Agenda voor het nieuwe kabinet

De komende tijd houden de politieke partijen hun bekende congressen, waar de leden het verkiezingsprogramma kunnen amenderen. Is het prematuur om te voorspellen waar het met Nederland na 15 maart 2017 naartoe gaat? Nee hoor, in grote lijnen is best duidelijk wat er gaat veranderen. Ook in de gezondheidszorg.
Jacques Bettelheim

Er is al veel gezegd over het al dan niet in stand houden van het stelsel en het eigen risico. Maar wat heeft de politiek in petto als het gaat om belangrijke thema’s als preventie, zorginnovatie en privaat kapitaal? En hebben partijen al aandacht voor misschien wel hét nieuwe zorgvraagstuk: cybercrime?

Vet en suiker: de vrijblijvendheid voorbij
De VVD wil zorgkosten in de hand houden door een gezonde leefstijl te stimuleren, vooral door ervoor te zorgen dat voor jongeren voldoende informatie beschikbaar is. Dwang op preventiegebied is van de liberalen niet te verwachten: ‘We zijn voor het behoud van de huidige leeftijdsgrenzen voor alcohol en tabak. We willen geen vet- of suikertaksen instellen of betuttelende etikettering om gedrag te beïnvloeden.’

Maar potentiële coalitiepartners van de VVD hebben op dit punt (beduidend) andere opvattingen. Neem D66; óók liberaal, maar op het gebied van preventie duidelijk meer van de categorie zachte dwang. De partij is voorstander van een actief voedingsbeleid ‘… dat gezonde patronen in de kindertijd aanleert door betere voedselvoorlichting, bescherming van kinderen tegen marketing en impulsaankoop van ongezonde producten, en ook voor volwassenen voldoende keuze in onder andere bedrijfsrestaurants’.

Over vet- en suikertaksen laat D66 zich niet uit. Het CDA wel: die partij bepleit het weren van suikerhoudende dranken op school, en wil minder vrijblijvende afspraken over de reductie van suiker, zout en vet in voedingsproducten ‘… door onder andere het invoeren van een suikerbelasting’. De PvdA daarentegen laat het wat meer open en tilt de discussie naar EU-niveau: ‘In Europees verband is meer inzet nodig op regels voor minder suiker, zout, kunstmatige toevoegingen en verzadigde vetten in ons voedsel. Wij willen met de voedingsindustrie sluitende afspraken voor gezonder voedsel maken’. Ook GroenLinks klinkt minder streng dan het CDA, al heeft de partij wel een stok achter de deur: ‘Er komen wettelijke normen voor het maximale gehalte aan zout, suiker en vet in producten als de huidige convenanten niet tot een gezonder productaanbod leiden’.

Kansen voor zorginnovatie
Veel partijen juichen in hun programma’s technologische innovaties toe, zoals e-healthtoepassingen voor monitoring, diagnose en gegevensbeheer: die kunnen bijvoorbeeld een extra bezoek aan het ziekenhuis overbodig maken. D66 wijdt hier de meeste aandacht aan, en schrijft in zijn verkiezingsprogramma zelfs expliciet: ‘Voor het bedrijfsleven ligt hier een kansrijk terrein voor innovatie’. De partij wil dat Nederland vooroploopt met zorginnovatie, en wil zorgaanbieders stimuleren om meer gebruik te maken van e-healthoplossingen, zoals patiëntenportalen en apps.

Geen privaat kapitaal in de zorg
Als enige partijen zien VVD en D66 heil in het aantrekken van investeerders in de zorg. D66 staat ‘onder voorwaarden’ privaat kapitaal toe in de innovatieve zorg, ‘…mede omdat nieuwe toetreders een belangrijke bron van innovatie kunnen zijn’. De VVD is er wat stelliger in: om ervoor te zorgen dat de zorg in Nederland ‘iedere dag beter wordt’, moet het voor particuliere investeerders aantrekkelijker worden om geld te investeren in de zorg. ‘Dit doen we door de wet zo te wijzigen dat het mogelijk wordt om rendement op die investeringen uit te keren aan investeerders’.

Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat de twee liberale partijen hun zin gaan krijgen als het gaat om het aantrekken van privaat kapitaal in de zorg. PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie moeten hier niets van weten, maar ook het CDA is in dit opzicht naar links opgeschoven: ‘Om de marktwerking in de zorg verder te beteugelen willen wij een verbod op winstuitkeringen door zorgverzekeraars, zorginstellingen en ziekenhuizen. Geld dat voor de zorg is bedoeld moet in de zorg blijven of tot lagere premies leiden en mag niet als winst in de zakken van investeerders of aandeelhouders verdwijnen’, aldus het CDA-programma. 

Cybercrime: hét nieuwe zorgvraagstuk?
Kortom: al zijn de verkiezingen nog vier maanden weg en wacht ons daarna waarschijnlijk een lange formatie, in sommige opzichten lijkt duidelijk te zijn wat een nieuw kabinet in petto heeft voor de zorg. Maar daarnaast zal het kabinet moeten inspelen op maatschappelijke vraagstukken waaraan partijen nu nog geen aandacht besteden, maar die wel urgent kunnen worden. Bijvoorbeeld de ontwikkeling dat cybercriminelen hun activiteiten in hoog tempo uitbreiden van de financiële naar de medische sector. Gestolen intellectueel eigendommen van farmaceutische en biotechbedrijven zijn het meest gewild, maar de jacht op patiëntgegevens rukt op. Cybercrime: typisch zo’n onderwerp dat vraagt om aandacht van de branche, maar ook om overheidsbeleid.

Jacques Bettelheim is director Public Affairs en sector lead Healthcare bij het Nederlandse kantoor van het wereldwijde communicatiebureau FleishmanHillard

1 REACTIE

  1. Een vet- en suikertaks zal zeker niet bijdragen aan een gezonde levensstijl. Het is alleen maar goed voor de schatkist. Het is de zoveelste onzinnige gedachte van enkele partijen.Indien je hierin al iets zou willen betekenen zouden de fabrikanten moeten worden aangepakt. Indien je voor deze laatste groep een vet- en suikertaks zou invoeren wordt dat weer verhaald op de consument. Dus strakkere regelgeving voor de fabrikant en vooral controle op naleving van deze regelgeving. Telkens komen we er weer achter dat er fors gerommeld wordt met producten ten voordele van de fabrikant.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.