Iedereen bereiken die je nodig hebt

In gesprek met ALDO ESTOPPEIJ 

Geïntegreerde communicatie voor telefonie, mail, chat, video en meer is voor de zorgsector ideaal. Dat zegt Aldo Estoppeij, expert op het gebied van Unified Communications oplossingen.

‘Stel: je staat als verpleegkundige aan het bed van een patiënt, en je wilt iets vragen aan de arts. Wat is er dan handiger dan een communicatiemiddel dat jou niet alleen in staat stelt direct die arts te bereiken, maar dat vraag en antwoord ook nog eens rechtstreeks opneemt in het dossier? Zulke communicatiemiddelen bestaan, en we duiden ze aan als UC-oplossingen, waarbij UC staat voor Unified Communications.’ 

‘UC-oplossingen, zoals Lync, maken een manier van communiceren mogelijk die veel verder gaat dan telefoneren of mailen alleen. Je kunt iedereen bereiken die je nodig hebt, op de manier die op dat moment het best uitkomt: via de telefoon, vast of mobiel, via de mail of via een chatfunctie. Als die ene collega niet beschikbaar is, kun je direct zien of je een ander wel kunt bereiken. Ideaal in een wereld waarin snel beslissingen moeten worden genomen, zoals de zorg.’ 

‘In de caresector komt UC goed van pas. Begeleiding van zorgprofessionals via een beeldscherm is eenvoudig te realiseren. Ook is begeleiding op afstand mogelijk, bijvoorbeeld via een beeldscherm.’

‘Maar de mogelijkheden van UC-oplossingen zijn groter. Je kunt artsen in opleiding laten meekijken met een operatie in de OK. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Daarnaast is het mogelijk om als arts screen-to-screen een consult te houden met je patiënt. Ook een presentatie voor een grote groep mensen, die je digitaal direct een vraag kunnen stellen, behoort tot de mogelijkheden.’ 

‘In de caresector komen UC-oplossingen eveneens goed van pas, juist in een tijd dat langer thuis wonen het streven is. Begeleiding van zorgprofessionals via een beeldscherm, bijvoorbeeld van de wijkverpleegkundige, is op deze manier eenvoudig te realiseren. Mantelzorgers sluiten, als zij dat willen, makkelijk aan. UC levert daarmee de zorg van de toekomst, want communicatie tussen zorgverleners, waarbij de patiënt centraal staat, wordt steeds belangrijker.’ 

‘Het bedrijf waarvoor ik werk, Nexct, is onlangs overgenomen door Vodafone. Voor onze klanten is dat een voordeel: wij hebben nu een geïntegreerde oplossing paraat voor alle vormen van communicatie. Door slimme integratie van telefonie, mail, chat en video, zijn onze klanten klaar voor de uitdagingen van morgen. Met één contactpersoon, één antwoord op je al je vragen, één factuur. Makkelijker kan het niet, lijkt me.’ 

vodafone.nl/ready