Omzetplafond voor 80 procent ggz-instellingen reden voor patiëntenstop

Een derde van de ggz-instellingen heeft een patiëntenstop afgegeven in het contractjaar 2018. Instellingen noemen als belangrijkste reden voor een patiëntenstop het bereiken van het omzetplafond. Dat komt naar voren in de  Monitor zorginkoop voor de ggz van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Foto: AdobeStock
RAPPORT

Met de monitor zorginkoop brengt

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

U heeft helaas geen geldig abonnement op dit account. Neem een proefabonnement of sluit een abonnement af om dit artikel te kunnen lezen.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Rapport informatie

Rapport naam:
Monitor Contractering ggz 2019
Sector:
GGZ
Soort:
Onderzoek / Wetenschap
Afkomst:
Nederlandse Zorgautoriteit
Auteur:
Nederlandse Zorgautoriteit
Aantal pagina’s:
48
Verschijningsdatum:
27 mei 2019
Link naar rapport:
Monitor contractering ggz
Samenvatting:

Nulmeting

De monitor zorginkoop voor de ggz is voor het eerst gepubliceerd. Het rapport vormt daarmee een nulmeting en zal jaarlijks herhaald worden gedurende de looptijd van het Hoofdlijnenakkoord. Hierin hebben betrokken partijen maatregelen afgesproken, waarmee de contractering verbeterd wordt.
Volgens de NZa blijkt dat zorgverzekeraars diverse acties ondernemen om het sluiten van een contract aantrekkelijker te maken. Zo benaderen ze actief zorgaanbieders, creëren differentiatie in tarieven en verlagen administratieve lasten voor gecontracteerde zorg. Ook zetten ze zich in om het contracteerproces te vereenvoudigen. Zorgverzekeraars geven ook meer toegang tot contracten om ze te verruimen, ten opzichte van eerdere jaren. De NZa hoopt in de volgende monitoren het effect van deze maatregelen in kaart te brengen.

Bereikbaarheid

Een van de dingen die verbeterd kunnen worden is de bereikbaarheid van de zorgverzekeraar. Dat geldt met name voor ggz-aanbieders die gedeeltelijk gecontracteerd zijn. Regiobijeenkomsten kunnen hierbij helpen, zowel voor zorgverzekeraars als ggz-aanbieders. Vrijgevestigden hebben hier extra baat bij, omdat zorgverzekeraars nooit met hen allemaal individueel gesprekken kan voeren.

Administratieve lasten

Met kort en bondig inkoopbeleid, meerjarencontracten en minder gebruik van omzetplafonds hopen ggz-aanbieders op een daling van de administratieve lasten bij het inkoopproces. De NZa roept zorgverzekeraars op om dergelijke maatregelen in gang te zetten. Voor zowel instellingen als vrijgevestigden is een te hoge administratieve last een reden om geen contract aan te gaan.
Te lage budgetplafonds en tarieven, niet kunnen voldoen aan alle kwaliteitseisen, te beperkt marktaandeel of het feit dat de aanbieder nieuw is, werkt contractering ook tegen. Geen bemoeienis van de zorgverzekeraar en een vrije artsenkeuze worden specifiek door vrijgevestigden genoemd als wenselijk.

Transparantie

Met betrekking tot publicatie van informatie over het inkoopbeleid zijn zorgverzekeraars voldoende transparant volgens de NZa. Informatieverstrekking van zorgverzekeraars en aanbieders aan verzekerden over niet-gecontracteerde zorg kan wel verbeterd worden. Verzekerden zouden proactief en tijdig geïnformeerd moeten worden over de consequenties als een aanbieder geen contract heeft. Zo kunnen zij een zorgvuldiger besluit nemen, voordat de zorg van start gaat.

Bijcontractering

Het proces van bijcontractering kan verbeterd worden, signaleert de NZa in de monitor. Zorgverzekeraars kunnen hierover beter communiceren. Het gaat dan over de officiële reactietermijnen, criteria voor het bijcontracteren en welke gegevens zorgaanbieders hiervoor moeten aanleveren. Wanneer hier duidelijker over wordt gecommuniceerd, kunnen aanbieders in één keer de aanvraag goed indienen. Dit leidt weer tot minder administratieve lasten, voor beide partijen.
De NZa adviseert zorgverzekeraars sneller te reageren op verzoeken tot bijcontractering. Ook zou de NZa de het beleid rondom bijcontractering tegelijkertijd met het inkoopbeleid moeten publiceren, in plaats van gedurende het jaar.

Patiëntenstop

Patiëntenstops bedreigen niet per definitie de toegang tot zorg. De combinatie van lange aanmeldwachttijden en patiëntenstops kan de toegankelijkheid van de zorg wel in gevaar brengen. Daarom moeten zorgverzekeraars zich beter inspannen om ervoor te zorgen dat hun verzekerden op tijd de juiste zorg krijgen, aldus de NZa. Dit kunnen zij onder andere doen door concrete afspraken te maken met aanbieders over de wachttijden. Ggz-aanbieders kunnen patiënten daarnaast actiever wijzen op de mogelijkheid van zorgbemiddeling door zorgverzekeraars.

Hoe nu verder

Minister de Jonge belooft na de zomer de de eerstvolgende rapportage van Vektis, over de ontwikkeling van de omvang van de niet-gecontracteerde zorg met daarin een update van het aandeel in de ggz. Vektis volgt in 2020 met uitgebreide analyses over de niet-gecontracteerde ggz. De NZa blijft daarnaast de komende jaren het contracteerproces in de ggz en de naleving van de afspraken uit het Hoofdlijnenakkoord monitoren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.