Wie zwijgt …

Het is stil op onze site rond het onderwerp zorg op de ACM-agenda voor 2014-2015. Dat vind ik opvallend want mij bereiken ook geluiden dat de Autoriteit Consument & Markt niet openstaat voor vragen en onduidelijkheden over fusies en samenwerking in de zorgsector. Dat misverstand mag nu wel eens de wereld uit. ACM discussieert graag over haar werk en gaat de dialoog aan.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Wie zwijgt ...
Premium

Neem de recente bijeenkomsten met

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle artikelen lezen
  • Dagelijks de Zorgvisie nieuwsbrief

Al abonnee? Log dan in

3 REACTIES

  1. @Maarten1; Een cryptische afsluiting die mijn nieuwsgierigheid wekt.
    ACM heeft bij de beoordeling van samenwerking of concentratie veel ruimte om de voordelen voor de patient mee te wegen. Hoe zou ACM kwaliteit volgens u een rol moeten geven? Aan welke ruimte is behoefte?
    Op https://denkmee.acm.nl/thema/5-De-consument-in-de-zorg/stelling/83-In-het-toezicht-op-de-zorg-moet/ is veel ruimte om een gesprek hierover voort te zetten. Hopelijk zie ik u daar terug.

  2. Lees alle reacties
  3. Interessant inderdaad. De stichting Beheer Improvement Model heeft meteen besloten ook een exemplaar van het Improvement Model en Rode Draad overhandigen aan autoriteit Markt & Consument. Want de vier hoofdthema’s thema’s Rode Draad zijn:
    1. Positionering klant, positionering organisatie en Good Governance
    2. Bestaansrecht, continuïteit en rechtmatigheid
    3. Kwaliteit, veiligheid en risicomanagement
    4. Maatschappelijke meerwaarde en verantwoording
    Bij uitstek geschikt om beoogd belang en meerwaarde van samenwerkende partijen vast te stellen en de uitvoering op onafhankelijke wijze te toetsen op naleving. Uitgangspunt is het klantproces zelf op uitkomsten. Op geaggregeerd (en geanonimiseerd) niveau is inzet, effect/resultaat en doelrealisatie inzichtelijk te maken. Buitengewoon interessant voor alle betrokken partijen of ze nu zorgondernemer, toezichthouder of financier zijn. Qua ordening van ons bestel zou de zorgondernemer initiatiefnemer moeten zijn. Dat willen bestuurders best wel, zo is onze ervaring. Maar het zou daarbij zeker helpen wanneer autoriteiten, beleidsmakers en inkopers blijk geven van waardering van initiatieven zoals het Improvement Model. Wellicht is de aanbesteding en inkoop in het voorjaar bij uitstek een goed moment?!

  4. Tussen de regels zegt Chris Fonteijn dat hij wel snapt dat ondernemers die de concurrentie willen beperken geen open gesprek met de ACM aandurven, maar dat hij het zat is dat hij daar de schult van krijgt. En gelijk heeft hij, want naarmate de druk van de zorgverzekeraars om te concurreren toeneemt neemt ook de behoefte om ‘samen te werken’ toe. En de gesprekken met de ACM lopen vaak een beetje vreemd omdat de aanbieders op zoek zijn naar ruimte en argumenten om de concurrentie te beperken.
    Voor de aanbieders die meelezen: mij valt op dat de ACM niet weet hoe ze kwaliteit een goede rol moeten geven, dus daar zit de ruimte.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.