Patiënten die sneller herstellen. Patiënten die door zorg op afstand niet meer naar het ziekenhuis hoeven komen. Of die door slimme uitvindingen juist eerder het ziekenhuis kunnen verlaten. Van dat soort innovatieplannen wordt Charlotte Oldenburg, die deze al jaren ophaalt samen met het netwerk Zinnige zorg van VGZ, heel enthousiast. ‘Succesfactoren bij innovatieve ideeën zijn dat ze de zorg verbeteren voor patiënten, haalbaar en betaalbaar zijn, maar bijvoorbeeld ook zijn op te schalen en te vertalen naar andere settings en regio’s.’
Meer dan geld
Toch ziet Oldenburg in de praktijk nog vaak presentaties die louter focussen op de financiële aspecten. ‘Een gemiste kans, want een goede pitch speelt in op de behoefte van de ander. Vaak denken mensen dat een zorgverzekeraar alleen maar naar het geld kijkt. Onterecht: de zorgverzekeraar heeft ook een verantwoordelijkheid op het gebied van goede toegang tot de zorg en kwaliteit van zorg. Een goede presentatie verbindt dus op die raakvlakken, bijvoorbeeld met een oplossing die leidt tot slimmere inzet van schaars zorgpersoneel. Pas als je passie losmaakt op de inhoud, word je interessant om uit te nodigen als gesprekspartner.’
Stevige gesprekspartner
In de Masterclass Financieel Management staat centraal dat cijfers en het verhaal daarachter een plek krijgen om zo de kwaliteit van een business case te bestendigen. Daarom beoordeelt Oldenburg samen met senior lecturer corporate finance Sander Oude Luttikhuis van de Nyenrode Business Universiteit plannen waarmee deelnemers graag aan de onderhandelingstafel willen komen bij investeerders, banken en zorgverzekeraars. ‘Natuurlijk toetsen we of het financiële plaatje op orde is. Maar we verkennen ook of het plan aansluit bij de uitdagingen en ontwikkelingen waar de zorg voor staat. Verder kijken we of de presentator de belangen van de andere partij in beeld heeft en een vloeiend, overtuigend en logisch verhaal weet uit te dragen. Zo worden mensen een stevige gesprekspartner.’
Eén schot, één kans
Veel deelnemers hebben hun pitch op die manier al kunnen aanscherpen. ‘Uniek is dat deelnemers hun eigen casuïstiek mogen inbrengen en zo financiële concepten leren toepassen om hun eigen verhaal beter te onderbouwen. Met als gunstige bijkomstigheid dat je beter leert praten over geld. Uiteindelijk heb je maar één kans om een eerste indruk te maken. Benut die dan ook.’
Meer weten over het programma, de sprekers of de volgende beschikbare data? Bekijk hier de informatie voor de masterclass Financieel management in de Zorg.
Tekst: Naomi van Esschoten