Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Toegevoegde waarde zorgmanager

Zorgmanagers: ‘Hot or not? Meerwaarde van zorgmanagers ontstaat alleen bij het zeer situationeel faciliteren van teams.
Growwork Annemariekoopman

De meningen zijn verdeeld over de toegevoegde waarde van zorgmanagers
(teammanagers/middenkadermanagers). De zorgmanager is veelal verdwenen door de opkomst van zelforganiserende teams. Met name binnen wijkverpleging. Toch heeft de zorgmanager op veel plekken een duidelijke plek behouden of opnieuw verworven. Deels omdat zorgorganisaties niet geloven in zelforganisatie of er (voor een deel) op op terugkomen. Deels omdat zorgorganisaties bewust inzetten op deze rol als belangrijke schakel tot duurzame kwaliteit van zorg.  Hoe haal je hierbij meerwaarde uit de inzet van zorgmanagers?

Eigenaarschap team
De zorgmanager is vaak eindverantwoordelijk voor de zorg- en dienstverlening van meerdere teams. Eigenaarschap van teams is echter een belangrijke sleutel tot succes in het realiseren van kwaliteit van zorg. Een zorgmanager moet eigenaarschap van het team dan ook blijvend stimuleren. In ieder geval rond het primair proces en voor zover als mogelijk en gewenst (vanuit de organisatievisie) ook rond de overige organisatorische zaken om het primair proces te regelen.

Meerwaarde door situationeel faciliteren
Er zijn vaak grote verschillen tussen teams: in opvattingen over goede zorg, de samenwerking met de cliënten/familie, de basisbezetting/continuïteit en ervarenheid. De focus van de zorgmanager is hierdoor bij ieder team anders. Bij het ene team staat hij of zij op meer afstand en richt hij/zij zich op andere zaken dan bij het andere. Juist in die situationaliteit zit de kracht van de inzet van zorgmanagers. Zij vormen zo de smeerolie om het geheel te laten draaien en een belangrijke schakel om kwaliteit van zorg te realiseren.

Rollen en taken
Steeds meer zorgorganisaties zetten verpleegkundigen in om de kwaliteit van het dagelijks handelen verder te optimaliseren. Door de inzet en rol van deze hoog opgeleide professionals kan er domeinstrijd ontstaan met de zorgmanager. Verpleegkundigen nemen vaak de teamrol van kwaliteitsbevorderaar op zich. Het is belangrijk dat de zorgmanager dit omarmt en de verpleegkundigen faciliteert in hun rol. Dat betekent dat de zorgmanager zich vooral richt op de overige teamrollen zoals die van planner en roosteraar, rapporteur (monitoren budget), mentor (HR-gerelateerde rol) en huismeester (facilitaire zaken).

Competentie-ontwikkeling
Het gericht inzetten van zorgmanagers biedt dus meerwaarde bij het realiseren van kwaliteit van zorg. Dit vraagt echter wel wat van hun competenties en vaardigheden. Deze zullen in praktijk vaak extra versterkt moeten worden ten aanzien van individuele en teamcoachingsvaardigheden en het versterken van zelforganiserend vermogen en eigenaarschap.

Meer weten over de inzet en het vinden, binden en ontwikkelen van zorgmanagers? Neem direct contact met ons op via www.growwork.nl of 088 330 2300.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.