Congres Mentale nazorg

Investeer in de mentale gezondheid en veerkracht van uw team
Congres Mentale nazorg

Het verzuim in de zorgsector was nog nooit zo hoog als in de afgelopen maanden. 10% van de verpleegkundigen en verzorgenden zat ziek thuis. Door de langdurige belasting en heftige gebeurtenissen tijdens de crisis, is het risico op een burn-out of PTSS aanzienlijk. Het is nu meer dan ooit nodig om te investeren in de mentale gezondheid van uw team.

Mentale nazorg is niet nice-to-have, maar bittere noodzaak
Maar hoe zorgt u voor duurzame inzetbaarheid van uw team? Hoe biedt u preventieve steun en richt u mentale nazorg in? En hoe zorgt u voor een cultuur met compassie waarbij medewerkers zich gesteund voelen? U hoort het op het congres Mentale nazorg waar we stil staan bij mensen in de zorg. U ontvangt tips om mentale gezondheid en veerkracht van uw team te versterken en ziekteverzuim te voorkomen.

Op het programma op 29 november:

  • De essentie, feiten en cijfers van mentale nazorg
  • Compassievol leiderschap
  • Positief blijven in positief in crisissituaties
  • Het organiseren van een mentaal ondersteuningsteam
  • Praktische tips van Defensie over mentale gezondheid
  • Handvatten voor het inrichten van preventieve steun en nazorg

Keynotes
U krijgt de unieke kans om te leren van topsprekers en experts op het gebied van mentale nazorg. Bekijk het programma of meld u aan.

Programma | Mentale nazorg

09.00
Ontvangst
09.45
Lees meer Sluiten
De essentie en belangrijkste do’s van mentale nazorg

Mentale nazorg voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgwerkers is bittere noodzaak. De emotionele belasting van de coronacrises is te vergelijken met de impact van een calamiteit. Om het risico op burn-out en PTSS te voorkomen is adequate en tijdige mentale nazorg geboden. Kris Vanheacht schetst op welke symptomen u alert moet zijn en laat zien uit welke drie lagen mentale steun is opgebouwd: opvang door collega’s, peer-group-support en professionele hulp.

“Kris heeft de problemen en vragen van zorgwerkers rondom mentale nazorg scherp geschetst. En hij gaf (verrassende) conclusies van wie deze zorgwerkers hulp willen.” – deelnemer 2020

10.30
Lees meer Sluiten
Positief blijven in crisissituaties

Arjan Erkel zat in een van de meest extreme ongewilde lockdown. 607 dagen hielden rebellen hem gegijzeld in een hok onder de grond. Zijn manier van overleven geven u handvatten in het omgaan met onzekerheid, stress en angst.

11.15
Netwerkpauze
11.45

Wat heeft de coronacrisis in de zorg bloot gelegd als we kijken naar leiderschap? Welke leiderschapsstijl werd door de zorgmedewerkers het meest gewaardeerd en wat leverde dat op. Leiderschap in de zorg heeft veel effect op de gezond van zorgmedewerkers. IZZ doet hier al jarenlang onderzoek naar en heeft na de eerste golf samen met de Universiteit Utrecht een verdiepend onderzoek gedaan naar leiderschap in crisistijd. We nemen u mee in de do’s en don’ts van Gezond Leiderschap.

“Knap om toch weer op een frisse manier de oh zo open deuren over leiderschap voor het voetlicht te zetten. Juist nu in barre tijden zo nodig!” – deelnemer 2020

12.15
Lees meer Sluiten
Hoe houdt u uw medewerkers mentaal gezond? Praktische tips van Defensie

Defensie heeft een systeem van preventie, vroeg interventie en nazorg dat mentaal welbevinden tijdens en na uitzending bevordert. Het Ministerie vergelijkt de coronacrisis en de nasleep ervan met een marathon. Het is essentieel om langdurig inzetbaar te blijven. Hoe blijft u als zorgverlener en als leidinggevende langdurig fit en inzetbaar? Defensie deelt haar kennis, zodat u met praktische tips, de vertaalslag naar wat nodig is in uw instelling, kunt maken.

13.00
Lunchpauze
14.00
Lees meer Sluiten
Praktische handvatten voor het inrichten van preventieve steun en nazorg

De mentale druk is door de coronacrisis enorm. Om te voorkomen dat zorgverleners omvallen, is er sinds het begin van de crisis het landelijk contactpunt psychosociale ondersteuning ten tijde van de coronacrisis. Daarnaast geeft het contactpunt advies en training over het inrichten van preventieve steun en nazorg. ARQ IVP-directeur Caroline Six geeft tijdens haar presentatie het belang aan om te investeren in mentale veerkracht. U ontvangt praktische handvatten voor uw organisatie om preventieve steun en mentale nazorg in te richten.

“De presentatie van Caroline Six sprong er met kop en schouders bovenuit; helder verhaal en bruikbare informatie!” – deelnemer 2020

14.45

Het Albert Schweitzer Ziekenhuis handelde proactief toen het corona virus Nederland bereikte. Niet alleen door zorg op afstand voor patiënten te bieden, maar ook op het gebied van mentale nazorg. In het ziekenhuis is veel aandacht voor mentale belasting, burnout en burn-out verschijnselen. Het ziekenhuis biedt mentale ondersteuning, ook preventief. Peter van der Meer en Ralph So vertellen hoe de mentale ondersteuning is opgebouwd in het Albert Schweizer ziekenhuis.

15.30
Netwerkpauze
16.00

Hoe kunt u in deze uitdagende tijden een cultuur ontwikkelen van continu leren en verbeteren, waarbij compassie centraal staat?

Michael West en Barbara Doeleman geven tijdens deze presentatie hun visie op compassievol leiderschap, gebaseerd op onderzoek tijdens de pandemie, reviews over de mentale gezondheid van artsen en verpleegkundigen en de inspirerende rol van Michael West in het ontwikkelen van compassievol leiderschap binnen de Britse NHS. Ze gaan in op vier thema’s:

  • compassievol leiderschap
  • ondersteunen van de intrinsieke motivatie van medewerkers (inclusief het adresseren van chronische overbelasting)
  • samenwerken
  • reflectie

Deze presentatie geeft inzicht en biedt praktische handvatten hoe u met vaardigheden van compassie kan bijdragen aan een omgeving die efficiënt teamwerk en innovatie stimuleert. Barbara Doeleman presenteert in het Nederlands, Michael West geeft op afstand via een digitale verbinding zijn presentatie in het Engels.

17.00
Afsluiting

* Programma onder voorbehoud van wijzigingen

Sprekers | Mentale nazorg

Reviews | Mentale nazorg

De presentatie over de cijfers vond ik goed. De herkenning van het feit dat wat wij binnen de organisatie doen ook bij andere organisaties wordt gedaan en de gewenste effecten heeft. Dus de herkenning en bevestiging was fijn.

Ik vond de inhoud van het programma in deze tijd goed. Goede sprekers!

Het congres was heel toegankelijk en goed onderbouwd met feiten. Elk onderwerp werd als zelfstandig item aangeboden maar de sprekers legden ook verbinding tussen de diverse thema’s.

De inhoud was goed. Dat heeft mij gemotiveerd en geïnspireerd.

Praktische informatie | Mentale nazorg

Datum
Maandag 29 november 2021

Locatie
Van der Valk Hotel
Winthontlaan 4
3526 KV Utrecht (routebeschrijving)

Tarieven
449,-    p.p. (btw vrij) | Standaardtarief voor de primaire doelgroep
899,-    p.p. (btw vrij) | Commercieel tarief

Doelgroep
Dit congres is geschikt voor directie, raad van bestuur, raad van toezicht, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop, beleidsmedewerkers en beleidsadviseurs, HR professionals, informatiespecialisten, juristen, zorgorganisaties. Daarnaast artsen, medisch specialisten, specialistisch verpleegkundigen en andere zorgprofessionals, leden van patiënten- en cliëntenraden.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep van dit congres behoort, mail dan gerust naar dorien.dejong@bsl.nl.

CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.

Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.

 

Contact

Klantenservice (inschrijving/aanmelding)

T: 030 – 638 36 38
E: aanmelder@bsl.nl

Vragen over het programma?

Dorien de Jong (Portfoliomanager)
T: 06 – 11 85 43 76
E: dorien.dejong@bsl.nl

Praktische vragen?

Leonie van Helten (Eventcoördinator)
T: 06 – 30 90 57 52
E: leonie.vanhelten@bsl.nl

Vragen over sponsormogelijkheden?

Mark van der Kooij (Salesmanager)
T: 06 – 42 20 42 31
E: mark.vanderkooij@bsl.nl

Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.