Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zweden verdubbelen deelname kankerscreening

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
[Executive] In Göteburg slagen 'migrantenambassadeurs' erin om steeds meer allochtone vrouwen te laten deelnemen aan de screening voor baarmoederhalskanker. De participatie is in vijf jaar tijd meer dan verdubbeld.
Bus voor baarmoederhalskankerscreening met allochtone 'ambassadrices'

Het maakt voor je levensverwachting uit waar je woont in Göteburg. Mensen die leven in de achterstandswijken in het noordoosten leven gemiddeld negen jaar korter. Vijftig procent van hen is van buitenlandse afkomst. Er worden negen verschillende talen gesproken. De deelname aan preventieprogramma’s is er ook veel lager dan elders. Maar zestig procent van de vrouwen doet mee aan de screening voor baarmoederhalskanker, tegen negentig procent in de rest van de stad.

Ingewikkelde brief

Taal vormde een belangrijk obstakel, ontdekte onderzoeker Malena Lau van het Kunskapscentrum för Jämlik Vård (Kenniscentrum voor gelijke kansen in de gezondheidszorg) in de regio Västra Götenland. Vrouwen die het Zweeds niet machtig waren, vielen sowieso buiten de boot. Maar ook voor vrouwen die wel Zweeds konden lezen, was de brief te ingewikkeld geformuleerd. Andere redenen om niet deel te nemen waren geldtekort, te ver reizen of praktische problemen als ‘wie past er dan op mijn kinderen?’. Verder waren er vrouwen die geen enkele ervaring hadden met preventie. Ze waren de overtuiging toegedaan dat je alleen naar een ziekenhuis gaat als je iets mankeert, niet als je gezond bent.

Migrantenambassadeurs

Belangrijk in het actieplan van Malena Lau, die in april haar verhaal deed op het congres van IHI/BMJ in Londen, was de rol van migrantenvrouwen uit de eigen cultuur. Deze ‘ambassadeurs’ maakten de vertaalslag naar de eigen cultuur. De uitnodiging voor deelname werd opgehangen op plaatsen waar veel migrantenvrouwen komen, zoals wasserettes en markten. Voor analfabeten stond er een telefoonnummer op dat ze konden bellen. Om zo veel mogelijk vrouwen te bereiken werden er informatiepakketten verspreid, posters ophangen en werd via Facebook aandacht gevraagd.

Bus voor kankerscreening

Een andere succesfactor was een speciale bus waarin de vrouwen hun uitstrijkje konden laten doen. Die ging op strategische plaatsen staan, zoals bij markten en winkelcentra. Ook daar deden de ambassadeurs, vrijwilligers die een kleine onkostenvergoeding krijgen, het echte werk. Ze gingen de markt op, spraken vrouwen aan en probeerden hen over de drempel te helpen. ‘Ze maakten duidelijk dat ze de test niet alleen voor zichzelf deden, maar ook voor hun kinderen. Een mooi moment was toen de eigenaar van een groentezaak naar ons toekwam om te vragen wat onze bus daar deed. Toen hij het doel van onze aanwezigheid hoorde, sloot hij zijn winkel en ging zijn vrouw halen. Hij vertelde dat zijn eigen moeder aan kanker was overleden.’

Klinkende resultaten

Het project, gestart in 2009, leidde in drie jaar tijd tot bijna een verdubbeling van de deelname. Die steeg met 42 procent: van 3456 in 2009 naar 5900 vrouwen in 2012. In 2014 namen zelfs 7000 vrouwen deel. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van 2009. Dit jaar wordt het initiatief uitgebreid naar tien andere regio’s.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.