‘Bescherm de titel doktersassistent’

Het was zomaar een bericht in de krant, een paar weken geleden. Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek dat Nederlandse huisartsenposten onvoldoende bereikbaar zijn. Het duurt soms langer dan de vereiste twee minuten voordat er contact kan worden gelegd, zo bleek uit het onderzoek.
Jellie-Klaver450.jpg

Wat ons betreft is dit een serieuze kwestie, die snel moet worden opgelost. Maar wat uit de berichtgeving in de media niet duidelijk werd, was dat de Nederlanders verder heel tevreden zijn over hun huisartsenpost. Gemiddeld geven ze deze het cijfer 8.
Deze tevredenheid heeft in hoge mate te maken met het werk van de doktersassistent. De deelnemers aan het onderzoek vonden dat ze serieus genomen werden door de assistent, dat zij (vrijwel altijd is de doktersassistent een vrouw) aandachtig luisterde en genoeg tijd nam. ‘Bovendien is er vertrouwen in de deskundigheid van de assistent,’ vulde Irene Klein Bog van onderzoeksbureau SAMR aan.

Meer dan wegwijzer in de zorg
Doktersassistent is waarschijnlijk een van de meest onderschatte beroepen in de zorg. De meeste mensen kennen haar van het eerste telefonisch contact met de huisarts. Soms horen wij dat patiënten dit gesprek als een drempel naar de zorg ervaren. In feite is de assistent echter meer een wegwijzer in de zorg. Zij voert de eerste triage uit, wat wil zeggen dat ze over de medische kennis beschikt om te beoordelen wanneer en door wie de patiënt moet worden geholpen.
Het scala aan mogelijkheden is divers. Soms is er bij medische klachten geen grote haast, en kan een bezoek aan de dokter best even wachten. In andere gevallen is echter spoed geboden. Wij kennen uit de eerste hand verhalen over mensen die een oog of een been zouden zijn kwijtgeraakt als de doktersassistent niet adequaat had gereageerd.
Ook de vraag wie de patiënt moet helpen, is van belang. Soms is het een zaak van de huisarts, soms van een praktijkondersteuner, en soms moet de patiënt zelfs direct naar het ziekenhuis.
Vaak ook is er iets anders aan de hand. Dan heeft de man of vrouw aan de telefoon alleen een luisterend oor nodig, of een adres waar een klacht kan worden ingediend. Soms moet de patiënt erop gewezen worden dat eerst een onderzoek moet plaatsvinden voor het consult bij de huisarts, een urineonderzoek bijvoorbeeld.
Al die taken zijn voor een adequate en betaalbare zorg van groot belang. Immers: wie snel en op de juiste manier wordt geholpen of geïnformeerd, belast de zorg het minst. Al deze taken vereisen echter ook steeds meer medische kennis. Kennis die je niet alleen opdoet in de praktijk, maar waarvoor je een gedegen beroepsopleiding moet volgen, plus de nodige nascholing.

BIG-registratie
Als bestuurders van belangenvereniging voor doktersassistenten NVDA ondersteunen we het verwerven van deze medische kennis op alle mogelijke manieren, maar dat kunnen we niet alleen. We hebben daarbij onder meer de hulp van het ministerie van VWS nodig.
Al vele jaren pleiten wij voor titelbescherming van de doktersassistent in artikel 34 van de Wet BIG. Wat dat betekent? Dat iedere patiënt zeker weet dat de doktersassistent die de telefoon opneemt in de huisartsenpraktijk, de huisartsenpost, de ggz-instelling of het ziekenhuis – ook daadwerkelijk een professional is die is opgeleid tot doktersassistent. Iemand die medisch is onderlegd en zich regelmatig bijschoolt. Die er kortom voor zorgt dat de zorg voor de patiënten zo soepel en effectief mogelijk verloopt.
Momenteel zijn we weer in gesprek met betrokkenen in Den Haag om deze titelbescherming gerealiseerd te krijgen. We hopen van harte dat het ditmaal lukt en willen daar bij alle partijen op aandringen. In het belang van iedereen in Nederland die zorg nodig heeft, nu en in de toekomst.

 Jellie Klaver en Kees Gillis zijn respectievelijk directeur en voorzitter van de NVDA

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.