Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Huib Cense: ‘Dokters zien door de bomen het bos niet meer’

Redactie Qruxx
Voor dokters is het aantal kwaliteitsprogramma’s in Nederland een beetje veel van het goede, vindt chirurg Huib Cense. Als nieuw bestuurslid van DICA wil hij kwaliteitsregistraties gebruiksvriendelijker maken.

“Natuurlijk is het mooi als meerdere bloemen bloeien, maar dokters zien door de bomen het bos niet meer”, zegt Cense. Hij somt de kwaliteitsprogramma’s op. Het ministerie van VWS heeft een programma uitkomstgerichte zorg. Het programma Waardegedreven zorg is van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen. De koepelorganisaties hebben samen het programma Tijd voor verbinding. Ook Santeon, een samenwerkingsverband van zeven topklinische ziekenhuizen, en de Stichting Topklinische Ziekenhuizen, de umc’s in NFU-verband en de FMS hebben eigen kwaliteitsprogramma’s. “Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde. Nu wordt er op verschillende plekken hetzelfde wiel uitgevonden. Het zou goed zijn om meer van elkaar te leren.”

Op bezoek bij Don Berwick

Kwaliteit loopt als een rode draad door de loopbaan van Cense. Van 2017-2020 was hij voorzitter van de Raad Kwaliteit van de Federatie Medisch Specialisten. Als voorzitter van de FMS-commissie die het visiedocument Medisch Specialist 2025 opstelde, ging Cense in 2017 langs bij visionair Don Berwick, internationaal erkend als kwaliteitsexpert. “Hij was enthousiast over onze thema’s, zoals aandacht voor het perspectief van patiënten op kwaliteit en inzetten op preventie. Dat kwaliteit van zorg tot stand komt in een netwerk, en niet alleen in het ziekenhuis. Berwick noemde ons document een ‘blueprint’ voor de toekomst van de gezondheidszorg in de rest van de wereld.”

DICA gebruiksvriendelijker

Bij DICA wil Cense de kwaliteitsinformatie gebruiksvriendelijker maken, zodat ze landen in de spreekkamer. “We brengen de uitkomsten van medische zorg op via het Codman dashboard in de spreekkamer. Artsen en patiënten kunnen die kwaliteitsinformatie gebruiken om samen te beslissen wat de beste optie is. Als je bijvoorbeeld man bent van een bepaalde leeftijd, kun je met cijfers onderbouwen wat de kans op complicaties is van bepaalde behandeltrajecten voor darmkanker. Zo kun je samen beslissen.”

Leren en verbeteren

Daarnaast kunnen medisch specialisten de kwaliteitsdata van DICA nog beter gebruiken om te leren en te verbeteren. “Dat gebeurt al, maar het kan nog beter. Ik spring op een rijdende trein met het project ‘DICA komt naar u toe’. We komen naar ziekenhuizen toe om te laten zien hoe teams, vakgroepen en hele ziekenhuizen kunnen verbeteren.”

Codman-presentaties

Cense gebruikt daarvoor het format van de Codman-presentaties. Naast de harde medische kwaliteitsinformatie, zoals de Dica-registraties leveren, geeft ‘zachte’ kwaliteitsinformatie inzicht over de eigen prestaties. Voorbeelden van zachte kwaliteit zijn patiënttevredenheid, medewerkers-onderzoek en de sfeer in een vakgroep. Ook is er aandacht voor de doelmatigheid bij het gebruik van materialen en wachttijden. “Het is een methode om het gesprek over kwaliteit op gangen te brengen in vakgroepen. Artsen vertellen hoe ze presteren en analyseren samen wat ze eigenlijk doen. Samen spreken ze een doel af waar ze over vier, vijf of tien jaar willen staan qua kwaliteit.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.