Wat de zorg kan leren van de Sumerische beschaving

In 2011 verscheen het boek Sapiens van historicus Yuval Noah Harari. In zijn boek geeft hij een fascinerende kijk op de geschiedenis van de mens. Zijn belangrijkste uitgangspunt gaat over de kracht van samenwerken. “Pas toen we gemeenschappelijke illusies kregen, konden groepen groter dan honderd à tweehonderd mensen met elkaar samenwerken en echte macht ontwikkelen, aldus Harari”. Zo heeft geld alleen waarde, omdat anderen het eveneens waardevol vinden. Het papier zelf is niks waard. Afspraken maken en vastleggen, en daar overeenstemming over hebben vormen de basis van het ‘systeem’. Ook staat Harari stil bij de impact van de computer en digitalisering op mens en maatschappij. Toen ik het boek las, bleef het verhaal van de Sumeriërs hangen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Horizontaal Toezicht

De Sumeriërs (3.000-4.000 v. Chr.) waren het eerste volk met een geschrift. Onderdanen van de koning ontwikkelden een manier om belasting te innen om met het zojuist ontdekte concept ‘geld’ deze nieuwe samenleving te bekostigen. Omdat het om enorme hoeveelheden inwoners en dus bedragen ging en aangezien het menselijke brein dergelijke hoeveelheden informatie niet op kon slaan, moest er een manier worden gevonden om dit vast te leggen. De administratie was geboren!
De geschiedenis heeft laten zien dat wanneer er wordt geknoeid met administratie catastrofe volgt!

Waarom is vertrouwen in het administratieve vak zo belangrijk?

Geschreven tekst werd initieel ontwikkeld om de realiteit te beschrijven, echter werd het voor machthebbers een manier om de realiteit aan te passen. Ook nu geldt vaak wat geschreven en op papier staat als dé waarheid.
De afgelopen jaren hebben we samen hard ons best hebben gedaan om voor zorginstellingen en zorgverzekeraars een bureaucratisch monster op te tuigen. Een systeem dat hoe goed bedoeld ook bijzonder complex is geworden. Er is een kloof ontstaan tussen theorie en praktijk, tussen (be)denken en ‘doen’.
De controle op zorginstellingen is steeds strakker geworden. De zorgverzekeraar, de accountant, allemaal partijen waar verantwoording aan afgelegd moet worden om de declaratiemassa goed te keuren. Lang niet altijd verlopen die gesprekken hand in hand, terwijl iedereen hetzelfde doel heeft: de zorg verbeteren!

Horizontaal Toezicht

Horizontaal Toezicht (HT) is een nieuw paradigma dat zorgt voor onrust in de zorgwereld, maar misschien ligt dat aan de mensen die in de afgelopen jaren ’verandermoe’ zijn geworden. We hebben nu de kans samen aan zekerheid te bouwen. De komende tijd ligt de focus op rechtmatigheid op basis van samenwerking. Wanneer deze ontwikkeling de komende jaren doorzet, zal rechtmatigheid over een aantal jaar geen issue meer zijn.
Horizontaal Toezicht is dan geen illusie meer, maar een ‘paradigm shift’ in de registratiewereld waarin bronregistratie centraal staat. Omdat medewerkers van de administratie, maar ook de bron, moeten veranderen, is het belangrijk dat al deze groepen vertegenwoordigd zijn bij de implementatie van Horizontaal Toezicht. Zorginstellingen hebben veel veranderingen ondergaan, het is daarom verstandig om het project gezamenlijk op te pakken met een ander project waar processen kritisch worden bekeken. Denk aan een fusie of implementatie van een nieuw EPD. Door ervaringen te delen met andere zorginstellingen en de landelijk aanwezige begeleidingsdocumenten te gebruiken, kun je controleren of het framework afdoende is vormgegeven.
In de wereld van toenemende complexiteit in wet- en regelgeving en strakkere controle raken we de focus op het einddoel kwijt: betere zorg! Door verschillende partijen te verbinden, wet- en regelgeving niet blind toe te passen en kritisch te kijken naar de processen krijgen we dat doel weer voor ogen. We schrijven dan nieuwe geschiedenis die uitwijst dat goede administratie en systemen bijdraagt aan een betere zorg. Geen catastrofe, maar een kans! Horizontaal Toezicht is een stap in de goede richting.

Timo Spijkers
Accountmanager Zorg, Quoratio

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.