Het toenemende personeelstekort en de regeldruk zorgen ervoor dat de Nederlandse zorg onder spanning staat. Het initiatief ‘Ontregel de zorg’ van het ministerie van VWS wordt door iedereen toegejuicht en de eerste initiatieven zijn opgestart. Welke concrete acties kunt u ondernemen om dit goede voorbeeld te volgen?
Wat is er nodig om het roer om te gooien? Hoe werkt (Ont)Regelen in de praktijk?
Leer snel en effectief ontregelen van onze experts tijdens Grip op Regeldruk 2019!
Een dag in het teken van Grip op Regeldruk. Ontdek:
- Hoe u grip op de regeldruk concretiseert
- Hoe u tot een praktische set van beleidsmaatregelen komt
- Wat ZiN (Zorginstituut Nederland) aan de regeldruk doet
- Op welke feiten en cijfers er gestuurd kan worden
- Hoe u ontregelen in de organisatie borgt
Programma Congres Grip op Regeldruk 2019
Registreren is een belangrijk onderdeel van het werk van de zorgprofessional. Goed meten leidt immers tot betere zorg, en het belang van goed inzicht in de verleende zorg en verantwoording van de daaraan bestede middelen staat niet ter discussie. Maar wordt er niet teveel gemeten? En, welke partijen vragen welke gegevens? Waar zitten precies de blokkades? En hoe zijn die op te lossen?
Het Roer Moet Om (HRMO) en VvaAA hebben de krachten gebundeld en zijn de samenwerking aangegaan in de zorgbrede beweging (Ont)Regel de Zorg. Het terugdringen van (onzinnige)administratie en registratie heeft daarbij de hoogste prioriteit. Tijmen Hiep deelt de bevindingen en geeft 5 handvatten om grip op de regeldruk te krijgen.
Waarom besteden onze medewerkers en medisch specialisten 20 tot 30% van hun tijd aan registraties die niet van belang zijn? Wat houdt ons tegen om hiermee te stoppen? Waar zijn wij bang voor als wij andere prioriteiten stellen zoals meer tijd voor de patiënt / cliënt en meer tijd voor de medewerkers. Zijn wij als bestuurders te bang voor de boze buitenwereld?
Het doel van alle zorgverleners is het geven van de beste zorg aan patiënten en het continue verbeteren van de zorg. Registraties zijn hiervoor een middel, maar zijn in de afgelopen jaren een doel op zich geworden. In Experiment ZIRE (Zinvolle Registratie) is door zorgverleners en patiënten samen een kernset van indicatoren geformuleerd. De overige indicatoren laten we los, waardoor meer ruimte ontstaat voor het daadwerkelijk verbeteren van de zorg.
Ontdek:
- Hoe u de balans kan verleggen van registreren naar meer tijd voor kwaliteitsverbeteringen
- Hoe u een kernset van zonvolle indicatoren kunt samenstellen
- En wat belangrijke geleerde lessen zijn van het loslaten van registraties
Wat betekent het voor professionals in de wijkverpleging wanneer je geen last meer hebt van ‘stopwatchzorg’ en gewoon kunt doen wat het beste is voor je cliënt? De MeanderGroep Zuid-Limburg vertelt wat een andere manier van betalen heeft bijgedragen aan een beter resultaat voor cliënten, professionals en organisatie. Wat heeft deze manier van werken opgeleverd voor de keten huisarts-ziekenhuis-sociaal domein? Collega-organisatie Envida staat aan de vooravond van dezelfde transformatie. Hoe pakt Envida dit aan en wat zijn de ‘lessons-learned’ bij de MeanderGroep?
Wat heeft u geleerd na deze sessie?
- Waarom uurtje-factuurtje niet werkt
- Hoe krijg je de wijkverpleging aantrekkelijk en gezond?
- Hoe je goed samenwerkt in de keten
Leer hoe u radicaal regels kunt schrappen door ‘De Trechter van Verdunning’. Aan de hand van een praktisch model leert u welke beleidsmaatregelen nodig & nuttig zijn door ze te filteren op:
- Noodzaak
- Werkzaamheid
- Doelmatigheid
Zorgprofessionals besteden 31% van hun tijd aan administratieve taken, zo blijkt uit onderzoek van Berenschot. Dit is tijd die zij niet kunnen besteden aan directe zorg. Zelf vinden zij 17% acceptabel. Een utopie…? Niets ervan! Een veelzijdig en complex vraagstuk? Dat zeker! We bespreken samen de oorzaken, gevolgen en praktische oplossingen (meer dan ‘snappen of schrappen’). En we leggen de relatie met andere uitdagingen, zoals werving en behoud van goed personeel, overhead en integrale kostprijzen.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Inzicht in oorzaken, gevolgen en oplossingen van administratieve belasting
- Inzicht in de relatie tussen administratieve belasting en bijvoorbeeld arbeidsmarktproblematiek, zorg op de juiste plek, toenemende automatisering en kostprijzen.
- Dat het vraagstuk in de basis vooral gaat over kwaliteit en betaalbaarheid van zorg en werk
Stichting Philadelphia Zorg experimenteerde de afgelopen jaren met regelarme werken. Al snel deden ze de ontdekking dat de cultuur om moest. De sleutel tot die verandering luidt: VxV=V². De klant centraal stellen en je vak terugpakken is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe bevorder je dat in de hele organisatie en welke uitdagingen brengt dat met zich mee? En waarom is Zelforganisatie de logische stap op Regelarm?
Wat heeft u geleerd na deze sessie:
- De kern waar het om draait in ons werk
- Wat is winst en wat is bijvangst
- Hoe kan je hiermee in je eigen organisatie aan de slag
We hebben met zijn alleen een prachtig Zorgverzekeringsstelsel ontwikkeld. Maar ook een met veel regels. Niemand wordt blij van onnodige regels: zorgverleners, patiënten en ook zorgverzekeraars niet. Vaak weten we niet eens meer waarom een regel ooit zo bedacht is. Hoe kunnen we de patiënt verlossen van onnodige bureaucratie? Wat kunnen we doen om de contractering en controles gemakkelijker te maken? Hoe kunnen we keurmerken en registraties verminderen? En hoe komen we van al die – vaak zelf gecreëerde – paarse krokodillen af?
- Wat kunnen zorgverzekeraars doen aan de regeldruk bij zorgverleners en patiënten?
- Wat zijn de struikelblokken?
- Praktische handvaten om het ontzorgen toe te passen
Ontregelen gaat gepaard met onzekerheid. Steeds meer organisaties proberen de slag te maken van het werken vanuit het systeem naar het werken vanuit de bedoeling. Maar dat is in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Wouter geeft aan de hand van talloze voorbeelden en metaforen negen sleutels die u handvatten bieden bij:
- het leren sturen vanuit de bedoeling;
- het vergroten van eigenaarschap;
- het vormgeven van ondersteunende systemen.
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Kennissessies
Wat betekent het voor professionals in de wijkverpleging wanneer je geen last meer hebt van ‘stopwatchzorg’ en gewoon kunt doen wat het beste is voor je cliënt? De MeanderGroep Zuid-Limburg vertelt wat een andere manier van betalen heeft bijgedragen aan een beter resultaat voor cliënten, professionals en organisatie. Wat heeft deze manier van werken opgeleverd voor de keten huisarts-ziekenhuis-sociaal domein? Collega-organisatie Envida staat aan de vooravond van dezelfde transformatie. Hoe pakt Envida dit aan en wat zijn de ‘lessons-learned’ bij de MeanderGroep?
Wat heeft u geleerd na deze sessie?
- Waarom uurtje-factuurtje niet werkt
- Hoe krijg je de wijkverpleging aantrekkelijk en gezond?
- Hoe je goed samenwerkt in de keten
Leer hoe u radicaal regels kunt schrappen door ‘De Trechter van Verdunning’. Aan de hand van een praktisch model leert u welke beleidsmaatregelen nodig & nuttig zijn door ze te filteren op:
- Noodzaak
- Werkzaamheid
- Doelmatigheid
Zorgprofessionals besteden 31% van hun tijd aan administratieve taken, zo blijkt uit onderzoek van Berenschot. Dit is tijd die zij niet kunnen besteden aan directe zorg. Zelf vinden zij 17% acceptabel. Een utopie…? Niets ervan! Een veelzijdig en complex vraagstuk? Dat zeker! We bespreken samen de oorzaken, gevolgen en praktische oplossingen (meer dan ‘snappen of schrappen’). En we leggen de relatie met andere uitdagingen, zoals werving en behoud van goed personeel, overhead en integrale kostprijzen.
Wat heeft u geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Inzicht in oorzaken, gevolgen en oplossingen van administratieve belasting
- Inzicht in de relatie tussen administratieve belasting en bijvoorbeeld arbeidsmarktproblematiek, zorg op de juiste plek, toenemende automatisering en kostprijzen.
- Dat het vraagstuk in de basis vooral gaat over kwaliteit en betaalbaarheid van zorg en werk
Stichting Philadelphia Zorg experimenteerde de afgelopen jaren met regelarme werken. Al snel deden ze de ontdekking dat de cultuur om moest. De sleutel tot die verandering luidt: VxV=V². De klant centraal stellen en je vak terugpakken is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe bevorder je dat in de hele organisatie en welke uitdagingen brengt dat met zich mee? En waarom is Zelforganisatie de logische stap op Regelarm?
Wat heeft u geleerd na deze sessie:
- De kern waar het om draait in ons werk
- Wat is winst en wat is bijvangst
- Hoe kan je hiermee in je eigen organisatie aan de slag

Wouter Hart

Arnold van Halteren

Tijmen Hiep

John Taks

Marieke Zegers
Zij is projectleider van verschillende onderzoeksprojecten op het gebied van het meten van en sturen op kwaliteit en veiligheid van zorg.

Toosje Valkenburg

Dymphie Miessen

Tessa Schreibers

Roger Ruijters

Marvin Hanekamp

Gerrit Leene

Henk Stoel

Petra van Holst
Praktische informatie Congres Grip op Regeldruk 2019
Datum
Dinsdag 12 februari 2019
Locatie
Van der Valk Hotel Amsterdam – Amstel
Klik hier voor de routebeschrijving
Openbaar vervoer
Metrostation Overamstel ligt op 500 meter loopafstand. Hier stoppen metro 50 (Gein – Isolatorweg) en metro 51 (Centraal Station – Westwijk)
Populaire bestemmingen – reistijden met openbaar vervoer
Centraal Station – 11 minuten
RAI Amsterdam – 3 minuten
Zuidas – 5 minuten
Amsterdam ArenA – 5 minuten
Ziggo Dome – 5 minuten
Parkeren
Van der Valk Amsterdam-Amstel heeft de beschikking over een eigen beveiligde parkeergarage met 131 parkeerplaatsen.
De parkeertarieven zijn:
– Per uur: €3
– Per dag: €24
Tarieven
499,- per persoon (btw vrij) | Standaardtarief*
*Primaire doelgroep
Directie, raad van bestuur, raad van toezicht, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, consultants, informatiespecialisten, juristen, controllers en toezichtshouders in de zorgsector.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.
Accreditatie
Het congres Grip op Regeldruk is geaccrediteerd door Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) voor 5 punten.
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk)
CRKBO geregistreerd
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw vrij aanbieden.
Meer informatie
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk)
Contact
![]() |
Klantenservice (inschrijving / aanmelding) T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
![]() |
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen) Annemarie Kreijenbroek T: 030 – 638 36 75 M: 06 – 19 26 96 54 E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl |
Eventcoördinator (logistieke vragen) Yvette de Jager T: 030 -638 37 05 E: yvette.dejager@bsl.nl |
|
![]() |
Sales (sponsormogelijkheden) Mark van der Kooij T: 06 – 42 20 42 31 E: mark.vanderkooij@bsl.nl |
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.