Jullie hebben een proef gedaan bij zorginstelling Aafje. Hoe ging dat?
‘Het systeem is ingezet bij een nieuwbouwlocatie met 85 appartementen. Zij maken gebruik van (video)bellen, beveiligingscamera’s in de gang maar ook van toegangscontrole waarbij ouderen kunnen zien wie er voor de deur staat. Verder gebruiken ze alarmen en persoonlijke alarmering. De proef bij Aafje is goed verlopen. Zij willen de opzet ook implementeren op andere locaties.‘
Wat merkt de werkvloer van een systeem met open standaarden?
‘In veel zorginstellingen werken ze met meerdere losse gesloten systemen. In die situatie heeft de zorgverlener verschillende apparaten op zak voor het openen van deuren, het verpleegkundig oproepsysteem of het brandalarm. De open standaard zorgt ervoor dat oplossingen van diverse leveranciers naast elkaar kunnen werken over één systeem, waardoor de zorgverlener maar één apparaat bij zich hoeft te hebben. Intern onderzoek bij Aafje gaf aan dat er veel tijd wordt bespaard door met één apparaat te werken. De verzorgenden konden eenvoudiger communiceren met collega’s en cliënten.
Voor de systeembeheerder is het ook prettiger. Losse beheerscontracten en verschillende deeloplossingen zijn niet meer nodig. Het systeem kan centraal bewaakt worden en makkelijk worden overgezet naar nieuwe locaties.’
En cliënten?
‘Onderzoekers van de Hogeschool Rotterdam/ErasmusMC-Geriatrie hebben gekeken hoe ouderen de nieuwe technologie ervaren. De ouderen ervaren meer zelfstandigheid en hadden minder hulp nodig van zorgverleners. Zij kunnen bijvoorbeeld zelf via de camera’s zien wie er voor de deur staat of hoe druk het is in de gemeenschappelijke ruimte. Het is wel belangrijk dat zij eenvoudige apparatuur krijgen die zij durven te bedienen. Als zij er geen gebruik van durven te maken, gaan veel voordelen verloren.’
Accepteren zorgverleners de techniek sneller?
‘In het begin kost het wel moeite om verpleegkundigen en verzorgenden te overtuigen van de voordelen. Zij zijn sceptisch als het gaat om de implementatie van nieuwe technologie. Ze moeten vertrouwen krijgen dat het goed werkt. Het leuke is dat de verzorgenden van Aafje inmiddels tijdens bezoeken van andere zorginstellingen vol overtuiging vertellen over de verbeteringen. Verzorgenden kunnen op een andere manier zorg verlenen. Als iemand om hulp vraagt, kunnen zij eerst bijvoorbeeld met de video kijken wat er aan de hand is. Vaak is het niet nodig om fysiek aanwezig te zijn en dit scheelt veel tijd.’
Scheelt het in de kosten?
‘Zeker. De zorginstelling kan zelf kiezen voor het type apparatuur. Zolang de apparatuur met de open standaard werkt, is het mogelijk om aan te sluiten op het Xelio-systeem. Daarnaast hoeven instellingen nu slechts te investeren in een systeem voor communicatie in plaats van verschillende losse deeloplossingen. Tot slot is het beheer goedkoper en eenvoudiger. In totaal wordt er 25 tot 50 procent aan kosten bespaard op investering en beheer.’
Wat verwacht u van zorgcommunicatie in de toekomst?
‘Ik denk dat de zorg in de toekomst niet meer zonder open standaarden kan. Er komen steeds meer oplossingen op het gebied van zorgcommunicatie en domotica. Het is veel handiger als al deze oplossingen via één systeem werken, anders wordt het nauwelijks beheersbaar en te ingewikkeld. Het is wel lastiger om nieuwe oplossingen in de zorg te introduceren. In het bedrijfsleven nemen ondernemers veel sneller risico. In de zorg moet het logischerwijs honderd procent veilig zijn. Een andere richting inslaan is daardoor vaak lastiger. We zullen daarom moeten wachten tot meer zorginstellingen deze keuze durven maken, maar dat is een kwestie van tijd.’
(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Xelion )
als je niet doet wat de patient van je verlangt dan kun je het wel schudden
Ik denk dat de hele structuur moet veranderen.
Ja kritiek kan ontmoedigend werken vooral als er tegen een dokter opgekeken moet worden
prachtige aanvullingen op (thuis)zorg, ik hoop wel dat er rekening wordt gehouden met de menselijke maat, persoonlijk contact in de eigen omgeving is ook zorg geven.
In de zorg is weinig ruimte voor de logica van efficiëntie. Probeer hier maar eens geld voor te krijgen bij een verzekeraar…