Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Zorgverzekeraars geven 72 miljoen uit aan reclame

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Zorgverzekeraars hebben vorig jaar gezamenlijk 72 miljoen euro uitgegeven aan reclame. Dat betekent een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar.
Zorgverzekeraars geven 72 miljoen uit aan reclame
Foto: ANP/Koen Suyk

Dit blijkt uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van BS Health Consultancy.

Grote zorgverzekeraars

Het merendeel van dit bedrag, 94 procent, is uitgegeven door de grote zorgverzekeraars. Omgerekend komt dit neer op 4, 30 euro per verzekerde. De zorgverzekeraar die relatief het meest besteedde, 12 euro per verzekerde, verloor klanten. Terwijl twee zorgverzekeraars die het minste hebben uitgegeven aan reclame per verzekerde relatief de meeste verzekerden hebben gewonnen.  De zorgverzekeraars met de minst concurrerende premie hebben verzekerden verloren. De onderzoekers willen niet bekend maken om welke zorgverzekeraars het precies gaat. Ze hebben afgesproken met de zorgverzekeraars die de data hebben aangeleverd dat de resultaten geanonimiseerd blijven.

TV-reclame

Zorgverzekeraars maakten het meest reclame in november en december. Ongeveer de helft van de gelden is besteed aan reclame op televisie. Bijna dertig procent van het totaal ging naar promotie via internet. Het geld dat de zorgverzekeraars hebben betaald aan vergelijkingssites op internet, is niet in het onderzoek meegenomen.

Daling collectiviteiten

Ruim 7,5 procent Nederlanders stapte over naar een andere zorgverzekeraar. Deze 1,2 miljoen mensen kozen vooral voor de kleine zorgverzekeraars. Ook dit jaar is de populariteit van restitutie en budgetpolissen verder toegenomen ten koste van de traditionele natura/combinatiepolissen. Dit resulteerde voor het eerst in een daling van het aantal collectief verzekerden, zowel bij werkgevers- als gelegenheidscollectiviteiten. De collectiviteitsgraad is daarmee gedaald naar 69 procent.

5 REACTIES

  1. Een schandalig hoog bedrag. 72 miljoen geld besteed aan reclame over de zorgpolis. Dit bedrag is excl. alle personeelskosten achter de telefoon bij de zorgverzekeraars. Een geschenk van de MARKTWERKING. Zoveel geld onttrekken van het zorgbudget is gewoon stelen van het belastinggeld! Wie vd politiek maakt nu eens een punt!

  2. Lees alle reacties
  3. Anoniem walgelijk. Maarja het systeem is nu eenmaal ziek. En moet ik geloven dat zij ‘maar’ 72 miljoen hebben uitgegeven?????Ik denk echt veel meer. de SP komt op 500.000 miljoen en tellen dan wel alles wat reclame is bij elkaar. DSW sponsort schaatsers, betaalt zorgverleners 80% uit van het NZA tarief.ZorgverzeKeraars, mw Schippers MET VVD PLAN HOOGERVORST, Bankiers nu weer de ABN AMRO……..ik heb geen neutrale woorden meer voor!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.