Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Info
9 februari 2023
09.00 – 16.45
Van der Valk Hotel
Winthontlaan 4 A
3526 KV Utrecht
Prijs
- Regulier tarief
- € 499
- Collega tarief (va 2 pers.)
- € 399
- Commercieel tarief
- € 799
Over dit congres
Congres Crisismanagement in de zorg
In complexe omgevingen liggen grote en kleine rampen altijd op de loer. Of het nu gaat om wateroverlast, een grote stroomstoring of een brand, een onverwachte spoedeisende gebeurtenis kan zomaar uitgroeien tot een disruptie in de bedrijfsvoering of zelfs een crisis. Een goed plan van aanpak en een continue aanscherping van het plan zijn van levensbelang. Maar alleen een plan is niet genoeg. Hoe werkte de plannen in de praktijk? Hoe werd het crisismanagement opgetuigd? Hoe is het precies in zijn werk gegaan? Welke prioriteiten zijn gesteld?
Op 9 februari 2023 organiseert Zorgvisie voor de tweede maal het congres Crisismanagement in de zorg. Uit eerste hand hoort u:
- Hoe u tijdig meer kunt doen om rampen te voorkomen
- Krijgt u 5 tips uit de praktijk voor leiderschap tijdens een crisis
- De aanpak: improvisatie versus stappenplannen
- De ins- en outs over cyber-risico’s en de oplossingen
Meld u vandaag nog aan en zorg dat u altijd voorbereid bent op de volgende crisis.
Dit congres werd vorig jaar beoordeeld met een 8,4.
Programma
Donderdag 9 februari 2023
Onderzoek naar rampen binnen de zorg biedt alarmerende conclusies. Er wordt te weinig gedaan om goed voorbereid te zijn. Maar hoe zorgt u ervoor dat u dat wel wordt? Wat moet u doen om een dreigende crisis adequaat af te handelen? Tijdens deze bijdrage hoort u de belangrijkste ins- en outs:
- Het tijdig signaleren van risico’s en dreigende crisissituaties
- Het inschatten van de impact van een mogelijke crisis
Een organisatie met een sterke reputatie krijgt meer steun. Niet alleen van patiënt en cliënt, maar ook van andere stakeholders: overheden, toezichthouders, zorginkopers, verwijzers, het bedrijfsleven en natuurlijk de eigen medewerkers. De moderne zorgorganisatie is geen bolwerk, maar een netwerk. Hoe je bewust bekwaam bouwt aan een sterke reputatie en wat de essentie van goed stakeholdermanagement is, schetst Paul Stamsnijder aan de hand van diverse voorbeelden uit de praktijk.
Ieder ziekenhuis heeft te maken met onverwachte spoedeisende gebeurtenissen die zomaar uit kunnen groeien tot een disruptie in de bedrijfsvoering of zelfs een crisis. Als voorzitter van de raad van bestuur is het dan noodzakelijk om passend leiderschap te tonen en bijkomende schade te beperken. Maar wat houdt dat precies in?
Tijdens deze bijdrage:
- Hoe een bestuurder zich voorbereidt op een eventuele crisis
- Op welke manier wordt het reputatiemanagement ingericht
- Hoe werken de noodscenario’s in de praktijk
- Op welke manier borgt een bestuurder de veiligheid voor patiënt/cliënt en medewerkers
Sinds het begin van deze eeuw is er binnen de gezondheidszorg steeds meer oog voor het waarborgen van de veiligheid van cliënten en patiënten. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd houdt hier zowel prospectief als retrospectief toezicht op. In deze interactieve kennissessie gaan wij nader in op dit calamiteitenonderzoek. Aan de hand van een casus bespreken wij hoe een calamiteit eruit kan zien, hoe de analyse ervan vorm krijgt en welke stappen daarbij moeten worden genomen. We bespreken daarbij ook randvoorwaarden zoals het vermijden van vooroordelen, de omzeiling van de schuldvraag, het beoordelen van de cultuur binnen een organisatie en de verlening van nazorg. Tenslotte bespreken we welke verbetermaatregelen geadviseerd kunnen worden en welk effect deze verbetermaatregelen in de praktijk sorteren.
De druk op de Nederlandse ziekenhuiszorg is gigantisch. Wie verder kijkt dan de coronapandemie en de gevolgen daarvan (zoals uitgestelde planbare zorg) ziet nog talloze andere uitdagingen, waaronder vergrijzing, digitalisering, klimaatverandering en geopolitieke spanningen. Deze beperken de veerkracht van de ziekenhuizen – die ze juist zo hard nodig hebben.
De genoemde uitdagingen zijn niet uniek voor de zorgsector. Toch zijn er een aantal barrières die het specifiek lastig maken de veerkracht van ziekenhuizen te vergroten.
Tijdens deze bijdrage:
- Delen we de vier geïdentificeerde barrières;
- Kijken we naar best-practices voor veerkracht en crisismanagement uit andere industrieën om deze barrières te overwinnen;
- Gebruiken we de collectief aanwezige denkkracht om te komen tot creatieve oplossingsrichtingen om de weerbaarheid van ziekenhuizen te vergroten.
Cybersecurity wordt steeds meer bepalend voor de continuïteit van (zorg)organisaties. Mede door de inzet van meer en meer technologische oplossingen in de zorgprocessen is het van belang om een cybercrisis te voorkomen. Inge Bryan, Ceo van cybersecuritybedrijf Fox-IT deelt haar kennis over het wereldtoneel en vertaalt dit naar de zorgbranche.
Sprekers
Inge Bryan
Anne-Cornelie de Pont
Paul Stamsnijder
Jesper Rijpma
Rob Dillmann
Dennis Barten
Jurgen Schot
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is onder meer bedoeld voor directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoger management, managers bedrijfsvoering, facility en ICT in de volgende branches:
- Zorginstellingen
- Zorgverzekeraars, financierders, banken, verzekeraars en anderen
- Gemeenten, overheid en het ministerie van VWS
Aanmelden
Bent u klaar voor het congres Crisismanagement in de zorg?
Schrijf u snel en eenvoudig in >