Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.
Grote zorgverzekeraars
Het merendeel van dit bedrag, 94 procent, is uitgegeven door de grote zorgverzekeraars. Omgerekend komt dit neer op 4, 30 euro per verzekerde. De zorgverzekeraar die relatief het meest besteedde, 12 euro per verzekerde, verloor klanten. Terwijl twee zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde relatief de meeste verzekerden hebben gewonnen. De zorgverzekeraars met de minst concurrerende premie hebben verzekerden verloren. De onderzoekers willen niet bekend maken om welke zorgverzekeraars het precies gaat. Ze hebben afgesproken met de zorgverzekeraars die de data hebben aangeleverd dat de resultaten geanonimiseerd blijven.
TV-reclame
Zorgverzekeraars maakten het meest reclame in november en december. Ongeveer de helft van de gelden is besteed aan reclame op televisie. Bijna dertig procent van het totaal ging naar promotie via internet. Het geld dat de zorgverzekeraars hebben betaald aan vergelijkingssites op internet, is niet in het onderzoek meegenomen.
Daling collectiviteiten
Ruim 7,5 procent Nederlanders stapte over naar een andere zorgverzekeraar. Deze 1,2 miljoen mensen kozen vooral voor de kleine zorgverzekeraars. Ook dit jaar is de populariteit van restitutie en budgetpolissen verder toegenomen ten koste van de traditionele natura/combinatiepolissen. Dit resulteerde voor het eerst in een daling van het aantal collectief verzekerden, zowel bij werkgevers- als gelegenheidscollectiviteiten. De collectiviteitsgraad is daarmee gedaald naar 69 procent.
Een schandalig hoog bedrag. 72 miljoen geld besteed aan reclame over de zorgpolis. Dit bedrag is excl. alle personeelskosten achter de telefoon bij de zorgverzekeraars. Een geschenk van de MARKTWERKING. Zoveel geld onttrekken van het zorgbudget is gewoon stelen van het belastinggeld! Wie vd politiek maakt nu eens een punt!
Anoniem walgelijk. Maarja het systeem is nu eenmaal ziek. En moet ik geloven dat zij ‘maar’ 72 miljoen hebben uitgegeven?????Ik denk echt veel meer. de SP komt op 500.000 miljoen en tellen dan wel alles wat reclame is bij elkaar. DSW sponsort schaatsers, betaalt zorgverleners 80% uit van het NZA tarief.ZorgverzeKeraars, mw Schippers MET VVD PLAN HOOGERVORST, Bankiers nu weer de ABN AMRO……..ik heb geen neutrale woorden meer voor!
Frapant dat in het onderzoek de verzekeraars geanonimiseerd zijn in tegestelling tot de transparantie die van de zorginstellingen wordt verwacht.
Ondoelmatig besteed zorggeld moet door aanbieders terugbetaald worden. Voor ZV ook?
Feitelijk zou dit in de toekomst dus uitgesloten moeten worden van betaling van premiegelden.
Minder uitgaven in de zorg??? 25% meer = 14,5 miljoen Euro meer aan reclame! hoeveel banen in de zorg zijn dit??