NZa: ‘Te weinig substitutie naar eerste lijn’

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat de behaalde substitutie van de tweede naar de eerste lijn te beperkt is. Een monitor moet meer duidelijkheid bieden. Dat blijkt uit het rapport Stand van de zorg.

In het akkoord medisch-specialistische zorg 2018 is afgesproken 75 miljoen euro te reserveren voor de substitutie. De NZa heeft op basis van de contracten gekeken of de gecontracteerde substitutieafspraken ook daadwerkelijk hebben geleid tot verplaatsing van zorg van de tweede naar de eerste lijn en dus tot het leveren van minder zorg in de tweede lijn. Dat blijkt te weinig gebeurd te zijn. Zorgaanbieders en verzekeraars zijn hierover geïnformeerd door de NZa.

Verlaging kosten ziekenhuis

De NZa heeft nu geadviseerd om het budget huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg met 6,7 miljoen euro te verhogen. Zorgaanbieders en verzekeraars hebben voor 2018 voor

0
513

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie Rapporten?

De Zorgvisie rapporten zijn exclusief voor onze Zorgvisie Compleet abonnees. Wilt u ook alle rapporten kunnen lezen? Meld u aan voor een Zorgvisie Compleet abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Compleet abonnement? Log dan hier in

Rapport informatie

Rapport naam:
Stand van de zorg
Sector:
Overig
Soort:
Beleid
Afkomst:
Nederlandse Zorgautoriteit
Auteur:
Nederlandse Zorgautoriteit
Verschijningsdatum:
3 oktober 2018
Link naar rapport:
Stand van de zorg
Samenvatting:

Stand van de zorg

In Stand van de zorg staat dat de betaalbaarheid van de zorg onder druk staat. Daarom pleit de NZa de voor een fundamenteel andere benadering. De NZa zet in op innovatie, preventie, een integrale benadering van zorg en substitutie. Samenwerking is nodig om de patiënt echt centraal te zetten. Dit moet concreet vormgegeven worden door nieuwe organisatievormen, zoals netwerken. Met netwerken is het volgens de NZa beter mogelijk om integrale zorg te leveren.

Verder wil de NZa dat zorgverleners meer doen aan preventie en ondersteunt dat door de bekostiging van de gecombineerde leefstijlinterventie. Volgens de NZa is innovatie nodig om goede, betaalbare en toegankelijke zorg te blijven leveren. ‘Innovaties zoals apps en gebruik van data, nieuwe behandelmethoden en nieuwe manieren van organiseren bieden kansen om de zorg te verbeteren.’ De NZa heeft daarom de regels rond e-health verruimd. Ook willen ze nieuwe manieren van organiseren tussen partijen delen. Voor de huisarts geldt dat het niet meer uitmaakt op welke manier hij het consult met de patiënt organiseert. De prestaties telefonisch consult en e-mailconsult vervallen. Digitale consulten declareren wordt per 2019 makkelijker. In de medisch-specialistische zorg zijn de regels voor telemonitoring gewijzigd. Daardoor kunnen specialisten het monitoren van patiënten op afstand makkelijker declareren.

Op het gebied van bekostiging adviseert de NZa om zorgaanbieders in de medisch-specialistische zorg te belonen op basis van de gezondheidswinst. Contracteren op waarde moet de norm worden, zodat zorg op de juiste komt en doelmatig wordt ingezet. De manier waarop aanbieders zorgkosten in rekening brengen kan volgens de NZa sterk vereenvoudigd worden.

De NZa steunt de samenwerking in de geboortezorg door integrale tarieven voor integrale geboortezorg organisaties. Huisartsen krijgen een extra opslag voor zorg voor mensen in achterstandswijken.

De NZa voert drie wijzigingen door in de regels voor wijkverpleging. De tarieven voor verpleging en verzorging worden herijkt. Voor de verpleging en verzorging van kinderen komt een nieuwe, integrale prestatie. Tot slot komt er een registratiestandaard voor het verantwoorden van gedeclareerde zorg. De NZa steunt via regels deze keuze waarin het zorgplan en de planning de basis vormen waarop de geleverde zorg verantwoord wordt: ‘Zorgplan = planning = realisatie, tenzij’.

Verder wordt in Stand van de zorg duidelijk dat het aandeel niet-gecontracteerde zorg in de wijkverpleging stijgt naar 6,2 procent van de totale omzet.

Op het gebied van de Wet langdurige zorg (Wlz) richt de NZa haar toezicht op cliëntondersteuning en hoe zorgkantoren hun cliënten informeren over passende zorg en hoe ze die kunnen krijgen. Ook kijkt de NZa hoe zorgkantoren zich inspannen om de doelstellingen uit het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg te realiseren. Samen met de inspectie bepaalt de NZa of de gewenste kwaliteitsverbetering wordt gerealiseerd en of de extra gelden voor de verpleeghuiszorg goed worden besteed.

Als u dit rapport leest, weet u meer over de manier waarop de Nederlandse Zorgautoriteit op dit moment kijkt naar de zorg en hoe zij het toezicht de komende tijd invult.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.