Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Sleutelrol voor technologie bij kostenreductie gezondheidszorg

De kosten voor gezondheidszorg zijn op afzienbare termijn niet meer op te brengen, waarschuwde de Studiegroep Begrotingsruimte onlangs. ‘Als we niet ingrijpen, zullen de uitgaven voor zorg rond 2040 zo’n 55 procent van alle overheidsuitgaven uitmaken. Daarom moeten we de komende kabinetsperiode twintig miljard euro extra bezuinigen, met name op de gezondheidszorg’, aldus de studiegroep.
Sleutelrol voor technologie bij kostenreductie gezondheidszorg

Naar aanleiding van berichten als deze ontvlammen aan alle kanten discussies over de vraag hoe deze bezuinigingen vorm moeten krijgen. Wat mij iedere keer weer verbaast, is dat de meeste voorstellen, ideeën en adviezen primair uitgaan van een verhoging van de bijdrage door patiënten. Nu is dat in het licht van de huidige ontwikkelingen waarschijnlijk onontkoombaar, maar zouden we niet ook moeten kijken naar mogelijkheden om aan de zorgkant een efficiëntieslag door te voeren en kosten te besparen? Op dat gebied valt er namelijk nog een enorme winst te behalen. En technologie speelt daarbij een sleutelrol.

Technologische vooruitgang

De afgelopen jaren is er op technologisch vlak al veel gebeurd in de zorg. Contacten tussen patiënt en zorgverlener vinden bijvoorbeeld al lang niet meer alleen in de spreekkamer plaats: consults via e-mail of chat, telehealth en internettherapie zijn echt geen uitzonderingen meer. En steeds vaker kunnen patiënten via patiëntenportals online afspraken maken, medische gegevens of labuitslagen inzien en herhalingsrecepten aanvragen.

Meer efficiëntie, lagere kosten

Zulke oplossingen zorgen ervoor dat processen die voorheen veel mankracht vereisten nu efficiënter en soepeler en tegen aanzienlijk lagere kosten kunnen worden afgehandeld. Ze helpen zorginstellingen bovendien om te voldoen aan al die andere eisen die de overheid en maatschappij aan hen stelt, zoals meer betrokkenheid en participatie van de patiënt, betere samenwerking binnen de keten en grotere transparantie van processen en procedures.

Gestructureerde benadering

Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van nieuwe technologie is het van groot belang dat zorginstellingen kiezen voor een gestructureerde benadering in plaats van een ‘probleempje-systeempje-aanpak’, zoals nu nog vaak gebeurt. Dat levert namelijk een woud van uiteenlopende toepassingen op die nauwelijks te beheren zijn, moeilijk of niet met elkaar integreren en die uiteindelijk alleen maar geld kosten in plaats van opleveren.

Overkoepelende IT-strategie

Zo’n gestructureerde benadering vereist dat zorginstellingen hun doelstellingen – kosten besparen, afstand tot patiënten verkleinen, betere samenwerking in de keten, grotere transparantie – vertalen naar een overkoepelende IT-strategie, met daaraan gekoppeld een langetermijnplanning gericht op de realisatie van een schaalbaar, veilig en beheersbaar ICT-platform. Dit platform biedt vervolgens een stabiel fundament voor een efficiënte organisatie, gestroomlijnde processen en optimale kostenefficiëntie.

Kosten terugbrengen

Op deze manier aangepakt, kunnen we de kosten van gezondheidszorg aanzienlijk terugbrengen. Maar dan moeten we wel bereid zijn om verder te kijken dan de komende vier jaar en nu te investeren in oplossingen die straks hun waarde dubbel en dwars zullen opleveren.

Marcel Lucker,
commercieel directeur Winvision

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ik ben er van overtuigd dat als artsen patiënten beter zouden informeren omtrent op stapel staande ingrepen, dat veel onnodige en ter discussie staande ingrepen niet door zouden gaan. Dat zou een heleboel kosten (herstelingrepen, aanvullend medisch onderzoek, pijnpolibezoeken, maar ook ziektegeld en meer) voorkomen. En hoeft er op andere fronten minder bezuinigd te worden.
    Teken de petitie http://petities.nl/petitie/schriftelijke-informatieplicht-voor-artsen-bij-medische-ingrepen

  3. Hallo Rob,
    Dank voor jouw reactie. Daar wil ik graag op reageren. Ik zeg namelijk nergens dat ik eerst veel geld wil. Wat ik nu vooral zie is dat er onvoldoende nagedacht wordt over ICT en dat het de zorginstellingen vaak ontbreekt aan een lange-termijn IT-strategie waarop geacteerd wordt. Dit kost erg veel geld. Eerst goed nadenken en planmatig een IT-platform inzetten dat zorgt voor lange termijn voordelen hoeft niet bovenmatig veel geld te kosten. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat het geld oplevert. En ik ben best bereid te praten over een gedeelde investering. Gr.
    Marcel

  4. Een reactie in de categorie: geef mij eerst veel geld, dan gaan later de zorgkosten naar beneden (net als Klink en vele anderen). De zorgpraktijk is echter weerbarstig. Als je het echt kunt en je geloofd er echt in investeer dan zelf en sluit een contract af waardoor de besparingen later (deels) bij jou terecht komen. Veel succes.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.