De arbeidsmarkt in de zorg blijft aantrekken. Er dreigen steeds meer arbeidsplaatsen niet of lastig in te vullen. Om grote personeelstekorten in de nabije toekomst te voorkomen, zijn nieuwe en slimmere manieren nodig om personeel te vinden en te behouden en het werk anders te organiseren.
Daarnaast heeft HR ook te maken met een grote transitie in het gehele zorg- en welzijnsveld, namelijk dat mensgerichte zorg weer belangrijker wordt. Ook HR-afdelingen moeten hier in mee bewegen, willen zij van toegevoegde waarde blijven.
Blijf up-to-date over de HR uitdagingen van de toekomst
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor u en uw HR-beleid? Hoe zorgt u dat er geen gaten gaan vallen in uw personeelsbestand? Hoe trekt u nieuw talent aan en kunt u uw organisatie profileren als een aantrekkelijke werkgever? En hoe zorgt u dat uw werknemer zich permanent blijft ontwikkelen?
Het congres HR in de Zorg brengt u in één dag weer helemaal op de hoogte over de toekomstige uitdagingen van HR in de zorg. Tijdens het programma gaat u
met vakgenoten interactief aan de slag, is er veel ruimte voor het stellen van vragen en kunt u in de pauzes een ruime keuze aan stands bezoeken.
Deze dag gaat in op dé HR uitdagingen van 2018:
- HR heruitvinden in een transitie naar mensgerichtere zorg
- Efficiënt talent aantrekken en behouden
- Het versterken van het adaptief vermogen en de vitaliteit van uw organisatie
- Regionaal krachten binden om personeelstekorten tegen te gaan
- Inspelen op en gebruik maken van technologische ontwikkelingen
09.00 uur | Registratie en inloop | |
09.30 uur | Interactieve start door de dagvoorzitter Joost Hoebink |
|
09.40 uur | Inleiding op de 6 HR-uitdagingen van 2020 Het zijn spannende tijden voor HR: Continuïteit van organisaties en wendbaarheid van medewerkers volstrekt zich in een context van permanente verandering. De vragen rond de fit tussen individuele medewerkers, functies/rollen die zij vervullen en de organisatie waarin zij werken zijn aan het veranderen. Nadrukkelijk aandacht besteden ‘menskracht’ (engagement) blijkt zichtbaar en meetbaar bij te dragen aan de kwaliteit en productiviteit van de zorg. De huidige HR instrumenten worden als te rigide, onvoldoende flexibel, frustrerend en demotiverend ervaren. Van HR-professionals in de zorg wordt verwacht een voortrekkersrol te vervullen bij deze transitie van werken. Hoe haalt u de kwaliteiten van uw zorgprofessionals het beste naar boven? Hoe laat u juist zorgprofessionals niet alleen zorg dragen voor de ander, maar ook voor zichzelf? Aan de hand van zes HR-uitdagingen biedt Bert Roelofs u de laatste inzichten van HR 2020, met als doel: zorgwerkers die onvoorwaardelijk streven naar de állerbeste zorg. Bert Roelofs, voorzitter van HR2020 |
|
10.05 uur | Ruimte voor vragen en interactie | |
10.15 uur | Nieuwe en slimmere manieren om te werven en werk te organiseren Met het arbeidsakkoord dat CNV Zorg & Welzijn o.a. samen met het ministerie van VWS heeft getekend, zijn zorgmedewerkers verzekerd van een baan en opleiding in de ouderenzorgsector. Het gaat om een unieke afspraak waarbij voor het eerst zowel werkgevers, werknemers, ministerie en onderwijs zich gezamenlijk inzetten om de arbeidsmarktproblemen in de zorg structureel aan te pakken.Wat betekent dit akkoord voor hr-beleid en wat vraagt het akkoord nu en in de toekomst van de hr-professional? Welke investeringen in personeel worden van organisaties gevraagd en wat betekent dit voor de arbeidsvoorwaarden? En welk voorbeeld kunnen andere zorg- en welzijn sectoren nemen aan dit akkoord voor de ouderenzorg, met name als het gaat om een regionale aanpak?Suzanne Kruizinga neemt u mee in haar visie over de hr in de zorg van de toekomst en geeft u de laatste inzichten in hoe om te gaan met de huidige problematiek op de arbeidsmarkt. Suzanne Kruizinga, Voorzitter CNV Zorg & Welzijn; |
|
10.40 uur | Ruimte voor vragen | |
10.50 uur | Netwerkpauze en bezoek HR-plein | |
11.20 uur | Regionaal samenwerken levert op!!! Het is dé tijd om gezamenlijk in te zetten op instroom en het behoud van voldoende en kwalitatief goed geschoolde zorg- en welzijns professionals voor de regionale arbeidsmarkt in zorg en welzijn. Speerpunten voor SIGRA, dé werkgeversorganisatie van Amsterdam t/m Texel, zijn dan ook meer en anders opleiden met elkaar. SIGRA is één van de 14 werkgeversorganisaties die samenwerken in Regioplus. Onder deze paraplu is net het eerste sectorplan succesvol afgerond en een nieuwe gestart. Ingrid Sluijs van SIGRA deelt graag haar ervaringen met succesvol (regionaal) samenwerken in zorg en welzijn. Zij gaat in op thema’s als capaciteitsplanning en cocreatie met onderwijs, gemeenten, en zorgkantoor. |
|
Ingrid Sluijs, Manager Arbeidsmarkt & Onderwijs (Amsterdam, Zaanstreek-Waterland en Noord-Holland Noord) | ||
11.45 uur | Ruimte voor vragen en interactie | |
11.55 uur | Verdelen over de parallelsessies | |
12.00 uur | Parallelsessies, ronde 1
1.1 Aan de slag met een interne flexpool |
|
13.00 uur | Lunchpauze | |
14.00 uur | Parallelsessies, ronde 2
2.1 Omgaan met verandering: het belang van goed contact met je medewerkers |
|
15.00 uur | Middagpauze | |
15.30 uur | Het keerpunt naar nieuwe bevlogenheid: Word een HELD! Heeft u ook wel eens het gevoel dat u nog niet alles uit uzelf, uw team of uw organisatie hebt gehaald? Dat er nog zoveel meer mogelijk is? Dat u net dat ene bruggetje nodig hebt om verder te komen? U bent niet de enige: zo’n 80% van alle Nederlandse werknemers ervaart op dit moment onvoldoende geluk en uitdaging in zijn of haar werk! Via zijn boeken, lezingen en seminars bereikt Bas jaarlijkse vele duizenden leidinggevenden en professionals, die vol inspiratie en energie zichzelf én hun organisaties in een vernieuwde staat van flow en bevlogenheid weten te brengen. Kom ook in actie. Als organisatie, als team, als persoon! |
|
Bas Kodden, schrijver, onderzoeker en programmadirecteur Law, Leadership & Management Nyenrode Business Universiteit | ||
16.15 uur | Laatste vragen en afsluiting | |
16.30 uur | Netwerkborrel |
12.00 uur | Parallelsessie ronde 1
1.1 Aan de slag met een interne flexpool 1.2 Harmonisatie en integratie van arbeidsvoorwaarden 1.3 People analytics |
14.00 uur | Parallelsessie ronde 2
2.1 Omgaan met verandering: het belang van goed contact met je medewerkers 2.2 Voorkomen is beter dan genezen 2.3 Technologie inzetten bij efficiënte en effectieve procesondersteuning |

Joost Hoebink

Bert Roelofs

Suzanne Kruizinga

Bas Kodden
Een visie, die is gebaseerd op 15 jaar ondernemerservaring en 15 jaar wetenschappelijk studies. Een visie ook, die wordt ondersteund door diverse bestsellers en andere publicaties en wordt aanbevolen door ’s werelds grootste managementdenkers als Marshall Goldsmith. Bas’ bekendste boek heet ‘Word een HELD’ en gaat over effectief zelfmanagement.
Bas is als coördinator van het Center for Leadership & Management Development werkzaam bij Nyenrode Business Universiteit en verzorgt lezingen en presentaties in binnen- en buitenland. Meer informatie over Bas: www.baskodden.nl.

Ties Molenaar

Inge Miltenburg-Bos

Ingrid Sluijs

Marlies Tempelaar

Kees de Heer

Sjoerd van den Heuvel

Judith Everink
Premium Partner
![]() |
![]() |
![]() |
Partner
![]() |
![]() |
![]() |
Primaire doelgroep
Directeuren en managers HR(M), afdelingshoofden, personeelsfunctionarissen, bestuurders HRM, operationeel managers, lijnmanagers, algemeen directeuren, raad van bestuur, raad van toezicht
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar shannah.spoelstra@bsl.nl
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.
Tarieven
€ 100,- per persoon (excl. btw) | Groepsprijs (prijs per persoon, vanaf 2 personen)
€ 125,- per persoon (excl. btw) | Standaardprijs* voor de primaire doelgroep
€ 699,- per persoon (excl. btw) | Standaardprijs* voor niet-primaire doelgroep
Het bedrag is inclusief de bestseller ‘Word een held – Meer bevlogenheid voor jezelf en je organisatie’ (Bas Kodden)
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.
Contact
![]() |
Klantenservice (inschrijving / aanmelding) T: (030) – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
![]() |
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen) Shannah Spoelstra T: 030 – 638 36 54 M: 06 – 21 38 06 49 E: shannah.spoelstra@bsl.nl |
![]() |
Eventcoördinator (logistieke vragen) Eefje Korten T: 030 -638 36 53 M: 06 – 21 35 57 59 E: eefje.korten@bsl.nl |
![]() |
Sales (sponsormogelijkheden) Mark van der Kooij T: 06 – 42 20 42 31 E: mark.vanderkooij@bsl.nl |