Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo verbetert Hart- en Vaatcentrum van Catharina Ziekenhuis waardegedreven zorg

Redactie Qruxx
Zorg blijven verbeteren, dat is de ambitie van het Hart- en Vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Dit topklinisch centrum dat gespecialiseerd is in het verlenen van hoogwaardige complexe zorg op het gebied van cardiologie, cardiothoracale chirurgie, vaatchirurgie en vasculaire neurologie, verbetert de waardegedreven zorg middels zorgevaluatie. Gezondheidswetenschapper Dr. Daniela Schulz geeft een inkijkje in die verbetercyclus.

Voor het continu verbeteren van de waardegedreven zorg, riep het Hart- en Vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis de Commissie Kwaliteit in het leven. Dit multidisciplinaire team bestaat uit een interventiecardioloog, een elektrofysioloog, twee cardiothoracaal chirurgen, twee promovendi, een manager en een  projectleider. Schulz vervult die laatste rol. “Wij komen twee keer per maand bij elkaar om de verbetercyclus te bespreken, aan te passen en toe te passen. Dat doen wij op basis van data, die we continu verzamelen. Dankzij die voortdurende monitoring, zien wij precies waar er een verbeteractie nodig is en hoe zo’n verbeteractie aanslaat.”

Kan het efficiënter?

Volgens Schulz neemt de Commissie Kwaliteit vooral de meest voorkomende hartaandoeningen en -behandelingen onder de loep. “Denk bijvoorbeeld aan een dotterbehandeling of bypassoperatie. Daarbij kijken wij zowel naar de klinische als kosten gerelateerde factoren. Hoe lang wordt een patiënt bijvoorbeeld opgenomen? En kan dat niet efficiënter? Ook maken we gebruik van benchmarkdata, op basis van de Nederlandse Hart Registratie (NHR): waarin wijkt het Catharina Ziekenhuis bijvoorbeeld af van de andere hartcentra in Nederland? En wat doen zij anders dan wij?”

Minder mortaliteit

Zo nodigde Schulz met haar commissie eind 2017 een specialist van een ander ziekenhuis uit om te sparren over het succes van zijn dotterbehandelingen. “Deze specialist schreef zijn relatief gunstige uitkomsten onder andere toe aan laagdrempelige nadilatatie. Op basis van zijn verhaal besloten wij dit ook laagdrempelig toe te passen en de effecten ervan drie jaar lang te volgen. We zagen in de drie jaar daarna een lagere mortaliteit en minder hartinfarcten. Op basis van dat resultaat is besloten om het protocol ook in andere ziekenhuizen te introduceren via de registratiecommissie van de NHR, en dat vervolgens ook te evalueren. Dat programma draait nu.”

Geen dag vertraging

Een ander mooi voorbeeld draait om het sneller kunnen laten plaatsvinden van een behandeling. “Normaliter moet een patiënt, met bijvoorbeeld een hartinfarct, voor een bepaalde tijd worden aangemeld om nog diezelfde dag in aanmerking te komen voor een behandeling. Komt hij iets later binnen? Dan lopen we automatisch een dag vertraging op. Zonde, zeker met het oog op personeelstekort in de zorg. Daarom bekijken we hoe we de planning anders kunnen inrichten, zodat er sneller een hartkatheterisatie gedaan kan worden en ook adhoc een hartteambespreking kan plaatsvinden.”

Eerder naar huis

Met het oog op het personeelstekort probeert de commissie ook het percentage dagbehandelingen op te schroeven. “In sommige ziekenhuizen blijft een patiënt na een ablatiebehandeling standaard overnachten, maar dat is vaak helemaal niet nodig. Zo’n patiënt kan prima naar huis. Dat is niet alleen prettig voor hem zelf, maar ook voor het ziekenhuis, want het bed is minder lang bezet.  Daarbij kijken wij ook naar de snelheid van zo’n dagbehandeling. Wanneer een patiënt pas aan het einde van de middag behandeld wordt, zetten wij hem natuurlijk niet midden in de nacht nog op straat. Dan blijft hij alsnog een nachtje slapen. Maar als we die behandeling kunnen inkorten, met een techniek waardoor de patiënt minder lang plat hoeft, kunnen we hem alsnog naar huis laten gaan.”

5 foto’s, is dat echt nodig?

Ook ten aanzien van röntgenfoto’s werkt de commissie aan kostenbesparing. “Daar werden voorheen rondom een bypassoperatie tot wel vijf foto’s gemaakt, waarvan er in het protocol standaard al drie staan voorgeschreven in de dagen direct na de operatie. Daarbij rees de vraag over het belang van die foto’s op, want is dat nou eigenlijk écht nodig, zo’n foto op dag twee na de operatie, als alles goed gaat? Na onderzoek pasten wij het protocol aan en maken we nu alleen op indicatie een foto op dag twee.”

Betere informatievoorziening

Dan tot slot nog de informatievoorziening: een ander punt van aandacht. “Wij merken dat veel patiënten, na een operatie, opnieuw in het ziekenhuis terechtkomen omdat ze ongerust zijn. Maar wanneer je een patiënt goed informeert over eventuele klachten en de duur daarvan, zie je hem minder vaak terug. Aan die verbeterde informatievoorziening werken wij nu.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.