Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Tip 10: Schiet niet door in gastvrijheid

‘Huis ter Duin benchmarkt Bethesda’, zo meldt Medisch Contact. Het Hoogeveense Bethesda Ziekenhuis wordt onderzocht op haar gastvrijheid door het gerenommeerde Noordwijkse hotel. Er komen ‘mystery telefoontjes’ binnen en het ziekenhuis wordt bezocht door ‘mystery guests’. Als het aan de bestuursvoorzitter ligt wordt de verlichte ‘H’ op het dak van het ziekenhuis symbool voor ‘hospitality’ en niet voor ‘hospitaal’.

Gastvrijheid
Gastvrijheid staat hoog in het vaandel van met name intramurale zorgaanbieders. De verpleeghuissector werd doorgelicht door hoteltopman Kennedie. Het werd een pleidooi voor anders denken. Niet in termen van ‘voeding & vocht’, maar van ‘eten & drinken’. Besteed veel aandacht aan gastheer- en gastvrouwschap, zo luidde de te verwachten aanbeveling. Op zich biedt het hotelwezen interessante aanknopingspunten voor de zorgsector. Met twee kanttekeningen. Ten eerste: wie zich laat benchmarken door een hotel, moet dat wel laten doen door een hotel met een vergelijkbare positionering. Huis ter Duin is een tophotel, waar zoveel mogelijk maatwerk wordt geboden aan individuele gasten die daar een forse prijs voor betalen. Het is de vraag of dat het juiste voorbeeld is voor streekziekenhuis Bethesda.

Kernfunctie
De tweede en belangrijkste waarschuwing is: verlies je kernfunctie niet uit het oog. De ‘H’ op het dak van een ziekenhuis staat niet voor ‘hospitality’, maar voor ‘health’. Ziekenhuizen die de beste gezondheidsresultaten halen voor hun klanten, die winnen de concurrentiestrijd. En als ze dat op een gastvrije manier doen, dan versterkt dat hun marktpositie. Maar de terechte aandacht voor gastvrijheid mag nooit de kernfunctie van een zorgaanbieder overschaduwen.

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden