Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Consumentenelektronica sluipen de ouderenzorg binnen

De massale introductie van consumentenelektronica in de ouderenzorg staat voor de deur. Onderzoekers Sandra Suijkerbuijk, Sanne van der Weegen, Doortje Boshuizen en Nienke Nijhof van Vilans peilden bij verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties hoe cliënten en medewerkers omgaan met de verschijning van allerlei relatief goedkope technische snufjes op de afdeling.
Consumentenelektronica sluipen de ouderenzorg binnen
Foto: iStock

Het Kruidvat heeft al een tijdje de ‘Spotter GPS Tracker’ in de aanbieding voor 69 euro. Met het handzame apparaatje kunnen bijvoorbeeld kinderen in de gaten houden of hun dementerende ouder niet aan het dwalen is. En zo komen er momenteel nog veel meer laagdrempelige gadgets en apps op de markt die eenvoudig toe te passen zijn in de langdurige zorg. Maar hoe gaan cliënten en zorgmedewerkers hier eigenlijk mee om? Die vragen beantwoorden Sandra Suijkerbuijk en Sanne van der Weegen in een evaluatie voor Vilans.

Babyfoons en scanadu scout

‘Het is zonneklaar dat de komende jaren steeds meer betaalbare apparaten en applicaties beschikbaar komen die mantelzorgers of familieleden zullen aanschaffen voor hun ouders. Deze consumentenelektronica kan de kwaliteit van zorg verhogen, mits de ouderen en de zorgverleners er goed mee om gaan. Wij wilden weten hoe het in de praktijk nu gaat met deze ontwikkeling.’

Om dit te onderzoeken gingen zij het gesprek aan met verschillende organisaties en brachten de Vilans-onderzoekers onder andere bij vier zorgorganisaties een aantal nieuwe technieken in. Dat deden ze tijdens bijeenkomsten met cliënten of mantelzorgers en zorgverleners. Daarna mochten ze een techniek kiezen en een aantal weken gebruiken. Het ging om apparaten als een eenvoudige bloeddrukmeter, de scanadu scout, verschillende babyfoons, apps en gps-trackers.

Drempel

‘We evalueerde hoe de discussies over de nieuwe snufjes verliepen en hoe vaak de apparaten werden gebruikt’, zeggen Suijkerbuijk en Van der Weegen. ‘Het blijkt dat te technische apps voor veel ouderen vaak nog een te hoge drempel hebben om gebruikt te worden. En ook een tablet of Ipad zijn voor de meeste cliënten niet de eerste keuze voor entertainment, informatievoorziening of het bijhouden van gezondheidsgegevens. We zagen veel apparaten die na het eerste gebruik werden weggelegd en niet meer in de gratie kwamen bij gebruikers.’

Interessanter waren de discussies die door het experiment werden uitgelokt. ‘Het was duidelijk dat iedereen verwacht dat de apparaten steeds meer hun opwachting zullen maken, zeker bij nieuwe generaties van ouderen. Medewerkers zitten met vragen over de veiligheid van apparatuur en met vragen over privacy van gegevens die ingevoerd en gemeten worden door Apps. Bovendien kwam heel sterk naar voren dat zorgmedewerkers zelf ook niet de handleiding kennen van elk apparaat en geïntimideerd kunnen raken door allerlei nieuwe technieken op de werkvloer.’

Besef

Vilans komt met advies over het onderwerp. ‘Heel praktisch raden we daar bijvoorbeeld in aan dat WiFi in verpleeghuizen het gebruik van consumenten elektronica in de zorg zou kunnen stimuleren.  En we helpen medewerkers die door de bomen het bos niet meer kunnen zien wat betreft het aanbod. Zo kan in de thuissituatie een babyfoon een goede tool zijn om een oogje in het zeil te houden, maar op een grote verpleegafdeling hebben de meeste standaard babyfoons te weinig bereik. Dat zijn zo een paar praktische tips en trucs. Maar het is vooral belangrijk dat zorgorganisaties zich beseffen dat consumenten steeds meer zelf zullen gaan aanschaffen en meten en dat er over na moet worden gedacht hoe de organisatie hiermee om willen gaan.’

E-health

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.