Alle stappen zetten voor uitkomstgerichte en waardegedreven zorg

"Waarde herformuleren via patiëntgerichte uitkomsten". Dat was de titel van de ICHOM conferentie die 2 en 3 mei werd gehouden in Rotterdam. Tijdens de conferentie stond de vraag centraal hoe we kunnen meten wat belangrijk is voor patiënten. En hoe we wereldwijd dienstverlening en vergoedingsmodellen kunnen optimaliseren.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Hebben we nu het antwoord op deze vragen? Mijn voorzichtige conclusie; we zijn een heel eind. Ik concludeer ook dat je voor de beste zorg, gebaseerd op uitkomsten, afgezet tegen de kosten daadwerkelijk de zes stappen van VBHC moet doorvoeren in je zorgsysteem. Ik illustreer dat aan de hand van het Nederlandse Diabeter dat tijdens het ICHOM congres liet zien dat het, vasthoudend en consequent, alle stappen volgt die leiden naar betere resultaten.

Stap voor stap, alle zes

Om te beginnen dankzij de Integrated Practice Units (IPU’s), waar professionals van verschillende disciplines rond de tafel zitten met de patiënt, om te kijken hoe de diabeteszorg aan hen zó ingericht kan worden dat het als optimaal wordt ervaren en tot goede uitkomsten leidt.

Toen Diabeter startte met deze manier van zorg verlenen waren ze een van de eersten die op deze manier de behandeling van een levenslange chronische ziekte inrichtten (stap 1).

Diabeter meet al jaren uitkomsten en kosten. Dat is de basis waar vanuit de best passende zorg voor patiënten kan worden bepaald. Het maakt het mogelijk om goede uitkomsten te blijven behalen bij patiënten die al behandeld worden, en de diabeteszorg te verbeteren voor patiënten waar dat nodig is (stap 2).

Geïntegreerde zorg wordt het meest efficiënt geboden als aanbieders zich focussen op een specifieke aandoening, en volume concentreren op een paar locaties. Diabeter werd opgericht met de doelstellingen van het verstrekken van gespecialiseerde zorg buiten de traditionele universitaire ziekenhuizen voor een duidelijk omschreven patiëntenpopulatie, namelijk kinderen en adolescenten met type 1 diabetes (stap 4).

De patiëntenpopulatie van Diabeter groeit gestaag. Binnen Nederland zijn nu vijf locaties. Op die manier is de kwaliteit van de zorgverlening binnen Nederland in de populatie van type 1 diabetespatiënten aanzienlijk verbeterd (Stap 5).

Een integraal onderdeel van het zorgmodel van Diabeter is de verzameling van real-time patiëntgegevens – een proces dat transparant is voor de patiënt. Diabeter heeft een systeem ontwikkeld dat gegevens elektronisch uploadt van de insulinepomp of glucosemeter van een patiënt naar een server die de actuele gegevens van de patiënt direct weergeeft. De gegevens worden geanalyseerd door een verpleegkundige en patiënten ontvangen een mail met de ontwikkelingen, de doelinstellingen, het verloop van de behandeling en het vervolg (stap 6).

Wereldprimeur

Stap 3 miste nog. De zorg werd nog niet vergoed op basis van uitkomsten die gegenereerd worden. Daar kwam een paar maanden geleden verandering in. Toen tekende Diabeter een definitieve VBHC-overeenkomst met Zilveren Kruis. Een wereldprimeur, omdat dit het eerste uitkomst-gebaseerde VBHC-contract is dat voldoet aan alle essentiële ingrediënten die nodig zijn voor een ‘echte’ VBHC-overeenkomst. Er is nu een afspraak voor bundled payment van zorg voor type 1 diabetes. Er is de wederzijdse ambitie tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder om te zorgen voor een complicatievrij leven met een hoge levenskwaliteit voor type 1 diabetespatiënten tegen de laagst mogelijke kosten. Deze samenwerking maakt Diabeter een volledige VBHC-zorgaanbieder.

In het hoofdlijnenakkoord medisch specialistische zorg is al afgesproken dat in 2022 voor 50% van de aandoeningen uitkomstinformatie beschikbaar is. Diabeter loopt voorop en heeft nu ook de afspraken gemaakt voor waardegerichte vergoeding van haar zorg.

Daarmee staan we weer voor nieuwe vraagstukken, zoals: hoe kunnen we de patiënt hiervan optimaal laten profiteren? Hoe realiseren we data binnen een langetermijnovereenkomst? Hoe komen we tot een echte verandering? Is het makkelijk? Nee, anders zou het overal in de wereld worden gedaan, maar het is een verandering en verandering in de gezondheidszorg komt niet gemakkelijk. Met elk congres, met elke ervaring, en elke stap die we verder uitdiepen, hopen we verder te komen in de richting van uitkomstgerichte zorg als maatstaf in Nederland.

Maarten Akkerman is Vice President Value Based Healthcare bij Medtronic. Medtronic is een wereldwijd vooraanstaand bedrijf op het Maarten Akkerman Medtronicgebied van de medische technologie, diensten en oplossingen, en helpt elk jaar de gezondheid en het leven van miljoenen mensen te verbeteren. Medtronic richt zich op het inzetten van haar capaciteiten en expertise om meer waarde te creëren voor de diverse belanghebbenden in de zorg; en op het uitbreiden van de wereldwijde toegang tot zorg. Diabeter is een dochteronderneming van Medtronic.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.