Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Mobiele zorg mist serviceconcepten

Waar kunnen mobiele oplossingen het meest effectief worden ingezet? De beschikbaarheid van techniek is geen probleem maar geschikte servicemodellen voor mobiele toepassingen ontbreken nog.
Joris van den Hurk

Mobiele toepassingen in de zorg zijn ‘hot’. Het aantal beschikbare apps neemt iedere week toe. Toch is vaak niet duidelijk op welke plekken in de zorg mobiele oplossingen het meest effectief kunnen worden ingezet. Tijdens de expertsessies van het project Diagnose Technologie valt mij op dat de beschikbaarheid van techniek geen probleem is, maar dat partijen in de zorg op zoek zijn naar geschikte servicemodellen voor mobiele toepassingen.

Preventie
De ontwikkelingen zijn zo pril dat ze nog alle kanten uit kunnen gaan. Zo is het denkbaar dat zorgconsumenten, op zoek naar ondersteuning om lang gezond te blijven, baat hebben bij advies over preventie en lifestyle-interventies – door stimulans bij beweging en inspanning, of dieetkeuzes. Ook zou een specialist naar keuze persoonlijk gezondheidsadvies op afstand kunnen leveren. Misschien zijn consumenten bereid hiervoor te betalen, zoals voor een fitnessabonnement.
Zorgverzekeraars kunnen als extra service gezondheidsvoorlichting op maat aanbieden aan klanten thuis en onderweg. Oudere consumenten, bezorgd over het mogelijk niet tijdig krijgen van hulp, kunnen een alarmknop met valdetectie dragen gekoppeld aan een service-abonnement.


Snelle interventie

Patiënten met een acute aandoening, zoals een hartinfarct, hebben baat bij een geëffend zorgpad naar spoedige interventie. Checklist-apps voor noodhulpverleners en vroegtijdige communicatie tussen ambulance, eerste- en specialistische hulp, kunnen helpen de optimale behandellocatie te kiezen, waar bij aankomst een behandelteam paraat staat.
Patiënten met chronische aandoeningen willen zo lang mogelijk deelnemen aan de samenleving. Draagbare en onopvallende oplossingen voor monitoring en therapie, bijvoorbeeld mobiele zuurstofvoorzieningen voor COPD-patiënten, kunnen bewegingsvrijheid bieden.
In de thuiszorg kunnen zorgverleners bij hartfalen of COPD het aantal ziekenhuisheropnames verminderen door monitoring en vroegtijdige interventies. Bovendien kunnen ze wellicht selectiever op huisbezoek, als er geen onmiddellijke zorgvraag is, blijkens monitoring op afstand.
In de intensieve (ziekenhuis)zorg bewaken zorgverleners met tele-ICU-technieken meerdere afdelingen tegelijkertijd en op afstand. Daarnaast beschikken klinisch specialisten over gewenste informatie ter plaatse van, en voorafgaand aan een ingreep. Deze toepassingen kunnen zichzelf wellicht terugverdienen via een hogere zorgproductiviteit.


Aan technologie geen gebrek

Hedendaagse technologie vormt geen barrière voor deze toepassingen: netwerken, tablets en smartphones bieden alle benodigde voorzieningen. Het ontbreekt vooralsnog aan bewezen servicemodellen, die zakelijk aantrekkelijk zijn voor zorgverzekeraars én zorgverleners. Zolang onder meer telehealth gezien wordt als aanvullende zorgkostenpost, zal brede adoptie uitblijven. Deze conclusie lijkt gerechtvaardigd na diverse recente studies, zoals de Whole System Demonstrator in het Verenigd Koninkrijk. Die concludeert: ‘Achteraf gezien waren de doelstellingen van de Telehealth Hub te ambitieus, blijkens een relatief lage adoptie van de diensten buiten direct betrokken kring, en ondanks aanzienlijke en vooruitstrevende voordelen voor patiënten.’
De zoektocht naar wezenlijke voordelen en bijpassende businessmodellen van mobiele zorgtechnologie lijkt dus nog een lange weg te zullen gaan.

 


Joris van den Hurk is oprichter en CEO Care IQ BV

www.diagnosetechnologie.nl

1 REACTIE

  1. Bovenstaand artikel geeft goed aan hoe snel aanbieders in de valkuil van de ’technology push’ trappen. Technisch kan het, maar heeft de gebruiker er wel behoefte aan en wie wil het betalen?
    Succesvol innoveren bestaat grofweg uit vier stappen:
    1. Zoek de ‘innovation sweetspot’.
    2. Kies voor co-creatie (ontwikkelen) of crowdsourcing (inspiratie).
    3. Selecteer klanten met het juiste profiel.
    4. Zet een concrete innovatieopdracht uit.
    In feite ontwikkelt u samen met de klant het serviceconcept; klantgedreven innovatie. De slaagkans van dit soort innovaties is vele malen groter.
    De innovation sweetspot gaat over het identificeren van die onderwerpen die belangrijk zijn voor de klant én waarover de klant nu ontevreden is of waarbij u op voorhand de grootste kansen ziet. Het zoeken en vinden van die innovation sweetspot kan op vele manieren. Belangrijk hierbij is niet zozeer het luisteren naar de klant, maar vooral kijken naar wat hij doet. Want u weet het: klanten zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen.
    Leestip en reclamespot: meer informatie over succesvol klantgericht innoveren vindt u in de boeken Klant in de driver’s seat en Innovatie Blunders. Beide te koop op Managementboek.nl en Bol.com.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.