Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties13

Pak die beloningen eens aan

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
In die mooie stad achter de duinen voltrekt zich een kleine revolutie. De gemeente Den Haag doet een poging om uit de hand gelopen salarissen van bestuurders aan te pakken.
Pak die beloningen eens aan

Tien semipublieke instellingen krijgen subsidiekorting omdat bestuursleden of directeuren in 2011 een salaris boven de Balkenendenorm van 193.000 euro ontvingen.

Balkenendenorm

Hieronder vallen drie zorginstellingen. Parnassia Bavo Groep spant de kroon met maar liefst zes functionarissen boven de norm. Amsterdam en Rotterdam laten weten het beleid van de gemeente Den Haag te volgen. Gelijk hebben ze, want de wet ‘normering topinkomens’ laat al te lang op zich wachten. Ondertussen zwelt alom de kritiek aan op te hoge bestuurderssalarissen in de publieke en semipublieke sector.

Beloningscode

Schandalen rijgen zich aaneen, ook in de zorg. Een min of meer vrijwillige code van de beroepsgroep blijkt, hoe verrassend, niet erg te werken. Het maximum ligt iets hoger dan de balkenendenorm, met een uitloop van dertig procent naar boven bij complexe zorgorganisaties. Opvallend genoeg is het aantal complexe organisaties sinds de invoering van de norm sterk toegenomen. Als bestuurders zelf te weinig blijk geven van wat er speelt in de samenleving, moeten ze daar maar hulp bij krijgen. En waarom moeten gemeenten eigenlijk de kastanjes uit het vuur halen? Is het niet zo dat de raden van toezicht het hebben laten liggen?

Excuus

Een veelgehoord excuus op dit front is dat excessieve salaris- en afkoopregelingen die al zijn aangegaan niet meer vallen open te breken. Maar toezichthouders lijken het niet eens te proberen. Dat zouden ze wel moeten doen. Het is echt niet meer van deze tijd om je zo gemakkelijk te verschuilen achter in het verleden gemaakte contractafspraken. Door ons allen betaald zorggeld is nu veel harder nodig om de kwaliteit van zorg in stand te houden. En wie weet… De dreiging van negatieve publiciteit zou de heren en dames grootverdieners er best toe kunnen aanzetten om eieren voor hun geld te kiezen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees meer:

Randstad-gemeenten pakken hoge salarissen aan

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

13 REACTIES

  1. Inderdaad men ziet nooit die zorgmanagers waar zitten ze toch? Zitten ze te thuiswerken? Wie controleert of deze mensen echt zoveel werken als ze verdienen?
    Het kan gewoonweg niet meer zo doorgaan, deze mensen moeten hun salaris inleveren en opnieuw gaan soliciteren.
    Er is totaal geen transpartie in de werkzaamheden van deze mensen.

  2. Lees alle reacties
  3. Beste Mark . Foutje bedankt zou Rijk de Gooier zeggen. U doet nu echter net of 7 à 8 minuten of 10 à 12 minuten niet zo belangrijk, maar slechts een druppeltje , zijn. Ik meen dat elke minuut in de zorg belangrijk is of kan zijn . Soms hoor ik zelfs dat seconden tellen!! Voor een mierenneuker als ik telt echter elk kleinste druppeltje , waarvan overigens vele vrouwen ook zwanger kunnen zijn geworden!! Als u een pleeg bent of bestuurder lijkt mij een nascholing in dezen geindiceerd. Nogmaals mijn vraag : hoeveel bestuurders zijn er bij hoeveel instellingen ?? Bedenk overigens dat druppel-tje olie 1 miljoen liter drinkwater kan verontreinigen, analoog aan 1 graaiende (derivaten-)bestuurder die elke instelling……………………….in bloedrode cijfers kan laten verdrinken.

  4. Inderdaad ik ben niet goed in wiskunde. ik heb de PVV berekening aangehouden. 10.000 medewerkers voor 1 miljard. Is 1000 medewerkers voor 100.000.000. maar ik zeg ook als ik niet goed reken en ik verdubbel het, gaat het om 7 a 8 minuten. stel dat de pvv en ik het helemaal mis hebben en ik verdrievoudig mijn simpele som dan hebben we het over 10 tot 12 minuten. een druppel op de zorgplaat die ouderen hard nodig hebben.

  5. Beste Mark .Mogelijk bent u een eenvoudige pleeg , maar zeker geen wiskundige. 1000 verpleegkundigen kosten dus volgens u €150.000.000,00
    . Volgens mij verdienen deze “”handen aan het bed”dan €150.000,00 per persoon , dus een in uw optiek redelijk “‘ONDERMAATS”” managerssalaris .Ik denk dat voor de helft ,dus € 75.000,00 er een stormloop van “”handjes”” plaatsvindt op verpleeghuizen , een FACTOR 2 verschil, dus ongeveer 2000 “”druppeltjes”” extra “handjes” “. Het bekende gezegde van het bekende druppeltje en de bekende emmer laat zien wat een extra druppeltje teweeg kan brengen !! Beste Mark . De pvv wilde 12000 extra handjes voor bijn a 1 miljard, omgerekend dus ongeveer €80.000.00 per “”handje , inclusief de daarbij nietnoodzakelijke regelparasieten. U bent het tevens niet eens met Jan C. die toch een echte “”SLECHTE-ERVARINGS-DESKUNDIGE”” is. Mijn vraag aan u is : hoeveel instellingen zijn er dan met hoeveel “”handjes” ??? Hoeveel bestuurders met “”NIET-handjes “” “werken er dan ?? LUNS zou zeggen : niet eens de helft.. De rest REGELT. In afwachting van uw cijfers, ook zonder bronvermelding, wens ik u een rustige nachtelijke heroplading ( recuperatie ).
    p.s. Ik blijf toch eerder in GOD geloven, hoewel ik die nooit zie , dan in een manager , die ik ook nooit zie. Wat zou Jesus overigens doen met die lieden in zijn, veelal “”christelijke “” ZORGTEMPELS ??

  6. Van de vele bestuurders die ik ken van verpleeg en verzorgingsinstellingen is er niet een die ’s avonds meer vermoeid is dan een betrokken verplegende of verzorgende. Vaak bestaat zo’n management uit 4 a 5 figuren. Als daar 100.000 euro van het salaris afgaat worden die nog zeer rijk betaald; in alle geval “verdienen” ze dan nog plusminus 5x het salaris van die zeer vermoeide verzorgende/verplegende. Bij 3000 instellingen (en die zijn er minimaal in Nederland) is dat 3000x5x100.000 = 1,5 miljard oftewel 1500 miljoen (vijftienhonderd miljoen!!!). Wie zei er dat bezuinigen op de topsalarissen geen zoden aan de dijk zet. Met 4 miljard efficiency besparingen (gaat makkelijk; is 40 jaar in het bedrijfsleven gebeurd EN NIET IN DE ZORG) komen we op 5 miljard. Geen van bovenstaande aannamens is irrieel; zelfs zeer aannemelijk. TEL UIT JE WINST

  7. als eenvoudige pleeg denk ik bijvoorbeeld dat de kosten voor 1.000 bestuurders in de AWBZ zorg 200 tot 300 miljoen zijn. er zijn er van 80.000 salaris per jaar tot enkele boven de 200.000. reken met werkgeverskosten, dan moet je daar op komen. de pvv zorgde voor 10.000 verzorgenden voor 1 miljard. stel we halveren de salarissen van de bestuurders. Dan krijg je 100 tot 150 miljoen vrij. in de pvv berekening levert dat dan 1.000 verpleegkundigen op. dat is er een per bestuurder. dat zijn er 1 of 2 per instelling. stel een ouderenzorg organisatie heeft 200 bewoners gemiddeld. 100 bewoners bij 1 zorgmedewerker, 36 uur bruto. 3 a 4 minuten per dag. dat noem ik een druppel. als ik er 100 of 200 miljoen naast zit hebben we het over 7 tot 8 minuten.
    waarschijnlijk heb ik hetzelfde doel voor ogen: betere zorg. maar inhakken op de bazen kan wat bijdragen, nmaar dan zijn we er nog lang niet. en of de juiste medewerkers voor 50 tot 100.000 te vinden zijn, vraag ik mij af. wel met de juiste moraal, maar misschien niet met de juiste kennis en ervaring.

  8. Dit is eigenlijk een taak van de landelijke overheid, maar die blijkt niet in staat om iets aan de beloningen te doen. Op dit moment wacht de Eerste Kamer op een advies van de Raad van State. De Raad van State zal de Eerste Kamer van argumenten voorzien om de beloningen niet aan te pakken. De PvdA zal een centrale rol in de stemming vervullen. Maar net als bij sommige andere Eerste Kamer woordvoerders over de gezondheidszorg, zijn deze kamerleden voor hun dagelijkse werk afhankelijk van de topbestuurders. Het lijkt mij ondenkbaar dat ze weerstand zullen proberen te bieden. De landelijke politiek zal daarom wederom niet in staat blijken in te grijpen. En bij dergelijk langdurig falen van de landelijke politiek (inmiddels 10 jaar), is het te waarderen dar een lagere overheid ingrijpt.

  9. Beste Mark. Kunt u met uw kennisbalans het DRUPPELTJE ook in concrete cijfers transfereren?? Kunt ook de vaak beleidsresistente zorgfields de qualitypercentage van het ZORGZWAARTEPAKKET (ZZP ) van deze managers , met het daaraan gerelateerde pgb-druppeltje expliceren ? Mijn estimate is dat dit druppeltje met de extra compenserende EMOLUMENTEN een cost heeft van nearly € 1,0 billion . Mocht mijn bovenstaande managersvaagtaal niet right zijn dan zal ik een herconceptualisatie waarin u zich wel herkent, in mind houden. In afwachting van uw antwoord wens ik u wel pretty votingday.

  10. Mark, dat valt mij tegen. ALLE bestuurders in de zorg hebben een voorbeeld functie binnen en buiten hun zorginstelling. Er zijn er nog steeds veel te veel die TEVEEL verdienen en zich niet laten tegenhouden door welke afspraken dan ook. Sommigen staan nog steeds voor meer dan 100% op de loonlijst, terwijl de verzorgende slechts een contract van 24 uur kan krijgen. Diverse bestuurders omzeilen de regelgeving door zich via hun eigen BV te laten inhuren; dan ook nog dividenduitkeringen en de buit is binnen. Het gaat er niet om dat het een druppel op de gloeiende plaat is, het gaat er om dat de zorgbestuurders onvoldoende zelfregelurend vermogen met elkaar hebben en dat er dus een aanpak moet komen. Dat De landelijke politiek dat af laat weten is geen wonder met figuren in de eerste kamer als E. Brinkman(voormalig president commissaris van Philadelphia Zorg: 250.000 basissalaris voor de directeuren), Han Noten (voormalige topman van Actiz) en ook de voormalige voorzitter van Raad van Toezicht Meavita NL, L. Hermans. Van de politiek kunnen de werknemers in de zorg het niet verwachten dat er aanscherpingen komen van regelgeving en de sector doet het niet zelf. Dus?

  11. Ruim de meerderheid van de meer dan 1.000 bestuurders in de zorg verdient onder de balkende norm. het zou u sieren zich te verschonen van politieke one-liners en veel goede bestuurders over een kam te scheren. die one-liners hebben we al genoeg gehoord de laatste tijd. ook zou het u sieren als u zou zeggen dat het verlagen van de salarissen een druppel op de 70 miljard gloeiende plaat van de zorgkosten zou betekenen. en dat u het vooral een moreel, symbolische daad zou vinden omdat veel mensen het te veel vinden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.