Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Grote vraag naar medisch advies via smartphone

Mark van Dorresteijn
Veel smartphonegebruikers (43 procent) zitten te wachten op software die medisch advies geeft. Dat blijkt uit het rapport 10 Hot Consumer Trends 2016 door Ericsson.
IBM werkt aan supercomputer Watson die in staat is om antwoord te geven op gezondheidsvragen. Inmiddels is Watson ook al beschikbaar voor smartphones. Er is echter nog geen consumentenversie voor medische kwesties.
IBM werkt aan supercomputer Watson die in staat is om antwoord te geven op gezondheidsvragen. Inmiddels is Watson ook al beschikbaar voor smartphones. Er is echter nog geen consumentenversie voor medische kwesties. - Foto: IBM

Voor het rapport zijn circa 100.000 mensen geïnterviewd in meer dan 40 landen en in 15 grote steden. Ericsson probeert daarmee inzicht te krijgen in de toekomstige ontwikkelingen.

Opkomst van AI

Volgens het rapport zal het niet lang meer duren voordat het tijdperk van het beeldscherm eindigt. Sinds de opkomst van de televisie, zestig jaar terug, zijn mensen aan het scherm gekluisterd. Volgens de helft van de ondervraagden zal binnen vijf jaar het scherm veel minder belangrijk zijn. Grootste reden voor de verschuiving is de opkomst van artificiële intelligentie (AI). Deze technologie gaat ervoor zorgen dat mensen steeds minder vaak het scherm van hun smartphone zullen gebruiken. Zo denkt 85 procent dat draagbare elektronische assistenten binnen vijf jaar heel normaal zijn. De helft denkt verder dat het heel normaal wordt om tegen huishoudelijke apparaten te praten, zoals zij ook praten met andere mensen.

Intelligente toepassingen

De ondervraagden noemen zoektechnologie, hulp bij het reizen of een persoonlijke assistent als meest goede ideeën voor AI-toepassingen. Toch is er ook een groot deel van de ondervraagden geïnteresseerd in meer geavanceerde AI-toepassingen. 43 procent ziet heil in een medische adviseur en 29 procent geeft aan dat zij liever hun medische conditie bespreken met het AI-systeem. Verder vindt 35 procent het een goed idee als intelligente software in staat is om hen gezelschap te houden.

Einde van de early adopter

Traditioneel gaat de early adopter als eerste aan de slag met de nieuwe toepassingen, maar dat begint te veranderen, merkt Ericsson. ‘Door de snelheid van de technologische vernieuwingen, wordt gebruik door de massa steeds sneller de norm. Succesvolle nieuwe producten en services bereiken de massa nu al binnen enkele jaren. De periode waarbinnen early adopters anderen konden beïnvloeden, wordt steeds korter.’ Daarnaast zijn de producten en services allemaal gekoppeld aan het internet waardoor consumenten de technologie nog sneller gaan gebruiken. ‘De meeste internetservices worden belangrijker wanneer veel mensen ze gebruiken.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.