Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Marjolein de Jong: ‘Als je iets veel en vaak doet maakt dat je excellent’

Redactie Qruxx
Het Alexander Monro Ziekenhuis in Bilthoven is al zes jaar gespecialiseerd in borst(kanker)zorg. Om de bereikbaarheid van de gespecialiseerde zorg te vergroten, start binnenkort een tweede vestiging in Weert.

Marjolein de Jong, één van de bestuurders van het Alexander Monro Ziekenhuis (AMZ): “We geloven in specialiseren en volume. Als je iets veel en vaak doet, word je er heel goed in. Onze droom is excellente borst(kanker)zorg in gespecialiseerde centra met alle focus op kwaliteit, patiëntbeleving, betaalbaarheid en bereikbaarheid. We werken al landelijk, maar het is heel goed om deze zorg ook dichter bij de patiënt aan te bieden.”

Uitbreiding

Alexander Monro staat volgens De Jong open voor allerlei manieren van uitbreiding. “Dat kan gaan van zelf oprichten van meer vestigingen tot het openen van vestigingen in bestaande ziekenhuizen. Het gaat er dan om de kwaliteit van zorg, de patiëntbeleving en de manier van werken van het Alexander Monro ook elders beschikbaar te maken. Daarvoor moet zo’n vestiging worden ingericht volgens de AMZ-normen waaronder onze kwaliteitssystemen, werkwijze, inrichting en gastvrijheid. Die bieden we binnenkort ook aan in het SJG in Weert.”

Franchising

“We werken samen op basis van franchising. De patiënten worden behandeld onder hoofdbehandelaarschap van het SJG Weert in de apart ingerichte Alexander Monro locatie regio Zuidoost. Er vindt veel uitwisseling plaats tussen de experts en er is tweemaal per week een gezamenlijk multidisciplinair overleg.  Alle patiënten van de locatie regio Zuidoost worden door het gezamenlijke team specialisten besproken. Dat doen we via teleconference na voorafgaande uitwisseling van de beelden en gegevens. De patiënten vallen onder de verantwoordelijkheid van Weert, maar Weert maakt gebruik van onze kennis, werkwijze, patiëntbeleving en expertise. Dat kan alleen als we transparant zijn, alleen dan kunnen we uitkomsten vergelijken en de patiëntenzorg steeds verder verbeteren. We delen en bespreken de resultaten maandelijks en per kwartaal.”

Concentreren

De Jong pleit ervoor de borstkankerzorg in Nederland te concentreren in tien tot vijftien gespecialiseerde centra. “Er zijn nog te veel kleinschalige praktijken in algemene ziekenhuizen. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. Die gespecialiseerde centra zouden intensief moeten samenwerken met academische ziekenhuizen. Dit om onderzoek te bevorderen, innovatie mogelijk te maken, maar ook om eventueel benodigde academische zorg te kunnen bieden. Uiteraard kun je dit in samenwerking met bestaande praktijken bereiken. Wij zien onszelf niet als een bedreiging voor bestaande ziekenhuizen. Wel zien we dat het beter kan. Niet iedereen kan alles zelfstandig blijven doen. We moeten accepteren dat we dingen moeten loslaten of samen moeten oppakken, dat kan soms lastig zijn.”

Marktwerking is tegenwoordig een vies woord, maar daar is De Jong het niet mee eens. “De patiënt moet kunnen kiezen op basis van informatie over kwaliteit en patiënttevredenheid. Daardoor wordt het aanbod steeds beter. Daar kun je toch niet tegen zijn? Ik heb het idee dat we nu de bestaande aanbieders beschermen en daarmee innovatie hinderen.”

Het AMZ meet de patiënttevredenheid met NPS en ZorgkaartNederland. De Jong: “We zien dat de patiënten erg tevreden zijn. Patiënten waarderen ons in 2019 gemiddeld met een 9,4 en we hebben een hoge NPS-score.”

Niet tevreden

Wie beter is, moet volgens haar meer patiënten krijgen. “Die prikkels om beter te worden, hebben we hard nodig. Het gaat om de prikkel om excellent te zijn en niet tevreden te zijn met een gematigd resultaat. Vervolgens voelen we ons ook verantwoordelijk om zo efficiënt mogelijk te werken en de schadelast per patiënt zo beperkt mogelijk te houden. Een juiste, zorgvuldige diagnose helpt daarbij. Dan volgt een behandeltraject. Verder voeren we zoveel mogelijk gezamenlijk in één keer uit waardoor er sprake is van bijvoorbeeld minder onnodige vervolgoperaties of opnames. Om goed inzicht te krijgen in de schadelast per patiënt heb je een langere periode nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Daar is dus tijd en volume voor nodig.“

“Naast de excellente kwaliteit en de beste patiëntbeleving, moeten we ook substantieel bijdragen aan de betaalbaarheid van de zorg. We willen de totale schadelast per patiënt voor zorgverzekeraars verlagen. Dat kan bijvoorbeeld met een systeem van bundled payments. Je moet kijken naar de schadelast per patiënt over een bepaalde periode en niet naar het tarief per handeling. Daar zijn de meeste zorgverzekeraars nog niet klaar voor. “

Nazorg

Alexander Monro richt zich niet alleen op behandeling maar ook op nazorg. “Dat wordt helaas nog onvoldoende gefinancierd in de zorg. Ook daar zouden bundled payments goed kunnen werken.” De Jong ziet veel mogelijkheden in de nazorg. “Daar is nog veel te verbeteren. Als je effecten tijdig signaleert, kun je er aandacht aan geven en eventuele problemen voorkomen. Wij hebben hier de kennis in huis en zijn onder andere een nazorgpoli gestart. Voor onderdelen of zorgbehoeften die we niet fysiek op locatie bieden, verwijzen we door.”

Risicofactoren

Dat geldt ook voor preventie. “We willen vrouwen en mannen informeren over nieuwe inzichten, risicofactoren en dat je een keuze hebt in waar je behandeld wilt worden. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat vrouwen en mannen weten dat er een relatie bestaat tussen alcohol en borstkanker. Te veel mensen zijn hier nog niet van op de hoogte. Door deze kennis kun je zelf bewust keuzes maken. Ook willen we de boodschap verspreiden dat kijken naar je borsten belangrijker is dan voelen. Jarenlang leerden vrouwen dat ze hun borsten moesten onderzoeken door te voelen. We laten ze zien dat ze moeten kijken naar uiterlijke veranderingen en dat ze weten op welke twaalf signalen ze moeten letten. We doen dat bijvoorbeeld door actief kennis hierover te delen en folders aan te bieden aan onder andere huisartsenpraktijken en zorginstellingen in Nederland. Kortom: werk aan de winkel!”

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.