Vergrijzing, technologische ontwikkelingen en het oplopende personeelstekort zetten de bedrijfsvoering in de zorg onder druk. Het traditionele zorgsysteem en de financiering hiervan voldoen niet meer aan de eisen van een steeds veranderend zorglandschap. Een zorginfarct ligt op de loer. Een herinrichting van het financiële zorglandschap is noodzakelijk. Er zijn nieuwe financiële impulsen nodig, maar welke financieringsvormen zijn er? En hoe boor je als zorgorganisatie nieuwe financiële bronnen aan?
Op het congres Zorg & Finance nemen we u mee in 6 nieuwe financieringsvormen die uw zorgorganisatie voorbereiden op de toekomst. U krijgt alle ins en outs rondom zorgfinanciering van autoriteiten en topsprekers uit de zorg. U krijgt:
- Inzicht in waar de knelpunten zitten voor een fundamentele wijziging in het zorgsysteem
- Handvatten voor andere financieringsmogelijkheden en alternatieve financierders
- Kennis in hoe u uw instelling naar de beurs kunt brengen
- Alle informatie rondom obligaties
- Inzichten in de voor- en nadelen van winstuitkeringen in de zorg
Programma Zorg & Financieringsvormen 2019
Het programma van het Congres Zorg & Financieringsvormen 2019 begint om 09:30 uur en zal rond 16:30 uur afsluiten met een netwerkborrel.
Interactieve opening van de dag door dagvoorzitter Elisabeth van den Hoogen.
Ziekenhuizen hebben een uitdaging als het gaat om de financieringsmogelijkheden. Traditionele financiers zoals banken en overheid trekken zich terug uit de zorg. Tegelijkertijd zijn er steeds meer private investeerders die willen investeren in de zorgketen. Tijd voor een herinrichting van het financieringslandschap dat eenduidig, eenvoudig, en transparant als uitgangspunten heeft.
Het kabinet heeft onlangs aangegeven dat het de bestaande mogelijkheden voor het aantrekken van risicodragend kapitaal niet wil verruimen en beperkingen wil opleggen aan winstuitkering in de zorg. In deze bijdrage gaan we in op de haalbaarheid van deze kabinetsvoornemens en op de mogelijke gevolgen ervan. Wat zijn de consequenties voor de kosten en de kwaliteit van zorg? Draagt het bij aan meer innovatie in de zorg?
Bernhoven heeft obligaties in de verkoop. Medewerkers en omwonenden kunnen een ‘stukje Bernhoven’ kopen. Hoe is dit tot stand gekomen, welke afwegingen waren er en wat levert het op voor de diverse partijen?
Joris van de Rijt, Directeur financiën & ondersteunende diensten Bernhoven en Irma Langeraert van Ilfa Group
Private Equity ziet de gezondheidszorg steeds meer als interessante sector om in te investeren. Zij waren verantwoordelijk voor 35 procent van alle transacties in de Nederlandse zorgsector in 2018. Investeerders richten zich vanuit diversificatieperspectief meer op deze sector omdat de zorg minder cyclisch is en sterke marktkarakteristieken heeft. Wat zijn de overwegingen om te investeren in de zorg voor private equity? Welke kansen biedt dit? Welke prognoses?
Klaas Meersma, Advocaat en partner en François Koppenol Advocaat en partner bij AKD advocaten | notarissen | belastingadviseurs
GGZ Noord-Holland-Noord haalde 20 miljoen op via zorgobligaties voor de herfinanciering van bestaande leningen. De verkregen Fitch Rating ‘A’ werd ingezet om de portefeuille met begeleiding van STX Corporate Finance te herfinancieren.Hoe ging het proces in zijn werk? Wat zijn de voor- en nadelen?
Jos Brinkmann, Lid Raad van Bestuur GGZ Noord-Holland-Noord en Alex Martinius, Manager Planning & Control GGZ Noord-Holland-Noord
De transitie is ingezet: steeds meer ziekenhuizen en zorginstellingen kiezen soms liever voor alternatieve financierders dan de oude en vertrouwde banken. Er is de afgelopen jaren in binnen en buitenland geëxperimenteerd met zogeheten Health Impact Bonds (HIB). Dit zijn financieringsinstrumenten waarbij private investeerders geld investeren in een project met als doel de gezondheid te verbeteren en kosten te besparen. Deze investeerders krijgen uitbetaald door zorginkopers, zoals zorgverzekeraars en gemeenten, op basis van de gerealiseerde besparingen. Op deze manier wordt het financiële risico overgedragen op de investeerders en betalen de zorginkopers en gemeente alleen als er daadwerkelijke kosten worden bespaard of als er aantoonbaar gezondheidswinst is behaald.
Björn Vennema, mede-oprichter Social Finance NL
Techbedrijven ontwikkelen oplossingen voor financiering van gezondheidszorg waarmee u patiëntzorg van hoge kwaliteit kunt bieden en uitstekende bedrijfsresultaten kunt boeken. Dat zou een goede oplossing kunnen zijn om uw kapitaal te maximaliseren. Welke voor- en nadelen kleven aan deze vorm van financiering? Waarom ga je als zorginstelling in zee met een tech-bedrijf?
Ton van Veen, financieel directeur en Willem-Jan Hanegraaf, Programma directeur Bouw, Rijnstate
De variëteit aan verschillende woonvormen neemt toe en de financiering wordt steeds creatiever. De risico’s nemen toe door onzekerheid over de toekomstige behoefte, de capaciteit die wordt ingekocht, de wijzigingen in bekostiging en de veranderingen in wet- en regelgeving. Zorgorganisaties en woningcorporaties bepalen hun eigen vastgoedstrategie in deze veranderende context. En dat vraagt om ondernemerschap, lokaal maatwerk en flexibiliteit in vastgoedconcepten.
- Op welke manier vertalen woningcorporaties dit naar de dagelijkse praktijk?
- Welke uitdagingen zien zij in het financieren van de zorg en hoe kunnen partijen elkaar vinden om gedeelde wensen te realiseren?
Prinses Máxima Centrum is er de laatste jaren in geslaagd om het kapitaal te vergaren voor de nieuwbouw. Door creativiteit te mengen met een goede strategie is het project tot stand gekomen. Maar hoe blijft het Prinses Máxima Centrum in control met de financiële bedrijfsvoering en het financieel management?
Bas den Heijer, directeur Finance & Risk at Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie
* Programma onder voorbehoud van wijzigingen.
Sprekers Zorg & Financieringsvormen
Elisabeth van den Hoogen
Chris van den Haak
Vincent Eversdijk
Daarnaast is Vincent actief betrokken geweest bij diverse landelijke commissies, waaronder de NBA sectorcommissie gezondheidszorg (COZIEK) en de Denktank Duurzaam Informatiestelsel in de Zorg.
Wim Groot
Naast hoogleraar gezondheidseconomie is hij sinds 2008 hoogleraar Evidence Based Education aan dezelfde universiteit.
Wim Groot studeerde tussen 1980 en 1986 economie en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1992 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift getiteld ‘Essays on Unemployment and Education’. Hij publiceerde meer dan 300 artikelen in (inter)nationale wetenschappelijke tijdschriften en boeken en meer dan 200 overige artikelen (columns, rapporten, krantenartikelen), en begeleidde meer dan dertig promovendi met succes bij hun promotie. Hij was columnist voor Het Financieele Dagblad, Observant, Zorgvisie, Avanta en HO Management. In 2004 ontving hij een eredoctoraat van de National University of ‘Kyiv-Mohyla Academy’ in Kiev, Ukraine. Hij vervulde verschillende management- en bestuursfuncties binnen en buiten de universiteit. Van 2007 tot 2015 was hij kroonlid van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ). Op dit moment is hij onder andere lid van de Raad van Toezicht van de Patientenfederatie, lid van de adviesraad zorg van de ING, voorzitter van het expertpanel van de Nederlandse Federatie van Kankerpatientenorganisaties, voorzitter van de NWO Vidi commissie Recht en Bestuur, lid van de WODC begeleidingscommissie ‘Gevolgen voor het politiewerk van toegenomen mobiliteit en criminaliteit’ en associate partner van Ape. Hij ontving verschillende onderzoeksubsidies van NWO en de EU en heeft ruim 30 jaar ervaring in het verrichten van (contract)onderzoek. Een volledige lijst van publicaties is te vinden op:
http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Institutes/HealthServicesResearch/GrootWim.htm of via Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Wim_Groot of Linkedin: https://www.linkedin.com/in/wim-groot-15452844/
Joris van de Rijt
Irma Langeraert
Willem-Jan Hanegraaf
Na een periode van 3 jaar waarin hij diverse interim opdrachten vervulde voor deze organisatie is Willem-Jan sinds 2014 in dienst van ziekenhuis Rijnstate waar hij momenteel verantwoordelijk is voor het opstellen van de lange termijn huisvestingstrategie, het integrale vernieuwbouwprogramma, voor de aansturing van het projectbureau. Tranche 1 van het vernieuwbouwprogramma omvat momenteel een opgave van ca. € 150 miljoen euro en is globaal gestoeld op vijf pijlers
- Nieuwe werk/zorg- en patiëntprocessen
- Nieuwe facilitaire processen
- ICT & Medische Techniek
- Inventaris, inhuizing & inrichting
- Bouw & installaties
Rijnstate is sinds 2013 gestart met toepassing van BIM binnen haar projecten en met deelname aan het Europees onderzoeksproject ‘Streamer’ waarin onderzoek wordt gedaan naar bijdrage van BIM in de vroege fase van het ontwerpproces op energie efficiënt ontwerpen.
Ton van Veen
Jos Brinkmann
Alex Martinius
Judith Tillie
Klaas Meersma
François Koppenol
Bas den Heijer
Björn Vennema
Praktische informatie Zorg & Financieringsvormen 2019
Datum
Woensdag 16 oktober 2019
Locatie
Carlton President Hotel
Floraweg 25, 3542 DX Utrecht
Tarieven
349,- per persoon (btw vrij) | Early bird (t/m 15 juni)*
399,- per persoon (btw vrij) | Zomertarief (t/m 15 augustus)*
449,- per persoon (btw vrij) | Standaardtarief*
*Primaire doelgroep
Directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoofd en medewerkers financiën, hoofd en medewerkers financiële administratie, hoofd en medewerkers kwaliteit, hoofd en medewerker inkoop in de zorgsector.
Twijfelt u of u tot de primaire doelgroep voor het congres behoort, mail dan gerust naar annemarie.kreijenbroek@bsl.nl.
Uw aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer u niet behoort tot de primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact met u op te nemen om uw aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervanger.
CEDEO erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.
Btw vrij door CRKBO registratie
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Door deze CRKBO registratie mogen wij onze congressen btw vrij aanbieden. Lees meer over de CRKBO registratie.
Meer informatie
Het inhoudelijke programma staat gelijk aan 5 uur studiebelasting. (Er is geen voorbereiding noodzakelijk)
Contact
Klantenservice (inschrijving / aanmelding) T: 030 – 638 3638 E: aanmelder@bsl.nl |
|
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen) Annemarie Kreijenbroek T: 030 – 638 36 75 M: 06 – 19 26 96 54 E: annemarie.kreijenbroek@bsl.nl |
|
Eventcoördinator (logistieke vragen) Leonie van Helten T: 030 – 638 36 59 E: leonie.vanhelten@bsl.nl |
|
Sales (sponsormogelijkheden) Mark van der Kooij T: 06 – 42 20 42 31 E: mark.vanderkooij@bsl.nl |
|
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.