Executive Seminar Mayo Clinic

Mayo Clinic: topsprekers op bezoek

Executive Seminar 2018 Topsprekers op bezoek: Mayo Clinics. De patiënt centraal. Nederlandse ziekenhuizen en zorginstellingen willen het wel, maar het realiseren is een ander verhaal. Hoe anders is dat in de Mayo Clinic in Rochester (Minnesota). Deze kliniek is onbetwist, al jarenlang, één van de meest vooruitstrevende, beste, veiligste en meest patiëntgerichte ziekenhuizen van de wereld. Wat is hun reden van succes?

In gesprek met topexperts

In het Engelstalige Executive seminar van de Mayo Clinic delen vier key opinion leaders van het vooraanstaande ziekenhuis in alle openheid hun geleerde lessen en aanpak. Tijdens dit seminar praten de vier topsprekers uit het Mayo u bij over de succesfactoren om innovatie geslaagd in te bedden. Bijvoorbeeld over hoe u (medisch) leiderschap inricht om optimaal resultaat te behalen, of hoe patiënten de gezondheidszorg zouden inrichten en wat daarvan valt te leren. De sessies zijn interactief. Zo is er alle gelegenheid met de sprekers en vakgenoten de dialoog aan te gaan. Naast belangrijke theorie en vernieuwende inzichten krijgt u veel concrete handreikingen om direct mee aan de slag te gaan. Bekijk het programma.

Na dit seminar:

  • weet u hoe u een innovatie-klimaat ontwikkelt
  • kunt u e-health toepassingen sneller introduceren en opschalen
  • heeft u beeld van hoe de gezondheidszorg eruitziet als het patiënten het voor het zeggen hebben
  • kent u innovatieve manieren om patiëntveiligheid te meten
Ervaringen van deelnemers:
‘Goede mix tussen theorie, idee en uitvoering’
‘Inspirerende tips & tricks die nieuwe handvatten geven’
‘Uit het gesprek met elkaar leer je en scherp je je mening aan’

Programma Executive Seminar 2018 Topsprekers op bezoek: Mayo Clinics

09.00 uur
Ontvangst
09.30 uur
Lees meer Sluiten
The Mayo Clinic Center of Innovation

De rol van het Innovatie Centrum is het veranderen van de totale zorgbeleving voor de patiënt. Door de inzet van multidisciplinaire teams worden innovatieve ideeën in het verlenen van zorg, omgezet naar praktische oplossingen zodat de behoefte van de patiënt ook daadwerkelijk centraal staat.

U leert:

  • Hoe Mayo Clinic innovatie borgt in de organisatie
  • Op welke manier er invulling wordt gegeven aan innovatie

10.20 uur
Lees meer Sluiten
Ideal Patient-centered Integrated Group Practice Design and Leadership Model

Een ziekenhuis goed laten presteren is vergelijkbaar met het leiden van een toporkest. Iedereen moet zich inzetten voor hetzelfde doel.

Dr. Swensen vertelt de aanpak van Mayo Clinic. Daarnaast geeft hij tien bewezen en op feiten gebaseerde acties om de betrokkenheid van de zorgprofessionals te vergroten en ze meer voldoening uit hun werk te laten halen.

U leert:

  • Het organisatiemodel van Mayo Clinic
  • Tien acties om de betrokkenheid van de zorgprofessionals te vergroten én ze meer voldoening uit het werk te laten halen

11.10 uur
Pauze
11.40 uur
Lees meer Sluiten
Innovative approaches for making a real difference in patient safety

Aan de hand van een serie voorbeelden, leert u welke acties u kunt ondernemen om de verbetering in patiëntveiligheid te versnellen.

12.30 uur
Lunch
13.30 uur
Lees meer Sluiten
Promoting Better Healthcare Delivery with Digital Technology

Mayo Clinic is een trendsetter in het verlenen van ‘mobiele’ gezondheidszorg. Dr. Wood vertelt  over de opzet van het digital care platform van Mayo Clinic. Hij deelt de uitkomsten van connected care oplossingen en geeft uitleg over hoe de traditionele gezondheidszorg en digital care complementair zijn.

15.30 uur
Pauze
16.00 uur
Lees meer Sluiten
If patients ran Healthcare

Patiëntgerichte zorg wil iedereen, maar hoe is dat te realiseren?

Dr. Swensen bespreekt het model dat Mayo Clinic hanteert om de culturele en procesmatige veranderingen door te voeren en de patiënt echt centraal te stellen.

16.50 uur
Vragen en antwoorden met de 4 topspecialisten
17.15 uur
Afsluiting en gelegenheid tot netwerken

Kennissessies Executive Seminar 2018 Topsprekers op bezoek: Mayo Clinics

1.1
Lees meer Sluiten
The ground-breaking case for addressing caregiver engagement and burnout

Zorgprofessionals lopen grote kans op burnoutklachten. Dr. Swensen deelt zijn visie op burnouts en op welke manier Mayo Clinic hiermee omgaat. Hij geeft uitleg over een model waarbij patiëntgericht leiderschap en organisatieontwikkeling leidend zijn en over hoe dit geïmplementeerd kan worden.

1.2
Lees meer Sluiten
Insights from the Mayo Clinic Center for Innovation & Innovation practice

Aan de hand van diverse voorbeelden vertelt Dr. Wood over hoe het innovatieproces ingericht is, hoe innovatieprocessen verlopen, welke randvoorwaarden van belang zijn en wat de valkuilen zijn.

1.3
Lees meer Sluiten
Simplifying complex problems to make a real difference in safety & calling out your organization’s top safety risks – how to make lemonade from lemons?

Het verbeteren van veiligheid binnen de zorg is moeilijker dan vooraf gedacht.
U leert:

  • Wat de oorzaak daarvan is
  • Op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat inspanningen tot verbetering doelmatig worden ingezet?

1.4
Lees meer Sluiten
Mayo Clinic Approach to External Partnerships

Om e-health/connected care toepassingen succesvol te introduceren zijn goede partners van wezenlijk belang. Dr. Ommen legt uit hoe Mayo Clinic samenwerkt met andere zorgorganisaties, en vertelt over strategische en innovatieve partners en hoe daarmee wordt omgegaan.

4 Topsprekers op bezoek: Mayo Clinics Rochester, Minnesota (VS)

Kris Vanhaecht - Dagvoorzitter

Prof. Dr. Kris Vanhaecht doceert kwaliteit & patiëntveiligheid binnen de faculteit geneeskunde te Leuven. Hij is tevens verbonden aan het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur als kerndocent van het IMAGINE2 Clinical Leadership programma. Hij is internationaal actief als Secretaris-Generaal van de European Pathway Association, hij is Improvement Advisor bij het Institute for Healthcare Improvement (IHI) te Boston en treedt op als expert voor de International Society for Quality in Healthcare (ISQUA).

Dr. Douglas L. Wood, M.D.

Dr. Wood is de medisch directeur van het Mayo Clinic Center for Innovation. Tevens is hij praktiserend cardioloog.  Eerder was hij vicevoorzitter bij het departement Geneeskunde en was hij voorzitter van de afdeling Gezondheidszorgbeleid en –onderzoek bij Mayo. Buiten Mayo Clinic was hij werkzaam bij de gouverneurs taskforce voor hervorming van de gezondheidszorg en was hij een leider in de hervorming van de gezondheidszorg in Minnesota.  Dr. Wood heeft belangrijke functies bekleed binnen de American Collage of Cardiology en de American Medical Association en was adviseur van het ministerie van Health and Human Services.  Dr. Wood was de leider van de Healthcare Reform Task Force Quality Planning Group van de Minnesota Medical Association in 2004 en is een trustee van de Minnesota Medical Association. Hij nam zitting in het Minnesota Citizens Forum over gezondheidszorgkosten en dient momenteel in adviescommissies voor medische thuisbetalingen en peer-grouping van leveranciers voor het Minnesota Department of Health. Hij is vele malen onderscheiden door o.a.  American College of Cardiology,  de American Medical Association, de Missouri School of Medicine en de  Minnesota Medical Association.

Dr. Stephen Swensen, MD, MMM, FACR

Het specialisme van Dr. Swensen is de ontwikkeling  van leiders en teams met de focus op  kameraadschap, doelgerichtheid, welzijn,  vertrouwen en vreugde. Hij is een expert op het gebied van leiderschap en professionele burn-outs en heeft vele publicaties op zijn naam staan. Dr. Swensen is werkzaam als medisch directeur voor professionaliteit en collegiale ondersteuning bij Intermountain Healthcare.  Hij is senior partner aan het Institute for Healthcare Improvement, waar hij mede leiding geeft aan het ‘Joy in Work Initiative’ en is lid van de NEJM Catalyst Board.

De afgelopen vijfendertig jaar diende hij patiënten in de Mayo Clinic. Als directeur voor leiderschap en organisatieontwikkeling hield hij toezicht op de ontwikkeling van 4.100 artsen en wetenschappers en 232 belangrijke leiders. Als directeur Kwaliteit heeft Dr. Swensen de Quality Academy en het Value Creation System opgericht. Meer dan 37.000 collega’s werden tijdens hun ambtstermijn gecertificeerd als Quality Fellows. Terwijl hij voorzitter was van de afdeling Radiologie, gebruikte zijn leiderschapsteam de Lean-Sigma en Baldrige methodieken om extra waarde te creëren voor de patiënten.

Als hoogleraar was hij hoofdonderzoeker van twee NIH-subsidies en heeft hij twee boeken en 171 artikelen geschreven. Dr. Swensen is onderscheiden met de Diamond Quality Fellow Lifetime Achievement Award.

Hij heeft een Masters of Medical Management van de Heinz School van Carnegie  Mellon University en is een getrainde Executive Coach. Hij ontving zijn MD van de Universiteit van Wisconsin. Zijn residency-opleiding was bij de Mayo Clinic en zijn Thoracic Radiology Fellowship aan de Harvard Medical School.

Dr. Swensen was voorzitter van twee internationale groepen: de Fleischner Society en de Society of Thoracic Radiology. Hij richtte de Big Sky Group en de Sun Valley Roundtable op.

Dr. Timothy I. Morgenthaler, M.D.

Dr. Morgenthaler is de Chief Patient Safety Officer voor de Mayo Clinic en fungeert als de co-directeur van het Center for Sleep Medicine in de Mayo Clinic. Hij is hoogleraar Geneeskunde in de divisie Pulmonary, Critical Care, and Sleep Medicine. Hij was eerder voorzitter van de American Academy of Sleep Medicine en is de voorzitter van de Epidemiology and Surveillance Task Force van het National Healthy Sleep Awareness Program-een gezamenlijk project van de CDC, de American Academy of Sleep Medicine en de Sleep Research Society. Dr. Morgenthaler is sinds 2000 werkzaam bij de Mayo Clinic. Hij heeft zijn Bachelors of Science in Chemical Engineering gehaald aan het Massachusetts Institute of Technology en zijn MD behaald aan de Dartmouth Medical School. Daarnaast is hij directeur van de Minnesota Alliance for Patient Safety en van Mercy Health, een netwerk van 44 acute zorg- en specialistische ziekenhuizen en meer dan 700 artsenpraktijken en poliklinieken in het middenwesten.

Dr. Steve R. Ommen, M.D.

Dr. Steve Ommen is cardioloog met speciale interesse in hypertrofische cardiomyopathie (HCM) en hartklepaandoeningen. Hij heeft zijn bachelorsdiploma voor biomedische technologie behaald aan de Northwestern University in Evanston, Illinois. Hij studeerde af aan de Mayo Medical School (nu Mayo Clinic School of Medicine) en deed zijn specialisatie interne geneeskunde en cardiologie aan de Mayo Clinic in Rochester, Minnesota.

Zijn speciale aandacht gaat uit naar het behandelen van patiënten met hypertrofische cardiomyopathie en hartklepaandoeningen. Daarnaast geeft hij mede leiding aan de Mayo Clinic Cardio Cardiovascular Review-cursus en is hij associate dean, Mayo Clinic Center for Connected Care.

Dr. Ommen is de medische directeur van de Mayo Hypertrofic Cardiomyopathy Clinic, het grootste centrum dat gespecialiseerd is in HCM en hij is al meer dan twintig jaar actief betrokken bij klinisch onderzoek voor patiënten met HCM. Dr. Ommen werd geëerd met onderscheidingen voor klinische zorg, individuele uitmuntendheid, teamuitmuntendheid en werd onlangs benoemd tot een van de top 15 digitale gezondheidsmanagers in de VS.

Praktische informatie Executive Seminar 2018

Datum

Dinsdag 20 november 2018

Locatie

Landgoed Duin & Kruidberg, Santpoort

Klik hier voor de routebeschrijving

Tarieven

699,-    per persoon (excl. btw) | Vroegboektarief* voor de primaire doelgroep t/m 1 sept. 2018
599,-    per persoon (excl. btw) | Ledentarief* voor mProve en Zorgvisie
799,-    per persoon (excl. btw) | Standaardtarief* voor de primaire doelgroep
1.599,- per persoon (excl. btw) | Commerciëel tarief

Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk)

*Primaire doelgroep

Directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoofd en medewerkers financiën, hoofd en medewerkers kwaliteit, Research & Development, hoofd en medewerker inkoop binnen ziekenhuizen, zorginstellingen en bij verzekeringsinstanties.

Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.

Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.

Contact

Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: 030 – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Annemarie Kreijenbroek
T: 030 – 638 36 75
M: 06 – 19 26 96 54
E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl
Eventcoördinator (logistieke vragen)
Eefje Korten
T: 030 -638 36 53
M: 06 – 21 35 57 59
E: eefje.korten@bsl.nl
Sales (sponsormogelijkheden)
Mark van der Kooij
T: 06 – 42 20 42 31
E:  mark.vanderkooij@bsl.nl


Annuleren

Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.