Roland van Kralingen geeft vijf adviezen aan raden van bestuur en directies van zorginstellingen die voor het eerst het pad van marketing en reclame betreden.
Bezint eer ge begint
Onderdruk de neiging om al te snel een reclame- of communicatiebureau in te schakelen, een marketeer aan te nemen of medewerkers op marketingcursussen te sturen. Laat de marketingstrategie niet aan anderen over. Het is een taak die thuishoort in de portefeuille van een lid van de raad van bestuur of de directie.
Laat anderen voor u pleiten
De beste manier om reclame te maken is nog altijd ervoor zorgen dat anderen de boodschap vertellen. Denk dus niet meteen in termen van een reclamecampagne maar zoek het eerder in activiteiten op het gebied van public relations en free publicity. Een goed stuk in de krant of de instelling op tv is oneindig veel krachtiger dan de eigen megafoon.
Benut de mogelijkheden van kennisgedreven communicatie
Op dit gebied valt in de zorg nog veel te winnen, want veel mensen kennen uw producten niet eens. Dus roep de vraag naar meer informatie op. Internet is bijvoorbeeld een plezierig en geschikt medium om naar door te verwijzen en op een goede website zijn veel leuke dingen mogelijk. (Walter van Hulst)