Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgverzekeraars communiceren te weinig op social media

Mark van Dorresteijn
Als het gaat om social media focussen de 44 zorglabels van diverse zorgverzekeraars zich vooral op webcare en het delen van informatie. Initiatieven om op een structurele manier met klanten te communiceren, zijn er mara weinig. Dit blijkt uit onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 44 zorglabels in Nederland.
Zorgverzekeraars communiceren te weinig op social media
Foto: ANP - Lex van Lieshout

In totaal veroorzaken de labels samen in de laatste twee maanden van 2012 63.546 online berichten. Meer dan de helft van de gevonden berichten is terug te vinden op Twitter (65 procent) gevolgd door blogs (4 procent) en Facebook (3 procent). Menzis wordt van alle merken het meest op Twitter besproken. Van alle berichten die rond dit merk zijn verschenen komt bijna driekwart (72 procent) van Twitter. Hiervan stuurde Menzis 22 procent van de tweets zelf, het merendeel als gevolg van webcare-activiteiten. Interpolis volgt Menzis op de voet. Interpolis stuurde zelf 21 procent van de totaal verschenen tweets rond het merk. Opvallend veel tweets gaan over de commercial van het merk.

Zendgedrag

Volgens het onderzoek worden online conversaties door zorgverzekeraars nauwelijks zelf gestart. Juriaan Vergouw, head of Digital van Porter Novelli:  ‘Je ziet nog weinig zorgverzekeraars die op een succesvolle manier engagement weten te creëren. Twitter wordt steeds vaker ingezet maar dan met name voor webcaredoeleinden. Er wordt nog beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheden van social om de relatie met klanten aan te gaan en deze te versterken. Veel merken vertonen over de linie nog veel “zendgedrag”.’

Sentiment

Over het algemeen is het online sentiment rond zorgverzekeraars overwegend positief. De merken die hier het meest van profiteren zijn Zilveren Kruis Achmea , gevolgd door OHRA en FBTO. Analyse maakt duidelijk dat Zilveren Kruis Achmea vooral profiteerde van de buzz toen zij als een van de eerste merken bekend maakte dat ze de basispremie ongemoeid liet. En OHRA werd vooral veel genoemd in verband met hun nominatie voor een Gouden Loeki.

Tot slot

Als een merk veel besproken wordt op sociale media hoeft dit niet per definitie te betekenen dat het merk zelf actief is geweest om conversaties te starten. Uit dit onderzoek blijkt dat zorgverzekeraars nog zoekende zijn om conversatiewaarde te creëren. ‘Aan webcare wordt in de verzekeringswereld steeds meer gedaan, maar nog weinig zie je initiatieven om op een structurele manier met klanten te communiceren zodat het tot een betekenisvolle relatie kan uitgroeien. Deze attitude zou je in een periode waarin consumenten kunnen switchen van zorgverzekeraar misschien meer verwachten bij zorgverzekeraars’, aldus Vergouw.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.