‘HR moet weer contact maken met mensen’

HR-afdelingen moeten de wereld van systemen, procedures en one-size-fits-all verlaten. De moderne HR-manager stelt de mens achter de vakman/vrouw centraal. Dat vindt Bert Roelofs, voorzitter van HR2020.
Bert Roeleofs van HR2020
Bert Roelofs van HR2020

Veel HR-afdelingen zijn het contact met de leefwereld van zorgprofessionals kwijtgeraakt, stelt Bert Roelofs, voorzitter van HR2020, een platform van HR-managers die de mens meer centraal willen stellen. ‘De wereld van zorgprofessionals draait om vakmanschap en vertrouwen. In essentie is zorg niets anders dan het contact tussen twee mensen, tussen de zorgvrager en de zorgprofessional. HR-afdelingen zijn zich te veel gaan richten op bedrijfsvoering, geld, effectiviteit, efficiency, procedures en systemen. De korte termijn regeert. De afgelopen jaren hebben zorgaanbieders tienduizenden mensen ontslagen, terwijl iedereen wist dat we die mensen later ontzettend hard nodig zouden hebben. HR-afdelingen zouden juist voor de lange termijn moeten staan.’

HR is voor de lange termijn

In de zeven jaar dat Roelofs als hoofd HR bij het AMC werkte, dit voorjaar nam hij daar afscheid, heeft hij de spanning ervaren tussen de noodzaak voor bezuinigingen en het langetermijnbeleid. In de periode 2010-2014 moest er 65 miljoen euro worden omgebogen. Hij begeleidde 35 reorganisaties. ‘We hebben altijd geprobeerd om niet te veel mee te gaan met bezuinigingen en personeel centraal te stellen.’

HR moet vakmanschap centraal stellen

Op de steeds krappere arbeidsmarkt ontkomen HR-afdelingen er niet aan om een nieuwe koers in te slaan, zegt Roelofs. ‘De omgeving waarin mensen werken wordt complexer. De arbeidsmarkt wordt krapper en verandert. Mensen zijn op zoek naar zingeving en verbinding in hun werk. Ze willen zichzelf kunnen ontwikkelen en meepraten over de organisatie. Dat heeft grote gevolgen voor de manier waarop HR-afdelingen hun werk doen. Je ziet nu dat de inrichting van HR-afdelingen is gestandaardiseerd. Ze hebben bijvoorbeeld standaardformulieren voor functioneringsgesprekken voor al het personeel. Maar individuele werknemers zijn niet in een mal van one size fits all te persen. De mens achter de vakman moet weer centraal staan. Het moet persoonlijker. HR kan meerwaarde leveren door te zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen voor hun vakmanschap. Dat is nodig voor het binden van medewerkers.’

App voor tevredenheid personeel

Ook nieuwe technieken gaan het werk van HR-afdelingen veranderen. ‘Er zijn apps die realtime inzicht geven in de tevredenheid van medewerkers. Dat biedt veel meer inzicht dan een jaarlijks onderzoek. Dat is toch een momentopname. CV’s worden ook minder belangrijk. Werkgevers willen mensen die passie hebben voor hun werk. Unilever vraagt sollicitanten bijvoorbeeld om een vlog in te sturen. Met kunstmatige intelligentie worden die geanalyseerd. De software kijkt of de mimiek in overeenstemming is met de boodschap.’

Bert Roelofs is keynote op het Zorgvisie-congres ‘HR in de Zorg. Mensgerichter organiseren’ op 7 december in Landgoed Zonheuvel in Doorn.

1 REACTIE

  1. Helemaal eens! Het gaat binnen de zorg en welzijn in essentie om vakmanschap en bevlogenheid om het de medemens ondanks kwetsbaarheid, beperking of ouderdom naar de zin te maken. En hem/haar te ondersteunen /faciliteren om het leven op aangename manier voort te zetten. Het vakmanschap sluit enerzijds aan op de methodische vaardigheden van het vak en anderzijds op iemands persoonlijk intrinsieke motivatie en drive om voor die ander te gaan (servicegerichtheid)! Mooie uitdaging om dat vak weer opnieuw op de kaart te zetten, en de zorg medewerker ook de positie te geven waarbinnen zij kunnen acteren. Duidelijkheid rondom hun rol in de keten (verzorgenden / begeleiders tov hbo verpleegkundigen en maatschappelijk werkers), hun taak- functiebeschrijving is belangrijk maar ook het beloningssysteem. Sturen op methodische verdiensten, mooie tevredenheid van klanten en teamleden. Allemaal middelen om het vak en de persoon van de zorg medewerker op de kaart te zetten. Om zo de ruimte te creëren voor de omslag die we moeten maken naar persoonlijke zorg ipv ‘diensten draaien’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.