Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Toen een pil, nu een hardloophorloge

Voor sommige chronische patiënten kun je met leefstijl meer verbetering bereiken dan met medicijnen. Maar dan moet je wel weten hoe je mensen motiveert en in staat stelt om het beste uit zichzelf naar boven te halen. Én hoe je succesvol innoveert.
Afas

‘Dat groenten gezond zijn,
hadden patiënten zelf wel bedacht.’

Kijk wat een patiënt zelf kan doen …
De zorg bij chronische leefstijlgerelateerde ziekten, zoals diabetes type 2, is nu nog vaak heel geprotocolleerd. Het voordeel daarvan is dat we een mooie standaard voor goede zorg hebben. Maar die protocollen hebben ook een nadeel: dat er eigenlijk nog te weinig gekeken kan worden naar wat de patiënt zelf kan en wil doen.

 

… want zelfmanagement heeft enorm positieve resultaten
Zelfmanagement is werken aan je gezondheid met hulp van je arts, je omgeving en ICT. Je belangrijke meetwaarden, zoals bloedsuikers, houd je zelf bij en deel je bijvoorbeeld via een beveiligd online platform met je zorgverlener. Die je vervolgens weer helpt en adviezen geeft. We zien enorm positieve resultaten bij zelfmanagement. In steeds meer situaties wordt een ziekte als diabetes 2 zelfs omgekeerd, zodat mensen geen medicijnen meer nodig hebben.

Dat vraagt om een benadering op maat …
Sommige patiënten willen een integraal leefstijlprogramma, terwijl anderen zich wel redden met een hardloophorloge. Het is belangrijk dat je een patient journey maakt, waarin je voor die verschillende types patiënten verschillende persona’s ontwerpt. Vervolgens kun je aan elk zorgpad een persona ophangen en inzoomen op iedere patiënt op zich.

… waarbij je patiënten continu betrekt
Het is essentieel dat je de patiënten betrekt bij het maken van persona’s. Het beste is om niet eenmalig om input te vragen, maar om steeds met de patiënten in gesprek te blijven. Wij ontdekten bij patiëntensessies over gezond eten bijvoorbeeld dat mensen niet per se zaten te wachten op informatie over gezondheid, maar op tips over bij welke supermarkt je goedkope groente kunt kopen. Want dat groente gezond is, hadden ze zelf al wel bedacht.’

… net zoals de andere stakeholders
Je hebt voor een geslaagde innovatie óók de zorgverleners en andere stakeholders nodig, zoals zorgverzekeraars, ontwerpers en ICT-ers. Vanuit Zorg Binnen Bereik deden we aan het begin van het iPhonetijdperk een pilot waarin diabetespatiënten aan de slag gingen met zelfmanagement. Daarvoor kregen ze toegang tot een online platform. Daar werd nauwelijks gebruik van gemaakt. Achteraf bleek dat het inloggen te ingewikkeld was. En dat kwam mede doordat de ontwerpers er onvoldoende rekening mee gehouden hadden en zorgverleners niet altijd de tijd hadden om patiënten te begeleiden zoals ze wilden. Dat voorkom je door vóóraf samen om de tafel te gaan.

Pieter Jeekel is directeur van Zelfzorg Ondersteund (ZO!), een coöperatie van zorgverleners, patiëntvertegenwoordigers en zorgverzekeraars. Het doel van ZO! is dat ondersteunde zelfzorg op grote schaal geïmplementeerd wordt. Jeekel deelt in het online magazine Trends in de zorg van AFAS zijn visie op ondersteunde zelfzorg.


AFAS Software

www.afas.nl/zorg
T: 033 – 434 1800

Deze rubriek is geschreven door een partner van Zorgvisie en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.