Registratiedruk staat zorginnovatie in de weg

Kwaliteitsindicatoren tonen aan dat 90 procent van de geboden zorg goed gaat in Nederland. Dat wil zeggen: behandelingen worden volgens de richtlijnen uitgevoerd en het resultaat van die behandelingen voldoet aan de normen. Een prachtige uitkomst van al het gezwoeg van de duizenden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners, die dag in dag uit de best mogelijke zorg bieden. Een taak die met passie wordt uitgevoerd, maar die door administratieve lastendruk onder druk staat doordat zorginstellingen moeten kunnen bewijzen dát zij goede zorg leveren. Die administratieve last staat innovatie en verbetering van de zorg in de weg. Terwijl innovatie en verbetering cruciaal zijn voor elke zorginstelling.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
zorginnovatie
Albert Vlug
zorginnovatie
Albert Vlug

Context en doel preciseren

Reden voor zorg, maar geen reden tot paniek. We kunnen namelijk verbeteren zonder extra te registreren. De grote hoeveelheid aan informatie waarover zorginstellingen nu beschikken en die zijn opgeslagen in EPD’s, EMD’s, labsystemen enzovoort, kunnen helpen de administratieve lastendruk te verlichten én ruimte te maken voor innovatie. Niet door een nieuwe applicatie te ontwikkelen om bestaande zorgapplicaties te koppelen, maar door informatie projectmatig, agile, te managen. Daarvoor is het belangrijk gericht data te ontsluiten. De interpretatie van data verschilt namelijk per doelgroep, per patiënt en vaak per zorgproces. Zo heeft een gewichtsmeting in het kader van een oncologische behandeling een heel andere betekenis dan eenzelfde meting tijdens een diabetescheck. Belangrijk is dus om zowel de context van de registratie als het doel voor het gebruik van dergelijke informatie expliciet te maken. Slaat u data op om te kunnen laten zien dat u doet wat u moet doen? Of zet u data in om uzelf te verbeteren?

Minder meten, meer weten

Tot nu toe zijn artsen en verpleegkundigen de aangewezen personen om alle data rondom de behandeling van patiënten te registreren. Daar kunnen zij mee stoppen. Data analytics maakt het namelijk mogelijk context en processen te herleiden. Niet door verschillende informatiesystemen met elkaar te koppelen, maar door de klinische patiëntdata in een open platform te verzamelen en die te verrijken tot informatie door context en processen slim te interpreteren. Ook kan een zorgverlener zijn dagelijks handelen verbeteren door gerichte waarschuwingen in te stellen. Daarmee komt de zorgverlener meer te weten door minder te meten. Een voorbeeld: een zorgverlener wil een signaal ontvangen als een patiënt voor de tweede keer wordt opgenomen en daarbij dezelfde medicatie krijgt waardoor de bloedspiegel wijzigt. Daar komt de arts niet snel achter doordat de ziekenhuisopname in het EPD, de gebruikte medicatie in het EMD en de wijziging van de bloedspiegel in het labsysteem worden vastgelegd. Door die data te ontsluiten, wat AVG-compliant te realiseren is, kan de arts wél snel over die informatie beschikken en dus ook snel een gerichte behandeling inzetten voor de betreffende patiënt.

Anders denken, innovatie en lef

Data als bron van sturing dus. Elk zorginstelling kan een roadmap opzetten om dat te bewerkstelligen. Daarvoor zijn zorgverleners nodig die aangeven welke informatie zij specifiek wensen over de behandeling van een patiënt en welke informatie generiek en extern kan worden gedeeld. Daarnaast moet de ICT-afdeling overschakelen van informatie- naar innovatie-denken. Bovendien dient het bestuur in te zien dat de stap om medische informatie strategisch in te zetten noodzakelijk is, om zo steeds sneller gaande veranderingen in de zorg het hoofd te kunnen blijven bieden. Bewustwording dat big data analytics innovatie mogelijk maakt, is op elk niveau van een zorginstelling nodig om data in de zorg echt goed durven te gaan gebruiken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.