Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Sluit de deur voor e-health

Renske Visscher
Bij de start van e-health in de ggz, nog voor het jaar 2000, waren de verwachtingen hoog gespannen. E-health werd het nieuwe internetbankieren. Na enige tijd moesten de pioniers tot hun verbazing constateren dat de stormloop uitbleef.
Sluit de deur voor e-health

Inmiddels zijn we ruim tien jaar verder. De tijd waarin elke e-healthpionier elkaar kende, heeft plaatsgemaakt voor een woud aan e-healthpersonen en -projecten. Aan de organisatiekant is de storm dus wel op gang gekomen. En met deze storm waait soms een ongeduldige bestuurder mee die ‘niet snapt waarom het allemaal zo lang moet duren’. Aan de cliëntkant blijft het namelijk nog relatief rustig. Nog steeds moet menig e-healthprojectleider of behandelaar op feestjes uitleggen wat e-health betekent. Nog steeds weten de meeste cliënten niet dat e-health bestaat, laat staan wat het is. Dat is misschien ook niet zo verwonderlijk. Zorginstellingen besteden namelijk maar een klein percentage van hun budget aan communicatie.

Geen behoefte

Onbekend maakt onbemind. Maar ook als mensen weten dat iets bestaat, wil dat niet zeggen dat ze er gelijk enthousiast over zijn. De meerderheid van de mensen houdt helemaal niet van veranderingen. Voor de introductie van de pinautomaat heeft men een marktonderzoek gedaan en gevraagd of mensen behoefte hadden aan een pinautomaat. Vrijwel iedereen zei nee, ze prefereerden persoonlijk contact aan de balie (bron: Adjidj Bakas). Ook na de introductie van internetbankieren liep het niet gelijk storm. Een aantal mensen rende naar de bank om direct te starten, maar de grote groep stapte pas over toen bankkantoren werden gesloten. Om mensen over de veranderdrempel te krijgen, is soms een duwtje nodig.

Automatische keuze

Ook voor e-health lijkt de tijd aangebroken om wat deuren te sluiten. Het gaat er niet om mensen te dwingen tot e-health. De kunst is de zorg zo in te richten dat cliënten en behandelaars als het ware automatisch over de drempel stappen en voor e-health kiezen. Maar ja, dan moeten ze natuurlijk wel eerst weten dat het bestaat.

5 REACTIES

  1. Beste Renske,
    Voordat je alle mogelijke argumenten uit kast haalt naar de oorzaak van de tegenvallende verwachtingen, dien je eerst een panelonderzoek te doen naar hoe patienten en niet-patienten ECHT denken over e-health. Bedenk dat je nooit goed kunt achterhalen waarom het ineens wel sneller gaat lopen. Ik begeleid patienten na medische incidenten (als AMIZ Delft). Ik dacht dat het vanzelf ging lopen omdat er veel medische incidenten zijn. Nou niet dus. Ik ben op zoek naar de ware reden. Wat blijkt: mijn clienten komen bij mij VIA VIA. Men heeft dus kennelijk een driver nodig. Misschien kunnen samen iets opzetten…..?

  2. Lees alle reacties
  3. net als bij de pinautomaat zal e-health leiden tot het sluiten van filialen en het afnemen van service en bereikbaarheid. contant geld haal ik tegenwoordig op de markt, bij het pinnen, maar gezondheid zie ik op die manier nog niet verspreid worden (al verkopen ze op de markt veel gezonde artikelen). zeker GGZ vraagt volgens mij te veel persoonlijk contact om met e-health te volstaan.
    mensen snappen dat, maar beleidmakers willen het niet zien. die maken, om de zorg betaalbaar te houden voor de belastingbetaler, zorg steeds onbetaalbaarder voor wie zorg nodig heeft.

  4. Er zijn veel factoren die het succes van innovaties, waaronder e-health, bepalen. Doel en doelgroep zijn sterk bepalend voor de wijze waarop je het innovatieproces en de implementatie moet aanpakken.
    Algemene succes-/faalfactoren zijn ondermeer:
    – te weinig steun topmanagement
    – geen visie op innovatie en innovatiemanagement
    – geen gestructureerde innovatie-aanpak
    – weerstand tegen verandering bij professionals (what’s in it for me?)
    – te weinig voordeel voor de klant (what’s in it for me?)
    – te moeilijk in gebruik
    – ‘one size fits all’ aanpak (maar mensen verschillen in de adoptie van nieuwe dingen)
    – te snel willen scoren (te weinig lange adem)
    – onvoldoende budget
    – geen structurele bekostiging (verkeerd verdienmodel)
    – etc.

  5. e-health is weliswaar een containerbegrip, maar een onvermijdelijke ontwikkeling, omdat je ook in de dagelijkse wereld de nieuwe media steeds meer de functie van communicatiemiddel overneemt. e-health is niet anders dan op een andere manier communiceren, informatie overdragen. Dit heeft voor alle gebruikers van medische en sociale informatie impact, dus voor de professional én voor de client. De maatschappij zal deze ontwikkeling voortstuwen, of je nu wilt of niet.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.