Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Te lang wachten op plek in verpleeghuis

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Slechts één op de vijf verpleeghuizen biedt aspirant-bewoners plek binnen de landelijke norm van zes weken wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond.
Oudere_Fotolia_52901436_450.jpg
Foto: Fotolia

Bij 47% van de verpleeghuizen duurt het wachten langer dan de norm van zes weken, waarbij een half jaar geen uitzondering is. De rest van de verpleeghuizen kan geen goede inschatting maken van de wachttijd. De Consumentenbond belde 101 verpleeghuizen met de vraag hoe lang de wachttijd is voor een familielid met vergevorderde dementie. Naast de te lange wachttijden blijken de verpleeghuizen ook te verzuimen om door te verwijzen naar een zorgkantoor als ze geen plek hebben binnen zes weken. Bovendien geven ze niet of nauwelijks informatie over alternatieve vormen van zorg tijdens het wachten.

Financiële gevolgen van het wachten

De lange wachtlijsten hebben ook financiële consequenties voor de wachtenden. Zij krijgen vaak al zorg via een thuiszorgorganisatie. De wijkverpleging valt onder de Zorgverzekeringswet, waardoor ouderen geen eigen bijdragen en eigen risico hoeven te betalen. Dit verandert als ze een indicatie voor de Wet langdurige zorg krijgen (Wlz) van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Mensen die op de wachtlijst belanden, krijgen overbruggingshulp vergoed uit de Wlz. Deze wet eist wel een eigen bijdrage, die kan oplopen tot honderden euro’s per maand, afhankelijk van inkomen en vermogen. Ook kan de overbruggingszorg een achteruitgang in uren betekenen ‘doordat diverse zorgwetten met verschillende budgetten werken’, schrijft de Consumentenbond in een brief aan staatssecretaris Martin van Rijn van VWS.

Consumentenbond maakt zich zorgen

De Consumentenbond zal alle partijen confronteren met de resultaten van het onderzoek. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het gaat hier om kwetsbare consumenten die geconfronteerd worden met lange wachtlijsten, gebrekkige informatie van verpleeghuizen over alternatieven en systeemfouten in de financiering van de zorg. Wij maken ons grote zorgen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.