Schulden leiden tot chronische stress en onzekerheid, en dat leidt weer tot gezondheidsklachten van psychosociale (depressie, slapeloosheid) of somatische aard (diabetes, hart- en vaatziekten). Het aanpakken van problematische schulden is daarom een wezenlijke vorm van preventie. En daar ligt een taak voor de overheid: het beste medicijn tegen problematische schulden is immers bestaanszekerheid, en daarmee een kans op een gezond leven. Als Raad voor Volksgezondheid & Samenleving bepleitten wij onlangs in ons advies Van Schuld naar Schone Lei voor een daadkrachtige aanpak van schulden.
Dat advies stelt dat de overheid aan zet is, onder andere door een nationale saneringsopgave te ontwikkelen. Maar we doen ook aanbevelingen voor werkgevers. Werkgevers in de zorg kunnen zelfs een dubbele bijdrage leveren. Enerzijds door zorgpersoneel mee te geven dat ze hun patiënten of cliënten kunnen doorverwijzen naar bijvoorbeeld de gemeentelijke schuldhulpverlening. En met patiënten samen te zoeken naar oplossingen die ook buiten de zorg liggen.
Anderzijds door goed werkgeverschap écht serieus te nemen door schulden van werknemers vroegtijdig te signaleren en te helpen oplossen. Want wist u dat er onder werknemers van de sector overheid en zorg 46.100 huishoudens zijn met problematische schulden? Met name voor verzorgenden en helpenden is het gezien hun startsalaris en kleine contracten lastig om economisch zelfstandig te zijn. Zij melden zich ook vaker ziek en hebben stress. Salarisverhoging en uitbreiding van contracten kunnen helpen.
Maar er is meer mogelijk. Om te beginnen: weet u hoeveel medewerkers in uw organisatie schulden of loonbeslag hebben? Ik ken voorbeelden van organisaties waar 15 tot 20 procent van de medewerkers loonbeslag heeft. Dat is zeer veel en ernstig, maar de werkgever die dit weet, kan ook iets doen. Hij of zij kan zijn medewerkers ondersteunen bij schuldhulpverlening en hopelijk loonbeslag, ziekteverzuim en verlies van arbeidsproductiviteit, voorkomen.
Heel veel werkgevers kennen deze gegevens niet. Omdat ze denken dat het iets van de afdeling HR is. Omdat ze denken dat het niet mag van de privacywetgeving. Omdat het wellicht leidt tot ongemak.
Daarom mijn vraag: weet u hoeveel werknemers in uw organisatie schulden en loonbeslag hebben? Wat doet u om schulden van werknemers te voorkomen en aan te pakken? Welke bijdrage leveren we zo met z’n allen aan behoud van personeel?
Praat mee via RVS – Verschillen in de Samenleving | Groups | LinkedIn