De Arbowet: handvatten voor een vitale organisatie

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Maar liefst 60% van de ondervraagde HR-managers, P&O-medewerkers en preventiemedewerkers uit het MKB en grootbedrijf kan slechts 1 of 2 wijzigingen uit de nieuwe Arbowet noemen. Terwijl er toch 8 zijn opgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. En dat is zonde, want de wet helpt organisaties om de veiligheid, gezondheid én het welzijn van medewerkers te verbeteren. Ook niet onbelangrijk: de boetes voor het niet nakomen van de wet lopen op tot € 82.000.

In de nieuwe Arbowet (ingevoerd op 1-7-2017 met een overgangsregeling tot 1-7-2018) staat onder andere dat werknemers de bedrijfsarts kunnen bezoeken als zij vragen hebben over hun gezondheid in relatie tot het werk, dat de bedrijfsarts iedere werkplek mag bezoeken en dat werknemers recht hebben op een second opinion. Hierdoor wordt arbodienstverlening laagdrempeliger en komt er meer nadruk op preventie te liggen. Het doel? Uitval en uitstroom terugdringen en voorkomen.

De werkgever moet het regelen …

De werkgever is sinds de invoering van de wet verplicht om een basiscontract met een arbodienstverlener op te stellen. Hierin moet bijvoorbeeld worden afgesproken wanneer werknemers bij de bedrijfsarts kunnen binnenlopen op een open spreekuur. Verder moet iedere bedrijfsarts een klachtenprocedure hebben, zodat een werknemer een klacht kan indienen. Het voordeel voor de werkgever is dat de wet voorschrijft dat de bedrijfsarts nu ook een adviserende rol heeft. Ideaal voor als je aan de slag wilt met preventieve maatregelen om ziekteverzuim te voorkomen.

… zo worden meer collega’s betrokken

Als de wet wordt nageleefd, zorgt dat voor grotere betrokkenheid van medewerkers en werkgevers bij arbodienstverlening. De bedrijfsarts is niet meer iemand waar je alleen heen gaat als je ziek bent. Ook heeft de medezeggenschapsraad een actievere rol gekregen. De leden hebben nu bijvoorbeeld instemmingsrecht bij het benoemen van een preventiemedewerker. Dit versterkt de positie van werknemers en raken meer mensen in de organisatie betrokken bij de gezondheid van medewerkers.

… en krijgt u er een vitale organisatie voor terug

De meerderheid van de ondervraagden gaf aan dat gebrek aan tijd, capaciteit en kennis ervoor zorgt dat de wijzigingen in de Arbowet geen prioriteit hebben. Zonde, want organisaties kunnen van de nood eenvoudig een deugd maken. Als je de regels in de wet goed toepast, voorkom je niet alleen forse boetes. Je laat ook zien dat de gezondheid van je werknemers prioriteit heeft. En bovenal zorg je voor een vitale organisatie met minder uitval en uitstroom.

Linda van het Hoff, Consultant bij Loyalis

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.