Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Mobiele zorg nog in kinderschoenen

Met mobiele zorgverlening is nog moeilijk geld te verdienen en daarnaast behalen weinig ontwikkelaars hun doelen. Toch slagen enkele partijen er al wel in om succesvol te zijn. Dat bljikt uit het rapport mHealth App Developer Economics 2015 van research2guidance onder ruim 5.000 mensen die wereldwijd werken aan m-health.
Mobiele zorg nog in kinderschoenen
Foto: iStock

De mobiele zorgverlening wordt ook wel m-health genoemd en draait voor een groot deel om zorg apps. De onderzoekers hebben voor dit rapport de huidige markt beoordeeld en gekeken naar succesvolle apps, welke concepten werken en de impact van m-health op de meer traditionele zorg.

Moeilijke markt

Vooralsnog weten weinig ontwikkelaars hun app tot een succes te maken. Het merendeel laat weten dat zij doelen op gebied van aantal downloads en inkomen nog niet gehaald hebben in 2015. Dat er moeilijk geld te verdienen is, zien onderzoekers ook aan de hoeveelheid businessmodellen die worden gebruikt. Ontwikkelaars testen in totaal meer dan 17 verschillende modellen.

Een aantal partijen zijn er overigens wel in geslaagd om geld te verdienen. Drie procent heeft in 2014 meer dan een miljoen dollar omzet behaald. Diagnostische apps bieden de meeste potentie. De vraag is natuurlijk ook of ontwikkelaars veel geld willen verdienen met hun app. Een groot deel (53 procent) laat weten dat 'mensen helpen' de hoofdmotivatie is voor hun bedrijf.

Groeimarkt

De markt begint overigens wel volwassen te worden. De ruim 45.000 ontwikkelaars worden steeds groter en betrekken vaker medische professionals. Gemiddeld hebben de bedrijven nu zo'n 100 werknemers. De ontwikkelaar op zolder is minder vaak aanwezig. 8 procent dit jaar, tegenover 15 procent vorig jaar. Het aantal bedrijven met meer dan 5.000 werknemers is gegroeid van 13 naar 17 procent.

Chronisch zieken

De belangrijkste doelgroep vormen chronisch zieken. Ook ziekenhuizen worden sinds dit jaar vaker gezien als potentiële doelgroep. Ontwikkelaars zien vooral mogelijkheden om met apps dubbele onderzoeken te voorkomen, patiënten in de gaten te houden en gedragsverandering te bewerkstelligen. Dat laatste moet vooral via dashboards en reminders. Serious gaming zien de ontwikkelaars niets in.

Gerelateerde tags

2 reacties

  • Erwin Bretscher

    Een app kan alleen een succes worden als je om tafel zit met het juiste gremium. Het is goed om te zien dat artsen steeds vaker betrokken worden, maar denk ook aan de patiënt en de mantelzorger (indien van toepassing). Een app moet tenslotte een toegevoegde ondersteuning zijn voor zowel patiënt als arts.

  • esther.vannoort@curavista.nl

    Eigenlijk vreemd dat APPs als "losse" ICT elementen in de zorg worden bekeken. In onze ogen zijn geïntegreerde oplossingen waarbij APPs onderdeel zijn van je persoonlijke dossier sleutel tot succes.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden