Waarom heeft de RVZ dit advies opgesteld?
“We hebben dit advies uitgebracht op verzoek van het ministerie van VWS. De RVZ en VWS vermoeden namelijk dat gezondheid 2.0 een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen in de Nederlandse gezondheidszorg en ook van grote invloed zal zijn op de verhoudingen binnen de zorg.”
Wat verstaat de RVZ onder Gezondheid 2.0?
“Kern van Gezondheid 2.0 is dat patiënten, via allerlei nieuwe technologieën zoals wiki’s en online communities, meer gaan participeren in de zorg. Nam de patiënt tot nu toe in de driehoek hulpverlener, verzekeraar en patiënt nog de zwakste positie in, door Gezondheid 2.0 wordt de positie van de patiënt in deze driehoek versterkt.”
Hoe?
“Allereerst doordat de patiënt door middel van bijvoorbeeld wiki’s en online communities beter geïnformeerd is over zijn aandoening. En, ten tweede, biedt Gezondheid 2.0 patiënten de mogelijkheid om meer actief deel te nemen aan zijn eigen behandeling. Hij kan zelf bepaalde metingen verrichten en doorgeven aan zijn behandelaar, zelf afspraken inplannen en vragen stellen aan zijn behandelaar via de mail of een website.”
Wat zijn nog andere voordelen van Gezondheid 2.0?
“Ander voordeel is dat het behandelproces efficiënter kan verlopen doordat bijvoorbeeld de patiënt voorafgaand aan zijn afspraak met zijn behandelaar alvast een vragenlijst invult. Of doordat de patiënt via internet gemonitord wordt zodat hij niet telkens naar het ziekenhuis hoeft terwijl als het dreigt mis te lopen, er wel tijdig ingegrepen kan worden.”
Wat zijn de gevaren van Gezondheid 2.0?
“Een nadeel is dat je de informatie die patiënten tot zich nemen, niet kunt controleren. Een dokter kan daar tegenwicht aan bieden door bijvoorbeeld zijn patiënt een lijstje met betrouwbare websites mee te geven. Of ziekenhuizen zorgen ervoor dat ze zelf op hun website goede informatie aanbieden.
Ander nadeel is dat er een ‘digitale kloof’ ontstaat tussen patiënten die wel gebruik weten te maken van de mogelijkheden van Gezondheid 2.0 en patiënten die hiermee niet weten om te gaan.”
Wordt er al veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van Gezondheid 2.0?
“Nog onvoldoende. Alleen al het feit dat bijvoorbeeld het nog maar bij een handvol ziekenhuizen mogelijk is om digitaal een afspraak te maken terwijl het bijvoorbeeld in de reisbranche al de gewoonste zaak van de wereld is om je reis via internet te boeken. En het aantal zorgaanbieders dat al actief gebruik maakt van Gezondheid 2.0 is ook nog beperkt.”
Wat zou hier aan gedaan kunnen worden?
“Allereerst, deze ontwikkeling zal zich gewoon doorzetten. Maar de overheid en de zorgverzekeraars kunnen er wel voor zorgen dat ze bestaande belemmeringen wegnemen en de ontwikkeling verder stimuleren. De overheid kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de financiering zo wordt geregeld dat het voor zorgaanbieders aantrekkelijk wordt om gebruik te maken van de mogelijkheden van Gezondheid 2.0. En de zorgverzekeraars zouden van zorgaanbieders bij de contractering kunnen eisen dat ze gebruik maken van Gezondheid 2.0.” (ICTzorg – Mario Gibbels)