Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ZZP’er moet meer kwaliteit laten zien: ‘Boven het maaiveld uitsteken en intrinsieke motivatie tonen’

Als de zorg-zzp’er in het nieuws komt, heeft dat meestal een negatieve bijsmaak. I-ZO Nederland en ABU noemen het zelfs een ‘zorgelijke ontwikkeling’ en het zou ‘goed werkgeverschap moeilijk maken’.

“Jammer”, zegt Hafida Talhaoui van AEQT, die zzp’ers en zorgorganisaties helpt om hun kwaliteit op orde te krijgen en houden. “De inzet van zzp’ers in de zorg is een complexe vraagstuk” vinden zij en haar collega Jan Post. Zij focussen zich liever op de positieve kanten en mogelijkheden binnen de huidige situatie. “Met de juiste kwaliteitsattitude kan je je als zzp’er onderscheiden en komt het de kwaliteit van zorg alleen maar ten goede.”

Werkgevers en verzekeraars

Werkgevers moeten daar voorlopig wel in mee, goede zzp’ers zijn duurzaam. Ze moeten zzp’ers veel minder zien als een tijdelijke of laatste redmiddel. “De werkdruk is zo hoog momenteel en in loondienst is te weinig ruimte voor eigen ontwikkeling of flexibiliteit. De cliënt moet centraal staan, maar de medewerkers in de zorg moeten zich wel gewaardeerd voelen en de kans krijgen zich te verdiepen en verbeteren. Als zzp’er heb je daar meer handvatten voor en bij een goede werkgever wil een goede zzp’er ook wel in dienst komen.”

De kritiek van een aantal werkgevers en zorgverzekeraars dat zzp’ers te duur en minder flexibel zijn, is wat Hafida betreft te kort door de bocht. “Bij verzuim en pieken kan je een zzp’er makkelijker en sneller inzetten. Ja, het is duurder per uur, maar tegelijkertijd heb je de kosten van langdurig verzuim of vaste uren niet. Een goede zzp’er werkt zichzelf snel in en kost in deze gevallen onder de streep minder.”

Keurmerken

Als zzp’er heb je zelf in de hand waar en wanneer je werkt. Wettelijk is geregeld dat je je kwaliteit op orde moet hebben (WTZa en Wkkgz). Met een keurmerk kun je aan de IGJ, zorgverzekeraars en opdrachtgevers aantoonbaar maken dat je voldoet aan de relevante wetgeving en kwalitatief werkt. Maar volgens Hafida haal je niet een keurmerk om het keurmerk te halen. “Je haalt het om jezelf continu te verbeteren. Wij zeggen dan: Het is vooral de uitdaging om vanuit intrinsieke motivatie jezelf als zorgprofessional te verbeteren en om boven het maaiveld uit te steken als het om kwaliteit gaat. Dat stuk kan beter.”


ZZP’er moet meer laten zien

AEQT heeft daarom een meer verdiepend keurmerk ontwikkeld voor de ZZP’er die zich wil onderscheiden: ZZP excellent. “Dit keurmerk is meer gericht op de kwaliteitsattitude. Het aanbod aan keurmerken is op dit moment prima, maar met dit keurmerk laat je zien dat je continu bezig bent met leren en ontwikkelen. Dus veel meer volgens de ‘check en act’ binnen de PDCA cyclus en veel meer gericht op samenwerken en continu verbeteren en hoe je dat efficiënt en effectief doet.”

“We hebben een compleet ingericht digitaal kwaliteitsmanagementsysteem van Scienta waarmee je als zzp’er inzicht, overzicht en grip krijgt op de kwaliteit van zorg die je levert. Het bevordert methodisch werken en denken. Je wordt in een klein groepje geaudit door KIWA en je gaat samen met andere zzp’ers dieper in op kwaliteitsvraagstukken. Je bouwt zo ook een netwerk op. Hiervan hou je de voortgang bij in je KMS. De kick-off start in oktober en we hebben nu al een wachtlijst. Die zzp’er wil dus wel.”

Wil jij de kwaliteit van jouw zorg vóór jou laten werken?

Download ons gratis Handboek zorg & Welzijn

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.