Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

E-hulp.nl en CeHReS bundelen krachten

Zorgvisie ict
E-hulp.nl en het Center for eHealth Research & Disease Management (CeHReS) werken sinds 11 maart samen op het gebied van implementatie en onderzoek naar online hulpverlening.
E-hulp.nl en CeHReS bundelen krachten
Foto: Stockxchng

Door de samenwerking kunnen gecombineerde trajecten van implementatie en praktijkgericht onderzoek aangeboden worden. Doel is om de kwaliteit van online hulpverlening te verbeteren en opschaling te versnellen.

Onderzoek

Kennis- en adviescentrum Stichting E-hulp.nl helpt instellingen en hulpverleners om online en blended zorg- en welzijnconcepten te ontwikkelen en in te voeren. Michael Milo van E-hulp.nl: ‘De onderzoeken die CeHReS de afgelopen jaren heeft gedaan leveren veel bruikbare kennis op voor organisaties die online hulpverlening willen implementeren. Door aan onze implementatietrajecten onderzoek te koppelen ontstaat meer kennis over de werkende factoren binnen online interventies en de succesfactoren van opschaling. CeHReS heeft goede onderzoekers die zowel het proces als de uitkomsten kunnen monitoren.’

Implementatie

Het Center for eHealth Research & Disease Management van de Universiteit Twente onderzoekt hoe technologie bij kan dragen aan gezondheid, betere hulpverlening en kosteneffectievere zorg. De samenwerking met E-hulp.nl is er mede op gericht om te zorgen dat de verschillende onderzoeken beter met elkaar vergeleken kunnen gaan worden. Lisette van Gemert van CeHReS: ‘Als wij willen onderzoeken wat wel en niet werkt binnen online hulpverlening wil je dat de interventie zorgvuldig ontwikkeld en geïmplementeerd is, volgens de meeste recente inzichten. Met ruim tien jaar ervaring is dat bij E-hulp.nl in goede handen.’

Visie

Beide organisaties hebben dezelfde visie ten aanzien van implementeren en de wijze waarop interventies moeten worden aangeboden. Van Gemert: ‘Voor succesvolle invoering van online hulpverlening is betrokkenheid van verschillende stakeholders, zoals cliënten, zorgverleners, bestuurders en financiers, noodzakelijk. Daarnaast kunnen persuasive technieken ervoor zorgen dat mensen de interventie op de juiste manier gebruiken.’ De samenwerking leidt tot gecombineerde trajecten van implementatie en praktijkgericht onderzoek die in een kort cyclisch proces tot verbetering van online hulpverlening leiden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.