Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Tip 28: Kies!

Het is de tijd van de beste wensen voor 2007. Meer dan 80 procent van de werkenden en gepensioneerden stelt hierbij gezondheid op de eerste plaats. Geluk volgt op de tweede plaats en vrede staat op drie. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van verzekeringsmaatschappij AXA, waarbij bijna 12.000 mensen in zestien landen betrokken waren. Zorgaanbieders weten zich dus nogmaals gesterkt door het feit dat zij voorzien in het allerhoogste goed en actief zijn in de grootste groeimarkt die er is: gezondheid. Als dat geen perspectiefrijk begin van het nieuwe jaar is!

Kiezen
Maar het schept wel verplichtingen. Voor 2007 geldt eens te meer: kiezen, of het voor je kiezen krijgen! Zorgaanbieders zullen duidelijke keuzes moeten maken: wat wil (en kun) je voor welke klanten betekenen. Een helder en eerlijk antwoord op die strategische vraag maakt ook duidelijk voor wie je er dus niet bent. De tijd is voorbij dat je, louter omdat je zorgaanbieder bent, elke zorgbehoevende op elk gewenst moment en in elke situatie ook daadwerkelijk zorg zou moeten bieden. De uitdaging is om, op een onderscheidende manier, waarde te creëren voor een zorgvuldig gekozen doelgroep. Waarde in termen van zowel gezondheidsresultaten als klantwaardering over bejegening en service. ‘Value based competition’ wordt één van de sleutelwoorden in de Nederlandse zorgsector in 2007.

Segmentatie en specialisatie
‘Benchmarking’ op basis van ‘best practices’ raakt geleidelijk uit. Zeker naarmate een toenemend aantal zorgaanbieders er inmiddels in slaagt om te voldoen aan de drempelwaarden van het marktspel. En in de concurrentiestrijd maakt ‘schaalvergroting’ als buzzword plaats voor ‘segmentatie en specialisatie’. Wie uiteindelijk wil winnen speelt in 2007 het spel van differentiatie en kiest een heldere positionering. De beste wensen!



Administrator

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden