Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Activity Based Costing

Zorginstellingen zullen volgens Schoemaker, bestuurder van woonzorgcomplex De Wielborgh in Dordrecht, meer grip moeten krijgen op de eigen kostprijzen. Wat zijn eigenlijk de kosten van een kopje soep in een zorginstelling?

“Te gek voor woorden als je bedenkt hoeveel zorgorganisaties niet weten wat een maaltijd precies kost”, vindt Sylvie Schoemaker, bestuurder van woonzorgcomplex De Wielborgh in Dordrecht. In zo’n geval kan Activity Based Costing (ABC) uitkomst brengen.

Wat kost een kopje soep in een zorginstelling? Een ogenschijnlijk simpele vraag, maar hoe verdisconteer je naast de soepgroenten en vermicelli kostencomponenten als de inspanningen van de inkoop en administratie? In zo’n soepje zitten heel wat financiële ingrediënten. Toch zijn zorginstellingen zich daar nauwelijks van bewust, gelooft Sylvie Schoemaker. Haar eigen huishoudboekje heeft Schoemaker sinds kort strak op orde dankzij het systeem Activity Based Costing. Niet meegerekend in de nieuwe kostprijsmethodiek zijn vooralsnog de AWBZ-functies. Hun kostprijs wordt nu eenmaal op onnavolgbare wijze elders vastgesteld.

Als het aan Schoemaker ligt gaan ook deze functies straks door het ABC-raster, want de methode is goed geweest voor heel wat eye-openers. “Dan merk je bijvoorbeeld dat dure eigen krachten ‘s ochtends in de keuken schoonmaakwerk staan te doen”, vertelt Schoemaker. Naast een efficiëntere inzet van middelen en personeel, ligt de winst van de ABC-methodiek volgens Schoemaker vooral in een groter kostenbewustzijn bij het personeel. Prijsbewust werken is binnen De Wielborgh “een echte sport” geworden.

Sport of niet, zorginstellingen zullen volgens Schoemaker hoe dan ook meer grip moeten krijgen op de eigen kostprijzen. Marktwerking rukt op en de vetpotten van weleer zijn leeg. “Ik was altijd kampioen subsidie binnenhalen, maar de tijden zijn veranderd. We kunnen ons geen nattevingerwerk meer veroorloven. Als we door de WMO straks ook nog met gemeentes moeten onderhandelen, zul je je kostprijs moeten weten, want dan kun je schuiven.”

Ondanks haar positieve bevindingen is het ABC voor Schoemaker niet zaligmakend: “Het moet geen leidend principe worden.” Bovendien dient de invoering in goede handen te zijn. Uitbesteden aan externen is vragen om moeilijkheden. “Het mag ook niet bedreigend zijn. Bij ons is er geen onrust geweest, maar dat had alles te maken met de controller die echt een vertrouwde figuur was binnen organisatie.” Daarbij is de invoering “een gigantische klus”. “Er moet een knop om wil je dit aangaan.” Om collega-instellingen op weg te helpen, heeft De Wielborgh een heuse ABC-helpdesk opgezet. Kosten voor gebruik? “Formeel zou het wel moeten, maar we hangen niet overal een prijskaartje aan, dus instellingen mogen gewoon bellen.” (Philip vna d ePoel/ZorgVisie-januari 2005)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.