Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 16: Samen sta je sterker

In het bedrijfsleven zijn ‘merkallianties’, twee merken die op de een of andere manier hun krachten bundelen en profiteren van elkaars bekendheid en imago, een actueel thema. Bedrijven zoeken naar nieuwe markten en succesvolle productinnovaties. Denk aan Philips en Douwe Egberts die met de Senseo ‘een nieuwe manier van koffiedrinken’ introduceerden. Mercedes en Swatch ontwikkelden samen een nieuw type auto: de Smart. Krups en Heineken vonden elkaar in de Beertender.

Ingrediënten

Een andere vorm van merksamenwerking betreft ‘ingredient brands’. Zoals Intel (een goede PC heeft ‘Intel inside’), Teflon en NutraSweet. Deze ingrediëntmerken versterken de kwaliteitsperceptie van de producten waar zij deel van uitmaken. De consument beoordeelt merkallianties op twee niveaus. Passen de merken qua functionaliteit bij elkaar en passen zij ook gevoelsmatig bij elkaar. Allianties zijn alleen zinvol als de afzonderlijke merken een duidelijke positionering hebben. En dus scherpe keuzes hebben gemaakt wat betreft hun proposities, specialisaties en doelgroepen.

Merkallianties in de zorg

De eerste voorbeelden van merkallianties in de zorgsector zijn er al. De Maartenskliniek nam vorig jaar de afdeling orthopedie van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis in Woerden over. Deze ‘Maartenskliniek inside’ versterkt het kwaliteitsimago van het Hofpoort Ziekenhuis, terwijl de Maartenskliniek er haar landelijke bekendheid mee vergroot. Patiënten in de regio Woerden kunnen nu gebruik maken van de expertise van ‘de specialist in beweging’. En doen dat ook: het aantal orthopedische afspraken steeg. Concurreren in de zorg doe je niet altijd tegen elkaar, maar kan ook met elkaar.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.