Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties12

Registratie het beste medicijn tegen agressie

Ziekenhuizen kunnen pas goed beleid ontwikkelen om agressie-incidenten te voorkomen, wanneer bekend is waar, wanneer en hoe zulke incidenten plaatsvinden.
Registratie het beste medicijn tegen agressie

Liefst 400 keer was ziekenhuispersoneel het afgelopen jaar slachtoffer van geweld of agressie. En dat alleen al in de Brabantse ziekenhuizen. Onderzoek van Omroep Brabant wijst dat uit. De incidenten variëren van schelden en bespugen tot bedreigingen en mishandelingen. Hoe ze dat weten? Niet. Het is slechts een indicatie, want veel ziekenhuizen houden geen incidenten bij. Ze weten dus niet exact hoeveel en wat voor soort incidenten er zijn, maar ook niet waar deze precies voorkomen. Dan is het schier onmogelijk om de juiste maatregelen te nemen en daarmee het aantal incidenten terug te dringen.

Verplichte registratie bij scholen

Scholen zijn per 1 september 2012 verplicht om (gewelds)incidenten landelijk te registreren . Een mooi besluit van de Tweede Kamer. Scholen kunnen dan eindelijk een gedegen beleid voeren om op incidenten in te spelen en voorbereid te zijn op toekomstige calamiteiten. Nu nog wordt jaarlijks de helft van het personeel in het primair en voortgezet onderwijs slachtoffer van agressie of geweld door leerlingen of ouders. Met de verplichte registratie kunnen scholen gerichte maatregelen treffen om dat aantal terug te dringen en de scholen weer veiliger te maken.

Bedreigingen op kinderafdeling

In veel ziekenhuizen worden wel de spoedeisende hulp en de medicijnkamers extra beveiligd, maar de kinder- en röntgenafdeling bijvoorbeeld niet. Terwijl juist hier medewerkers veel dreiging ervaren. Denk eens aan gescheiden ouders die hun onenigheden uitvechten op de kinderafdeling of tegen de verpleegkundige tekeergaan over de behandeling van hun kind? Of hele afdelingen waar door bezuinigingen ’s nachts nog maar één medewerker aanwezig is. Voor medewerkers is dit sterk van invloed op het veiligheidsgevoel en hoe zij hun werk uitoefenen. Het komt vaker voor dan we denken maar precies weten we het niet.

Landelijk systeem

In navolging van de scholen, zouden dus ook ziekenhuizen hun incidenten verplicht moeten registreren. Met een landelijk systeem kunnen alle incidenten dan onderling worden vergeleken. Door bij te houden hoe laat, waar en door wie incidenten worden veroorzaakt en wat de aard ervan is, is eenvoudig beleid te ontwikkelen om ze terug te dringen.

Jean Marc Komen, product manager Healthcare, Securitas

12 REACTIES

  1. @ Jos,
    Er zijn meer mensen die het wel goed (willen) doen, maar door alle van hogerhand (de zichzelf verrijkende groep) opdrachten en taken krijgen voorgeschreven. Maar vaak blijven die buiten schot, en ben je dus bezig om de boodschapper af te maken. Het staat iedereen vrij om de dialoog aan te gaan, als je je onheus bejegend voelt. Maar doe dit met respect naar elkaar. Wil je je toch echt afreageren, begin dan bij de bron van al het kwaad: De Zorgverz(i)ekeraars, die het beginsel ‘Wie betaald, die bepaald’ al niet respecteren! Dat lucht ook op en wellicht bereik je dan meer.

  2. Lees alle reacties
  3. waarom meteen de agressieveling de schuld geven? als je eens kijkt hoe traag, onattent, dom, lui, eigenwijs, afwezig en volkomen onwetend het personeel is dat klanten moet helpen (ook in de gezondheidszorg) verbaast het je dat er niet veel meer woede-uitvallen zijn. Ga eens registreren hoe geduldig en tolerant de meeste cliënten zijn, ondanks slechte behandeling. Veel van de lui die uit hun slof schieten geven een signaal af dat niet onderkend wordt.

  4. Tja, als pas door registratie het probleem bekend en bespreekbaar wordt, dan staat het management wel erg ver van de werkvloer af. Een goed directeur loopt toch minstens een maal per week langs iedere afdeling en neemt zich de tijd ervoor om zich te laten informeren over de gang van zaken. Een interne agressie oorzaak kan dan snel aangepakt worden. De eventuele behoefte aan training in het omgaan met emotionele mensen zal dan ook blijken. In mijn betoog ging ik ervan uit dat al wel zal gebeuren. Meer burocratie is geen oplossing voor een maatschappelijk probleem dat door verkeerd overheidsbeleid is ontstaan. De oplossing daarvan is het inzien van die beleidsfout en het herstellen ervan. Drugs zijn gifstoffen; gif is agressief ten opzichte van het leven en maakt dat het leven zelf ook geagiteerd wordt. Dring de hoeveelheid drugs (legale en illegale) terug en je krijgt een kalmere maatschappij en verdwijnende ADHD verschijnselen. De eerste stap is de brede bewustwording van de invloed van gifstoffen op al het leven. Die benodigde bewustzijnsverruiming ontstaat juist niet door het nemen van pilletjes e.d., in tegendeel zelfs.

  5. Wat te denken van gewoon aangifte doen bij de politie? De politie houdt een uitstekende registratie bij van alle incidenten en aangiften. En niet alleen van een ziekenhuis, ook van winkels. scholen, in de kroeg en in het verkeer. Dat kan nu al, daar is geen nieuw systeem of nieuwe wet voor nodig. En dan zien we ook nog eens of het om een zuipend loeder gaat dat overal en nergens tekeer gaat om niks, of dat het om een overbezorgde vader gaat die te heftig uitvalt naar een verpleger die geen tijd heeft om hem te woord te staan.

  6. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat maakt dat je zo fel tegen registratie bent? Ik kan natuurlijk best wat invullen, maar of dat klopt?
    En als je vindt dat registratie onzin is, wat zou wel bijdragen aan het terugdringen van agressie en hoe kom je daar achter?

  7. Geachte heer Pim, als je niet weet hoeveel agressie er is en/of op welke afdeling dit plaatsvind hoe wil je dan gericht dit probleem oplossen. Natuurlijk houdt registratie in dat je tijdens je werkuren extra werkzaamheden moet gaan verrichten welke ten koste gaan van goede zorg. Maar als je met agressie te maken hebt gehad functioneer je ook niet meer goed. Iedereen die agressief is benaderd is uit zijn doen, kun je net zo goed even een rustmoment creëren om de rapportage bij te werken. Er dient dan wel een gedegen oplossing voor terug te moeten komen anders voel je je pas echt in je hemd staan.

  8. Het is echt te zot voor woorden dat iemand serieus denkt dat registratie van iets een oplossing er voor is. Oplossing voor eventueel tijd overschot misschien.
    Het overduidelijk dat deze heer zijn tijd verdoet achter zijn bureautje met het bedenken van oplossingen die niet werken en dan trots presenteert als zijnde het nieuwe ei van Columbus.
    Misschien is het beter eens te gaan werken op de werkvloer waar het allemaal gebeurt in plaats van dit soort onzin te verkondigen. Het heeft er alle schijn van dat er hier iemand praat die echt niet weet waar die het over heeft.
    Schaamt u Zorgvisie voor het doorlaten van zulke columns, en deze zelfs bombarderen tot het maken van items voor een nieuwsbrief op zondag. Echt ZV onwaardig.

  9. Inderdaad weer meer registreren. En dan graag een commissie, die weer veel gaan vergaderen over de resultaten! En daar komt dan uit dat we weer andere zaken moeten registreren om preventief te werken. En tenslotte komt het in het slop omdat andere problemen weer gemeten moeten worden……

  10. Ik werk zelf in de zorg en waar ik nu werk, registreren we wel alle incidenten. Ik vind het geen onnodig bureaucratische rompslomp, maar een heel praktisch middel dat je helpt om goed te kijken wat er is gebeurt, welke omstandigheden er een rol bij speelden en wat er mogelijk mee te doen is. Niet dat dat altijd direct voor de hand liggend is…maar goed, als het simpel was, was het allang opgelost!
    Mijns inziens helpt het registreren om het a) niet ‘normaal’ te gaan vinden, zoals dhr Leenheer zegt (en ja, ik heb ook de ervaring van niet registreren en dat we daarmee langzaamaan de grens tussen normaal en onacceptablel langzaam opschuiven) en b) dat er serieus aandacht voor is. Het registreren maakt namelijk ook dat er binnen het team heel gericht over gesproken wordt. Het maakt dat het binnen een organisatie zichtbaar wordt, zodat er gericht op gehandeld kan worden en medewerkers zich op z’n minst gesteund voelen. En hopenlijk in de toekomst ook veilig. Wat dat betreft verbaast het me eerder dat het registreren nog niet overal gedaan wordt en is het zeker geen flauwekul-papier-werk (want ja, daar heb ik ook een hekel aan;) ’t is al druk zat!)

  11. Een heel goed idee, want verbaal of fysiek geweld mag nooit ‘gewoon’ worden! Tegen wie dan ook. Maar registreer ook de oorzaak van het geweld, want er kan ook een interne oorzaak zijn, waardoor een gekwelde patiënt zich agressief gaat gedragen.

  12. Het meten is weten idee van de man achter het bureau. In plaats van weer meer verplichte bureaucratie kun je natuurlijk ook eens per jaar je medewerkers enqueteren. Maar ik betwijfel sterk of je met cijfers over aantallen gevallen tot een effectief preventiebeleid kunt komen. Want ….. kijken wij verder om ons heen dan zien we dat die korte lontjes overal in onze maatschappij spelen. Op straat en in het verkeer, de uitgaansgebieden, het onderwijs, overheidsloketten, bij Sensation White, enzovoorts. En tegelijk lezen we dat ons rioolwater bewijst dat onze bevolking de meest druggebruikende bevolking is, en dat de KNMG waarschuwwy tegen het explosief gestegen gebruik van ADHD middelen (dat ook drugs zijn). Kortom, wie een beetje IQ heeft ziet toch dat al die gifstoffen leiden tot al die verschijnselen van “druk-zijn” tot agressiviteit. De werkelijke oplossing is te vinden in een mentaliteitsverandering ten aanzien van drugs bij bestuurders en politici en een eerlijke drugsvoorlichting aan de bevolking. Met de afname van de vraag naar drugs zullen al die andere maatschappelijke kwalen geleidelijk weer verdwijnen zoals ze in de afgelopen decenia geleidelijk gekomen zijn. Wie zodanig agressief is geweest dat dit tot verwonding van anderen leidde zou zich verplicht moeten ontgiften. “Geneesmiddelen” die in feite synthetische drugs zijn, zouden geen “geneesmiddel” mogen heten en slechts spaarzaam verstrekt mogen worden. Vanzelfsprekend leidt dit ook tot een fikse verandering in de aanwending van financiele middelen en alleen daarom al zie ik “Den Haag” niet snel tot deze koerswijziging komen. Eerder zullen de burocraten hun oplossing zoeken in meer papierwerk voor de slachtoffers.

  13. Ooit was voor iedere spijker de oplossing een hamer. Nu is dat voor ieder probleem een registratiesysteem. En dan staat de betreffende spugende in scheiding liggende moeder in het registratiesysteem en dan? Een apart registratiesysteem voor scheldende vaders tegen cassieres bij de Albert Heijn? Waren er in 1950 geen patienten die door het lint gingen? Het zorgpersoneel zit echt niet te wachten op nog een registratiesysteem. Oplossing; hufterige mensen die niet op hun afspraak komen gewoon een rekening sturen en voor mensen die(zonder motief)agressief zijn gewoon de politie bellen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.