Zorginkopers, zorgaanbieders en patiënten/cliënten delen de verantwoordelijkheid van de individuele kwaliteit en de collectieve betaalbaarheid van zorg en hulp. Dit vraagt om een perspectief op zorginkoop dat de wederzijdse afhankelijkheid tussen partijen centraal stelt. Dat betekent sámen optrekken in het streven naar goede, passende zorg en investeren in innovatie en preventie. Past jaarlijks onderhandelen tussen zorgaanbieder en zorginkoper over prijzen en volumes daar nog wel bij?
Kom naar het congres en krijg antwoord op de vraag: hoe gaan we er met elkaar voor zorgen dat de zorginkoop niet alleen kwalitatief verbetert, maar ook duurzamer wordt als het gaat over beheersing van kosten?
Ontmoet andere professionals en leer:
- Wat de laatste inzichten zijn op het gebied van duurzame zorginkoop;
- Hoe u de kwaliteit van zorginkoop én fundamentele beheersing van kosten kunt bevorderen;
- Hoe het sluiten van meerjarige partnerschappen kunnen bijdragen aan duurzame zorginkoop.
Programma Dag van de Zorginkoop
09.00 uur | Ontvangst met koffie en thee | |
09.30 uur | Opening door dagvoorzitter
Kjell Lutz, dagvoorzitter, gespreksleider en presentatie-begeleider |
|
09.40 uur | Inkoop van waarde?
Inkopen van waarde? Die vraag is op twee manieren te interpreteren. Ten eerste, hoe kun je in het inkoopproces waarde van de zorg centraal stellen? Ten tweede, is het inkoopproces van meerwaarde? In deze bijdrage gaat Erik van Raaij in op beide vragen. Hij zal bespreken uit welke onderdelen waardegerichte zorginkoop bestaat en een visie schetsen op de ontwikkeling van zorginkoop. Erik van Raaij, bijzonder hoogleraar Inkoopmanagement in de Zorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. |
|
10.20 uur | Zorgrelatie centraal: een ander perspectief op zorginkoop
In zijn bijdrage zal Bas Leerink een ander perspectief schetsen op zorginkoop. Dit is een perspectief waarin professionals en patiënten/cliënten meer ruimte krijgen om te bepalen wat in een specifieke zorgsituatie nodig is. Zorginkopers zetten zich samen met zorgaanbieders in om vanuit meerjarig partnerschap ruimte te bieden aan gezamenlijke besluitvorming en tegelijkertijd te zorgen voor een beheerste uitgavenontwikkeling, innovatie en preventie. Bas Leerink, raadslid bij de RVS en bestuursvoorzitter van Medisch Spectrum Twente in Enschede |
|
11:00 uur | Ochtendpauze | |
11.30 uur | Keuzesessies ronde 1: Diverse partnerschappen in de zorgpraktijk | |
12.30 uur | Lunchpauze | |
13.30 uur | Keuzesessies ronde 2: inzoomen op het zorginkoopproces | |
14.45 uur | Middagpauze | |
15.15 uur | Zorgverzekeraars Nederland: Ambitie 2025
Zorgverzekeraars onderhandelen namens hun verzekerden over kwalitatief goede en toegankelijke zorg tegen een aanvaardbare prijs. De zorginkoop zet zorgverzekeraars midden op het kruispunt van belangen: goede zorg rondom de patiënt, ruimte voor innovatieve en doelmatige zorgverlening en betaalbare zorg voor de premiebetaler. En dat binnen de wetten, regels en wensen van de politiek. Wederzijds vertrouwen is bij de zorginkoop daarom cruciaal. Zorgverzekeraars streven naar meerjarige duurzame relaties met zorgverleners en willen de zorg voor hun verzekerden niet laten belemmeren door onnodige regels en schotten in de zorg. Zorgverzekeraars zetten zich daarom met veel ambitie in om partijen in de zorg samen te brengen om te werken aan de vernieuwing van de zorg. Zo blijven Nederlanders ook in de toekomst toegang houden tot goede en betaalbare zorg. Petra van Holst, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) |
|
15.45 uur | Staat de patiënt nou echt centraal in de zorginkoop?
Het idee achter de Zorgverzekeringswet was dat patiënten een rol zouden hebben bij de inkoop. Samen met zorgverzekeraars en zorgaanbieders zou zo het tripartite stelsel vorm krijgen. Wat is daar van terecht gekomen? Kan het beter? Wat is er in de praktijk nodig om de patiënt daadwerkelijk het hart van het zorginkoopproces te laten zijn? Gaat het perspectief van de RVS alles beter maken? En zijn zorgverzekeraars nu echt de belangenbehartigers van verzekerden en patiënten? Dianda Veldman, directeur/bestuurder van Patientenfederatie Nederland bekijkt zorginkoop vanuit het patientperspectief. Dianda Veldman, Directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland. |
|
16.15 uur | Slotbeschouwing: Hoe nu verder
In gesprek met verschillende sprekers van de dag en de deelnemers |
|
16.30 uur | Netwerkborrel | |
17.00 uur | Einde |
Keuzesessies dag van de zorginkoop
Keuzesessies ronde 1: Diverse partnerschappen in de zorgpraktijk
Het Rivierenland Ziekenhuis en Menzis zorgverzekeraar hebben een meerjarenafspraak gesloten om de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van zorg in Rivierenland voor de toekomst vorm te geven.
Tijdens deze sessie zullen Marc Hendriks – bestuurder Rivierenland – en Ward Bijlsma – inkoopmanager Menzis – u meenemen in het traject hoe een meerjarenafspraak tot stand komt. Daarbij staan ze stil bij wat er nodig is om tot echt partnerschap te komen. Én hoe ze gezamenlijk de toekomst voor zich zien en hoe ze daarin samenwerken.
Marc Hendriks, lid RvB Ziekenhuis Rivierenland en Ward Bijlsma, manager inkoop ziekenhuiszorg ai, Menzis
GGZE en zorgverzekeraar CZ groep hebben recent een meerjarenafspraak gesloten waarin de nadruk ligt op versnelde invoering van e-health. Dit is gebaseerd op een gezamenlijk streven van gepersonaliseerde zorg in ketens, waarbij de regie zoveel mogelijk bij de cliënt zélf komt te liggen. De overeenkomst stelt GGzE in staat de toepassing van e-health verder uit te bouwen en te versnellen, doordat CZ financiële ruimte biedt voor innovatie. Daphne van der Loo, accountmanager Verkoop en Marketing Zvw bij GGzE, en Ellen Broex, zorginkoper GGZ bij CZ groep, zullen tijdens deze sessie stilstaan bij het proces hoe de meerjarenafspraak tot stand is gekomen. Daarnaast zal er een inkijkje gegeven worden in de inhoudelijke doelstellingen die aan de basis liggen van de samenwerking de komende jaren.
Daphne van der Loo, Accountmanager Verkoop en Marketing GGzE, en Ellen Broex, Zorginkoper Geestelijke gezondheidszorg CZ
Eind 2017 hebben GGZ Oost Brabant en zorgverzekeraar VGZ een meerjarencontract getekend. Onder de naam Zinnige Zorg zullen zij samen sterker gaan inzetten op betere zorg voor cliënten tegen lagere kosten. VGZ contracteerde eerder 10 ziekenhuizen voor meerjarige Zinnige Zorg, GGZ Oost Brabant is de tweede ggz-instelling die deze meerjarige zorg aangaat.
GGZ Oost Brabant werkt aan Zinnige Zorg door vroegtijdig zorgvragen te voorkomen, echt te luisteren naar de cliënt en de zorg soms anders te organiseren. Het is daarbij cruciaal om eerlijk te zijn over de bijdrage die geestelijke gezondheidszorg levert aan de gezondheid van de cliënt. De instelling laat de patiënt meebeslissen over de keuze en de wijze van behandeling. De cliënt krijgt daarmee een actieve rol in zijn of haar behandeling en de zorgverlener krijgt de tijd om daarbij goed te ondersteunen. GGZ Oost Brabant heeft de overtuiging dat hierdoor andere en minder interventies nodig zijn. Dat leidt tot een betere gezondheid en lagere kosten voor cliënten.
Zorgaanbieder én verzekeraar geven u de ins en outs van deze samenwerking.
Carmen Caspers, Strategisch Innovatie Manager bij Coöperatie VGZ en Birgitte Verhees, Programmamanager Samen beter bij GGZ Oost Brabant
Zorgorganisatie Omring en Univé Zorg, onderdeel van VGZ, gaan meerjarig samenwerken in de zorg voor ouderen en chronisch zieken. Daarin zoeken zij ook samenwerking met bijvoorbeeld ziekenhuizen en huisartsen, om de kwaliteit van de ketenzorg te verbeteren. Gezamenlijk gaan ze inspelen op de toenemende zorgvraag van deze doelgroep, met als ambitie mensen langer en veiliger thuis te laten wonen. Het programma Zinnige Zorg stelt kwaliteit centraal te stellen en biedt ruimte voor fundamentele vernieuwingen.
Omring en VGZ zullen u meer vertellen over de totstandkoming van deze samenwerking en hun visie op de toekomst van het samen optrekken in de zorg voor ouderen en chronisch zieken.
Leonie Voragen, Strategisch Innovatiemanager Coöperatie VGZ en Jos Leijenhorst, Programmamanager – Omring
Met het afsluiten van het contract voor de zorginkoop in 2016, hebben het Martini Ziekenhuis en Menzis voor vier jaar vergaande afspraken gemaakt over de zorg, zoals de kwaliteit verder te verbeteren, de zorg dichterbij de patiënt te organiseren tegen aanvaardbare kosten. Vertrouwen is de basis bij het opstellen van het contract, maar ook bij de uitvoering van de afspraken. Het hele jaar door hebben we overleg op alle niveaus, waarin we open zijn over resultaten. We nemen samen verantwoordelijkheid en gaan dus ook samen op weg. In deze sessie zullen enkele voorbeelden besproken worden van wat de contractpartners daarin tegenkomen.
Peter Littooij, Raad van bestuur Martini Ziekenhuis en Marieke van der Lans, Manager Zorginkoop Medisch Specialistische Zorg, Menzis
Keuzesessies ronde 2: inzoomen op het zorginkoopproces
Archipel Zorggroep is in 2013 op één van de locaties gestart met het Persoons Volgend Budget. Dit geeft cliënten de regie over het eigen budget en daarmee het wonen en leven binnen Archipel. Transparantie in overhead en kostprijzen, meer keuzevrijheid en ondernemerschap zijn enkele van de positieve gevolgen die cliënten en medewerkers hebben ervaren. Femke de Jong, programmaleider Eigen Regie, en Miranda Wennekers, klantondersteuner, nemen u mee in het proces dat Archipel hierin heeft doorlopen. De visie, het toegepaste instrument, de valkuilen maar ook de succesfactoren zullen allemaal de revue passeren. Graag gaan zij hierover met u in dialoog.
Femke de Jong, programmaleider Eigen Regie, en Miranda Wennekers, klantondersteuner, Archipel zorggroep
In de transitie naar een meer waarde-gedreven gezondheidszorgstelsel (‘value-based health care) is het hervormen van de wijze waarop zorgaanbieders worden betaald van essentieel belang. Kernvraag hierbij is: hoe kan de bekostiging dusdanig worden vormgegeven dat diverse aspecten van ‘waarde’ – zoals kwaliteit van zorg, maar ook samenwerking, preventie en kostenbewustzijn – worden gestimuleerd? Tijdens deze keuzesessie gaat Daniëlle Cattel in op de vormgeving en beperkingen van diverse waarde-gedreven bekostigingsmodellen. Daarnaast biedt zij een systematisch overzicht van (internationale) waarde-gedreven bekostigingsinitiatieven. Hierbij is in het bijzonder aandacht voor meerjarige contracten tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars en de effecten van deze initiatieven op kwaliteit van zorg en kosten(groei).
Daniëlle Cattel, promovenda ‘waarde-gedreven bekostiging’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Binnen het sociaal domein is er voor gemeenten veel te winnen door op een slimme manier in te kopen. Een belangrijke keuze hierbij is hoe streng de selectie is van aanbieders die uiteindelijk worden toegelaten tot de markt. Wanneer de gemeente kiest voor een inkoop zonder strenge selectie, kan dit goed uitpakken voor zowel cliënten als de gemeente zelf.
Welke voorwaarden zijn hieraan verbonden? En wat maakt dat gemeenten kunnen besparen op het inkoopproces, wanneer de selectie van aanbieders minder streng is? Remco van Eijkel deelt de laatste inzichten van het CPB naar aanleiding van het rapport ‘Naar een effectieve inkoop binnen het sociaal domein’. Verder bespreekt hij met u hoe cliënten kunnen profiteren van de prikkel die aanbieders ervaren om goede kwaliteit aan te bieden.
Remco van Eijkel, Economic Researcher, Centraal Planbureau
Hoe onderhoud je effectief (langdurige) relaties met de zorgverzekeraars, zorgkantoren, gemeenten en ketenpartners? Hoe kun je invloed uitoefenen op het verkoopproces van je organisatie? Hoe organiseer je dit intern? De ontwikkelingen in zorgverkoop/-inkoop zorgen voor veel uitdagingen waar slimme tools handig kunnen zijn om het ‘spel’ dat Accountmanagement heet beter te spelen.
Tijdens de workshop van Bureau de Bont gaan we samen aan de slag met een Accountplan. Een concreet instrument ter ondersteuning van het interne zorgverkoopproces. Ook zoomen we uit en bekijken we welke bouwstenen nog meer bijdragen aan het organiseren van succesvol Accountmanagement. U loopt de deur uit met handvatten die u direct kunt toepassen in de praktijk en inspiratie voor de volgende stap in de ontwikkeling van zorgverkoop in uw organisatie.
Marleen Leermaker en Jesper van der Waal, senior organisatieontwikkelaars, Bureau de Bont

Kjell Lutz

Erik van Raaij
Erik van Raaij is bijzonder hoogleraar Inkoopmanagement in de Zorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op zorginkoop, inkoop voor de zorg, inkoop van waarde, leveranciersrelaties en empirische onderzoeksmethoden. Zijn werk is gepubliceerd in internationale wetenschappelijke tijdschriften zoals Organization Science, Journal of Management Studies, Journal of Business Ethics, Journal of Purchasing and Supply Management, en Journal of Supply Chain Management. Daarnaast wordt zijn werk ook gepubliceerd in professionele tijdschriften zoals Deal! en Medisch Contact. Via de website www.inkoopindez.org maakt Erik van Raaij wetenschappelijk onderzoek over inkoop in de zorg toegankelijk voor de Nederlandstalige zorgpraktijk.
Lees ook het artikel over Erik van Raaij benoemd tot bijzonder hoogleraar inkoop in de zorg.

Bas Leerink
Van 2008 tot 2013 is hij lid geweest van de Raad van Bestuur van Menzis en in de jaren daarvoor als directeur Zorgmanagement verantwoordelijk geweest voor de zorginkoop. In de jaren 1997 – 2003 heeft hij gewerkt bij McKinsey&Company, de laatste jaren als onderdeel van het leiderschapsteam van de Gezondheidszorgpraktijk in Europa. Bas Leerink was voorzitter van de commissie die het advies Zorgrelatie centraal heeft voorbereid.
Wilt u meer weten over het advies Zorgrelatie centraal: een ander perspectief op zorginkoop of over de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS)?
Kijk dan op https://www.raadrvs.nl/publicaties/item/zorgrelatie-centraal

Petra van Holst

Dianda Veldman
Dianda begon haar loopbaan als opbouwwerker en stapte na enkele jaren over naar het bedrijfsleven, waar ze meer dan twintig jaar ervaring opdeed in marketing. Ze had managementfuncties bij KPN Telecom, Ogilvy & Mather en WPG Uitgevers. Sinds 2001 werkt ze in directiefuncties in de not-for-profit sector. Eerst als commercieel directeur bij Vereniging Eigen Huis en vanaf 2007 als directeur/bestuurder bij Stichting Rutgers, kenniscentrum seksualiteit in Nederland en ontwikkelingslanden.
Ze studeerde Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft een post master in bedrijfskunde en marketing.

Ward Bijlsma

Marc Hendriks

Daniëlle Cattel

Femke de Jong

Miranda Wennekers

Remco van Eijkel

Jesper van der Waal

Marleen Leermakers
Dag van de Zorginkoop wordt mede mogelijk gemaakt door:
Datum
Dinsdag 20 maart 2018
Locatie
Stadion Galgenwaard
Herculesplein 241, 3584 AA Utrecht
Tarieven
349,- per persoon (excl. btw) | Standaardtarief* voor de primaire doelgroep
799,- per persoon (excl. btw) | Standaardprijs* voor niet-primaire doelgroep
*Primaire doelgroep
Hoofd Inkoop, medewerker Inkoop, directie/management/raad van bestuur, hoofd kwaliteit, medewerker Kwaliteit, medewerker Zorg verkoop, financieel manager/controller, beleidsmedewerker, adviseur/consultant, afdelingshoofd, teamleider, manager, medisch specialist, huisarts, juridisch medewerker.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar shannah.spoelstra@bsl.nl.
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.
Contact
![]() |
Klantenservice (inschrijving / aanmelding) T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
![]() |
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen) Shannah Spoelstra T: 030 – 638 36 54 M: 06 – 21 38 06 49 E: shannah.spoelstra@bsl.nl |
![]() |
Eventcoördinator (logistieke vragen) Eefje Korten T: 030 -638 36 53 M: 06 – 21 35 57 59 E: eefje.korten@bsl.nl |
![]() |
Sales (sponsormogelijkheden) Mark van der Kooij T: 06 – 42 20 42 31 E: mark.vanderkooij@bsl.nl |
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.