Met de app is het voor huisartsen mogelijk eenvoudig een vraag aan een Dermicis dermatoloog te stellen. Dit doet de huisarts door een foto van de klacht door te sturen, waarna een dermatoloog het consult binnen een dagdeel beantwoordt. Dermicis ontwikkelde de applicatie in samenwerking met huisartsen van Arts en Zorg. ZIVVER, een platform voor veilige communicatie, maakte de app.
Privacy
TeleDE werkt zowel op de smartphone, als op een tablet of computer. De gebruiker heeft wel een gebruikersnaam en wachtwoord nodig om een account aan te maken. Een sms-verificatiecode verzorgt eveneens beveiliging van privacygevoelige gegevens.
Teleconsult
De app werkt met foto’s: de huisarts maakt twee à drie foto’s van de klacht. Een ingevulde vragenlijst, met daarin onder andere de duur en aard van de klacht, maakt de consultaanvraag compleet. Vervolgens verstuurt de huisarts het teleconsult naar de Dermicis dermatologen; zonder downloads, koppelingen of kabels. Het gehele vraagproces neemt slechts enkele minuten in beslag. De privacygevoelige gegevens worden veilig verstuurd en opgeslagen.
Spoed
Het grote voordeel van teledermatologie is de snelheid. Voor patiënten geen dagen- of wekenlange wachttijden meer, maar directe en snelle consultatie van een specialist. TeleDE moet deze snelheid nog een tandje opschroeven, en biedt een spoedconsult waarbij binnen een halfuur antwoord gegeven is. Wanneer het geen spoed betreft, antwoorden Dermicis dermatologen binnen een dagdeel.
Dermicis
Een account of consult is voor zowel huisarts als patiënt kosteloos. Dermicis heeft hiervoor met verzekeraars afgesproken geen kosten in rekening te brengen voor het teleconsult. Wanneer een patiënt echter na een verwijzing op consult komt bij Dermicis, wordt het normale zorgtraject gestart, waar ook de gebruikelijke kosten aan vast hangen. Lees de uitlegpagina E-health
Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger. Apps zijn er voor alle platformen: Android, Windows en iOS. Toch werken zorgverleners opvallend vaker met de iPhone of iPad in hun werk.