Om de juiste zorg op de juiste plek te bieden, maken steeds meer patiënten gebruik van digitale middelen die het BovenIJ aanbiedt. Zo is er digitale toegang tot het patiëntendossier, aansluiting op een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO), vinden er beeldbelconsulten plaats en wordt via de BeterDichtbij-app gecommuniceerd. Ook verplaatst het ziekenhuis de zorg voor patiënten middels de Thuismeten-app van Luscii naar de thuissituatie, onder andere voor patiënten met COPD, hartfalen, kanker, zwangerschapsdiabetes of zwangerschapshypertensie. “Thuismeten geeft de patiënt grip en controle en daarom voelt de patiënt zich veiliger”, aldus longarts Jan-Willem Kroon.
Keuzehulpen
Samen beslissen vormt een andere pilaar binnen de meerjarenvisie. Om dit te ondersteunen, worden er binnen vijf specialismen tien keuzehulpen ingezet. “Een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen met de patiënt alle mogelijke opties te bespreken, zal een patiënt een gemotiveerde keuze maken en meer tevreden zijn met de gekozen behandeling”, aldus gynaecoloog Moniek Twisk.
Volgens bestuursvoorzitter Edwin van der Meer is de visie van het IZA om zorg en welzijn te verbinden, een aantal jaar geleden ingezet. Zo werkt BovenIJ binnen het programma Beter Samen in Noord al enkele jaren samen met acht zorg- en welzijnsorganisaties. Door samen te werken, wil de coalitie de gezondheidsverschillen verkleinen en de gezondheid van de bevolking verbeteren. Hiervoor werkt het samen met de gemeente Amsterdam en Zilveren Kruis. Dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) het initiatief als best practice beschouwt, is volgens het ziekenhuis een bevestiging dat de regio Amsterdam-Noord het IZA met aantoonbare resultaten aan het uitvoeren is. “Maar we zijn er nog niet, want er zijn nieuwe, innovatieve domeinoverstijgende financieringsvormen nodig om van passende zorg echt een succes te kunnen maken.”