Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Drivers for innovation

MSD
In eerdere blogs heb ik het gehad over de grote mogelijkheden van ict om de zorg efficiënter en klantgerichter te maken. Daarvoor moeten we dan wel ‘van oud naar nieuw’, met hulp van nieuwe partijen en nieuwe businessmodellen.
Einte_Elsinga_450.jpg

Want ga maar na: anno 2016 is e-health nog steeds iets ‘bijzonders’, is er nog steeds geen goed elektronisch en uitwisselbaar patiëntendossier en slagen zorgverzekeraars er zelden in om nieuwe zorg te bekostigen omdat ze het geld niet weg kunnen krijgen bij de oude zorg. (hoezo ‘geld volgt de zorg’?).  Ook tijdens het recente Start Up Festival Europe kwam schrijnend aan het licht hoe ver de zorg nog achter loopt.

Wat is er voor nodig om hier een grote sprong voorwaarts te maken? Die vraag kwam aan de orde in de recente Panorama van de Zorg bijeenkomst met  experts uit de zorgsector en uit de ict/start up wereld (zie www.panoramavandezorg.nl).  Ik heb er voor mij zelf drie punten uitgehaald om de ‘drive for innovation’ significant te verhogen.

Allereerst is van belang dat bestaande zorgaanbieders zich meer open stellen voor innovatie, maar dan ook echt!  Van een  cultuur van beschermen en behouden naar een cultuur van vernieuwen en verzakelijken. Samenwerken met andere partijen (co-creatie) is daarbij vaak stimulerend. Dat kunnen (ict) start-up bedrijven zijn, maar ook andere zakelijke partners. Zo zetten wij ons als MSD graag in om samen met zorgaanbieders te werken aan innovaties in kwaliteit en doelmatigheid van zorg. Denk aan medicatiebewaking, spillagereductie, meer personalized medicine etc.

In de tweede plaats is de rol van de zorgverzekeraar belangrijk. Als belangrijkste contractpartner van de zorgaanbieder (ziekenhuis, zorggroep) is de zorgverzekeraar in de positie om druk uit te oefenen om de zorg efficiënter en klantgerichter te maken. Dat is een vitaal element van ons marktgerichte zorgstelsel. Maar de vraag is: komt dit nu goed uit de verf?  Het lijkt er nu vooral op dat de zorgverzekeraar zijn eigen financieel risico wil managen, door dit ‘door te zetten’ naar de zorgaanbieder in de vorm van budgetafspraken, omzetplafonds of welke andere constructie dan ook.  Dat kan wellicht helpen om interne procesinnovaties binnen de zorginstelling te versnellen (verlagen van de kostprijs), maar voor meer fundamentele innovaties lijkt het eerder belemmerend. De daaraan verbonden onzekerheden vergen een ander business model, eentje voor de langere termijn en het delen van risico’s en resultaten.

Als derde factor van belang noem ik de patiënt. Het adagium van ‘de klant is koning’ past volgens velen niet in de heersende cultuur van de zorg. En dat is ook wel te begrijpen als we denken aan de acute zorg, aan de afhankelijkheid van gespecialiseerde deskundigheid, aan gegroeide patronen. Maar ook dit verandert snel en steeds meer is de patiënt goed geïnformeerd, kiest hij bewust, wil hij een efficiënter  contact met zijn zorgverlener en accepteert hij niet meer automatisch ‘wat de dokter zegt’. Internet en ict helpen enorm om de klant/patiënt meer kracht te geven. En zelfs al is het maar een deel van de patiëntengroep die hierdoor andere eisen gaat stellen aan de zorgaanbieder, dan verwacht ik dat het belangrijke gevolgen zal hebben.

Drivers for innovation: de zorgaanbieder zelf, de zorgverzekeraar, de patiënt. Mijn verwachting is dat van deze drie  partijen uiteindelijk de stem van de patiënt wel eens de sterkste en de belangrijkste driver voor verandering zou kunnen zijn.…

Voor meer informatie of reactie:

neem contact op met Einte Elsinga, MSD (E: einte.elsinga@merck.com) of kijk op www.panoramavandezorg.nl

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.