Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

ActiZ: ‘VWS moet meer lef tonen om van IZA succes te maken’

Het ministerie van VWS moet meer uit de kast halen om het Integraal Zorgakkoord (IZA) tot een succes te maken. Structurele maatregelen zijn hard nodig om samenwerking in de zorgsector te verbeteren en het personeelstekort aan te pakken, zegt Jeroen van den Oever. Hij is directievoorzitter van vvt-organisatie Fundis en IZA-onderhandelaar namens ActiZ.
Jeroen van den Oever, Fundis
Jeroen van den Oever, directievoorzitter van vvt-organisatie Fundis en IZA-onderhandelaar namens ActiZ: ‘Desnoods moet de politiek naar Brussel om onze problematiek uit te leggen en uitzonderingen te bepleiten.’
Premium

Van den Oever: ‘Het is

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    2 REACTIES

    1. De rol van de verzekeraar blijft steeds onbelicht in deze onderuitputting. 1. Er is primair een contractrelatie tussen burger/cliënt en zorgprofessional/zorginstelling; deze burger wordt daarna “patiënt” genoemd ( WGBO ). Als de burger niet betaalt hoeft de zorg niet geleverd te worden ( muv acute zorg ). Een garantie op betaling dient de patiënt vooraf te kunnen bieden ( verzekering, creditcard, borg enz.). Hoewel in NL verplicht, is het aan de patiënt te bepalen of hij/zij verzekerd is. 2. De Burger kiest desgewenst een zorgverzekeraar en evtl aanvullend pakket. 3. Er is derhalve geen fundamentele relatie tussen zorgverlener en de door de patiënt gekozen verzekeraar anders dan dat deze “borg” staat tot het verzekerd bedrag. Als dat bedrag lager is, dan dat het kost, dient ( in markttermen ) de patiënt de zorgverlener bij te betalen. ( nb de overheid is ook “verzekeraar” inzake Wlz ). Wat is hier fout? Wordt er door de zorgaanbieder te laag gedeclareerd, misschien omdat de verzekerde service te laag gefactureerd werd? Er lijkt me geen discussie over de prijs tussen aanbieder en verzekeraar te bestaan, en zeker niet over de inhoud, toch? We hebben geen nationale zorgorganisatie, zonder verzekeraars met eigen beleid en eigen kosten. Wat is hier de fout, want we “spelen” het spel anders en de patiënt kent daarom de factuur vaak niet?

    2. Lees alle reacties
    3. Dat arbeidsmarkttekort wordt telkens als verklaring opgevoerd voor de onderschrijding op het macrokader wijkverpleging; ook hier weer. Maar laten we niet vergeten dat het arbeidsmarkttekort ook voor een belangrijk deel is veroorzaakt door de werkwijze van de zorgverzekeraars die in contractering alleen inzette op directe uren, veel sturen op doelmatigheid van zorg en wening op kwaliteit en het meekijken over de schouder van de wijkverpleegkundige (indicaties ter discussie stellen en zo). Door deze werkwijze geven veel medewerkers van de wijkverpleging aan dat zij het vak niet meer herkennen en kiezen steeds vaker en steeds sneller voor vertrek uit de wijkverpleging. Dus de verschraling van de wijkzorg is vooral sterk veroorzaakt door de slechte tarieven en werkwijze van zorgverzekeraars, resulterend in onnodig en vaak, voortijdig vertrek van zorgmedewerkers uit de wijkzorg. Dus personeelstekort is meer resultante dan verklaring.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.